Éves összefoglaló ellenőrzési jelentés
2008. évre
a költségvetési szervek belső ellenőrzéséről szóló 193/2003. (XI. 26.) Korm. rendelet (továbbiakban Ber.) 31. § (3) bekezdés a-b) pontja szerint
A helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV törvény 92. § (10) bek. alapján a polgármester a tárgyévre vonatkozó - külön jogszabályban meghatározott - éves ellenőrzési jelentést, valamint az önkormányzat felügyelete alá tartozó költségvetési szervek éves ellenőrzési jelentései alapján készített éves összefoglaló ellenőrzési jelentést - a tárgyévet követően, a zárszámadási rendelettervezettel egyidejűleg - a képviselő-testület elé terjeszti.
A belső ellenőrzés által végzett tevékenység bemutatása
2008-ban a belső ellenőrzés a képviselő-testület által jóváhagyott éves ellenőrzési terv alapján történt. Az ellenőrzés a polgármesteri hivatalon kívül kiterjedt az önállóan és részben önállóan gazdálkodó intézményekre is.
Az írásos jelentésen kívül az esetleges hiányosságok pótlására, javítására a helyszínen szóban is segítő szándékú javaslatokat tett az ellenőrzés.
Az ellenőrzési tervben foglalt feladatok teljesítésének értékelése, a tervtől való eltérés indoka, a terven felüli ellenőrzések indokoltsága
Az éves ellenőrzési tervben szereplő ellenőrzések végrehajtásra kerültek.
Terven felüli ellenőrzésre az általános iskolánál (kiküldési rendelvények és az ahhoz kapcsolódó helyettesítések) és a gondozási központnál (MÁK Dél-alföldi regionális Igazgatóság Államháztartási Irodája által feltárt hiányosságok megszüntetésének végrehajtása) került sor. A terven felüli ellenőrzést az iskolánál a költségvetésben tervezett kiadási előirányzat betartása a gondozási központnál a feltárt hiányosságok súlya és nagyfokú költség kihatása indokolta.
Az ellenőrzés személyi és tárgyi feltételei, tevékenységet elősegítő és akadályozó tényezők
A belső ellenőrzés önkormányzatunknál a Felső-Kiskunsági és Dunamelléki Többcélú Kistérségi Társulás által vállalkozói szerződéssel alkalmazott belső ellenőr útján történik.
Az ellenőr végzettsége, gyakorlata megfelel a jogszabályi követelményeknek. A funkcionális függetlenség az ellenőrzésben megvalósult, összeférhetetlenség nem történt.
Az ellenőrzési tevékenységet akadályozó tényező nem volt, az együttműködés megfelelő.
Az ellenőrzési tevékenységet segítette az ellenőrzött területek ellenőrzést támogató magatartása.
Az ellenőrzések fontosabb megállapításai
A 2008. évi normatív támogatás elszámolásának vizsgálata során az iskolában és az óvodában az ellenőrzés eltérést nem állapított meg. A gondozási központnál több személy törzskönyvi nyilvántartásának pontosítására volt szükség. Az igénybevevők aláírása több esetben hiányzott, amelyek pótlása az ellenőri jelentés készítéséig megtörtént.
A Petőfi Sándor Általános Iskolában a kiküldési rendelvények és az ahhoz kapcsolódó helyettesítések vizsgálata során javasolta az ellenőr, hogy a jövőben minden kiküldetésnél csatolják az útiköltség elszámoláshoz a részvétel szükségességét igazoló dokumentumot.
Petőfi S. Általános Iskolánál a 2008/2009. évi tantárgyfelosztás vizsgálata abból a szempontból, hogy a figyelembe vett órák megfelelnek-e a jogszabályoknak. Az ellenőrzés megállapította, hogy az oktatás az engedélyezett óraszámon belül folyik.
A GAMESZ-nál utóvizsgálatra került sor. Az ellenőrzés során az ellenőrzés felhívta az intézmény vezető figyelmét, hogy a folyamatba épített ellenőrzésre nagyobb hangsúlyt kell fektetni. Szükséges az élelmezési szabályzat aktualizálása, valamint kezdeményezni kell az SZMSZ módosítását.
Petőfi Sándor Városi Könyvtár átfogó vizsgálata során az ellenőr javasolta, hogy a statisztikát alátámasztó dokumentum vezetését úgy kell megoldani, hogy utólag ne legyen lehetőség a javításra. Ügyelni kell a pénzkezelési szabályzat betartására, nem szükséges több számlatömb alkalmazása.
Tóth E. Óvoda-Bölcsöde-Nevelési Tanácsadó tételes ellenőrzésekor a belső ellenőr felhívta a figyelmet a dologi kiadások nagyon magas felhasználására, valamint arra, hogy a személyi juttatások teljes körű figyelemmel kísérését biztosítani kell.
Polgármesteri Hivatalnál a szabályzatok vizsgálatára és utóellenőrzésre került sor. Az ellenőrzés megállapította, hogy a szabályzatok aktualizálása megtörtént, a korábbi jelentésben foglalt hiányosságok kijavításra kerültek.
Terven felüli ellenőrzés a Gondozási Központnál, melynek célja a MÁK helyszíni vizsgálatára készült intézkedési terv végrehajtásának ellenőrzése.
Az ellenőrzés több hiányosságot tárt fel. Az ellenőrzés megállapította, hogy az igénybevevőkről a törzskönyvet folyamatosan vezetni kell, az aláírás több helyen hiányos, a korábbi évek hiányosságait pótolni kell, a szükséges meghatalmazásokat csatolni kell, a hiányzó megállapodásokat, értesítéseket azonnal pótolni kell.
A 2008. évi belső ellenőrzés során büntető-, szabálysértési, kártérítési illetve fegyelmi eljárás megindítására okot adó cselekményt nem tapasztaltak, illetve ezek gyanúja sem merült fel.
A FEUVE rendszer szabályszerűségének, gazdaságosságának, hatékonyságának és eredményességének növelése, javítása érdekében tett fontosabb javaslatok
A belső ellenőrzésnek a következő évben fokozatosan vizsgálni kell az intézményeknél a FEUVE rendszer kiépítését. Az intézményeknek folyamatosan felül kell vizsgálniuk és ki kell egészíteniük a meglévő FEUVE rendszert. Az ellenőrzési nyomvonalaknak a tevékenységek teljes folyamatát le kell fedniük.
A belső ellenőrzés által tett megállapítások és javaslatok hasznosítása
Az ellenőrzési folyamat zárásaként az ellenőrzött szerv, illetve szervezeti egység a belső ellenőr vizsgálati jelentése alapján intézkedési tervet köteles készíteni. A tervek minden esetben tartalmazzák a szükséges intézkedések leírását, az azokért felelős személyek és a vonatkozó határidők megjelölését. Az ellenőrzött szerv, illetve szervezeti egység vezetője felelős az intézkedési terv végrehajtásáért, illetve annak nyomon követéséért.
Az intézkedési tervek megvalósításáról szóló beszámoló, az ellenőrzési megállapítások és ajánlások hasznosulásának tapasztalatai
Az ellenőrzési megállapítások és javaslatok tekintetében elmondható, hogy az ellenőrzött szervezeti egységek vezetői a megfogalmazott javaslatokat figyelembe véve a feltárt hiányosságok nagy részét megszüntették.
A javaslatok teljesítését a belső ellenőrzés utóellenőrzéssel vagy az éves ellenőri jelentés összeállítása során kíséri figyelemmel.
Az ajánlások hasznosulását az elmúlt évek távlatában látjuk. Szinte minden vizsgált területen mutatkozik a korábbi ellenőrzések kapcsán tett intézkedések hatása.
Az ellenőrzési tevékenység fejlesztésére vonatkozó javaslatok
Szükséges a folyamatos kommunikáció kialakítása az intézmények és a belső ellenőrzés között, valamint a Ber. 29/A. §-ban foglalt nyilvántartás felfektetése.
A belső ellenőrzéssel kapcsolatban megállapítható, hogy a független, tárgyilagos, tanácsadó tevékenysége érvényesült, melynek célja, hogy az ellenőrzött szervezet működését fejlessze és eredményességét növelje.
Szabadszállás, 2009. március 31.
Storchné Somogyi Eszter
aljegyző