Vakok és Gyengénlátók

Éves összefoglaló ellenőrzési jelentés 2009. évre

Éves összefoglaló ellenőrzési jelentés 2009. évre


 

 

Éves összefoglaló ellenőrzési jelentés

2009. évre

 

a költségvetési szervek belső ellenőrzéséről szóló 193/2003. (XI. 26.) Korm. rendelet (továbbiakban Ber.) 31. § (3) bekezdés a-b) pontja szerint

 

 

A helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV törvény 92. § (10) bek. alapján a polgármester a tárgyévre vonatkozó – külön jogszabályban meghatározott – éves ellenőrzési jelentést, valamint az önkormányzat felügyelete alá tartozó költségvetési szervek éves ellenőrzési jelentései alapján készített éves összefoglaló ellenőrzési jelentést – a tárgyévet követően, a zárszámadási rendelettervezettel egyidejűleg – a képviselő-testület elé terjeszti.

 

A belső ellenőrzés által végzett tevékenység bemutatása

 

2009-ben a belső ellenőrzés a képviselő-testület által jóváhagyott éves ellenőrzési terv alapján történt. Az ellenőrzés a polgármesteri hivatalon kívül kiterjedt az önállóan és részben önállóan gazdálkodó intézményekre is.

Az írásos jelentésen kívül az esetleges hiányosságok pótlására, javítására a helyszínen szóban is segítő szándékú javaslatokat tett az ellenőrzés.

 

Az ellenőrzési tervben foglalt feladatok teljesítésének értékelése, a tervtől való eltérés indoka, a terven felüli ellenőrzések indokoltsága

 

Az éves ellenőrzési tervben szereplő ellenőrzések végrehajtásra kerültek.

Terven felüli ellenőrzésre a képviselő-testület 75/2009. számú határozata alapján a polgármesteri hivatalban került sor. A terven felüli ellenőrzés során a 2008. évben lefolytatott közbeszerzési eljárások, valamint a SZITEP Kft. és az önkormányzat között a volt laktanya hasznosítása kapcsán lezajlott pénzügyi tárgyú döntések vizsgálatára került sor, amelyet a megvalósított beruházás és a hozott döntések súlya és nagyfokú költség kihatása indokolt.

 

Az ellenőrzések minősége, ellenőrzés személyi és tárgyi feltételei, tevékenységet elősegítő és akadályozó tényezők

 

A belső ellenőrzés önkormányzatunknál a Felső-Kiskunsági és Dunamelléki Többcélú Kistérségi Társulás által vállalkozói szerződéssel alkalmazott belső ellenőr útján történik.

Az ellenőr végzettsége, gyakorlata megfelel a jogszabályi követelményeknek, amely biztosítja, hogy a belső ellenőrzés minősége megfelelő legyen. A funkcionális függetlenség az ellenőrzésben megvalósult, összeférhetetlenség nem történt.

 

Az ellenőrzési tevékenységet akadályozó tényező nem volt, az együttműködés megfelelő.

Az ellenőrzési tevékenységet segítette az ellenőrzött területek ellenőrzést támogató magatartása.

 

Az ellenőrzések fontosabb megállapításai, következtetései javaslatai

 

A 2009. évi normatív támogatás (Általános Iskola, Óvoda, Alapszolgáltatási Központ, Konyha) elszámolásának vizsgálata során az ellenőrzés eltérést nem állapított meg. 

 

 

A József Attila Közösségi Ház 2008 évi gazdálkodásának átfogó ellenőrzése  (intézmény az éves költségvetésben foglalt gazdálkodási feladatainak hogyan tett eleget) során az ellenőr megállapította, hogy az intézménygazdálkodásának szabályozottsága 2008. évben biztosított volt. A gazdálkodási feladatainak a jogszabályban foglaltaknak megfelelően tett eleget az intézmény. A gazdálkodásban nyomon követhető a FEUVE gyakorlata. Az ellenőrzés olyan hibát, hiányosságot nem állapított meg, amelyre vezetői intézkedés kiadására lenne szükség.

 

GAMESZ-nál az élelmezési tevékenység szervezése, bonyolítása és a karbantartási feladatok ellátásának vizsgálata során az ellenőr megállapította, hogy a karbantartó részleg munkájának pénzügyi-műszaki tervezése biztosított, a részleg éves munkatervét összeállították és elvégezték. A belső ellenőr javasolta, hogy dolgozzák ki a részleg teljesítményének fokokozása érdekében a teljesítmény elszámoltatás új rendszerét úgy, hogy a karbantartók munkaideje naponta elkülöníthető legyen az elvégzett feladatok megnevezésével. A részlegvezető dolgozza ki az egyes gyakran előforduló szakmák rezsi óradíját, valamint határozza meg a feladat elvégzéséhez szükséges munkaidőt.

Az ellenőrzés az élelmezési tevékenység szervezése, lebonyolítása és pénzügyi elszámolása során jelentős hibát, hiányosságot nem állapított meg, azonban javasolta, hogy az étkeztetési tevékenység során használt számítógépes szoftverek kompatibilitása érdekében a szoftvereket készítő céget, vagy cégeket keressék meg, és az általuk kijavított és tesztelt 100%-os összhangot biztosító rendszereket üzemeltessék.

 

A polgármesteri hivatalban a vagyonkataszter ellenőrzése során a belső ellenőr megállapította, hogy az önkormányzat ingatlanjairól vezetett nyilvántartás naprakész, pontos, az adatszolgáltatási kötelezettségeinek az önkormányzat eleget tett.

 

A polgármesteri hivatalban a helyi adók kivetése, bevallása és behajtásának ellenőrzése során az ellenőr megállapította, hogy mindhárom adónem esetében a beszedések érdekében mindössze a jogszabályban előírt intézkedések megtételére került sor. Olyan esettel nem találkozott, ahol a hivatal részéről a jogszabályban biztosított lehetőségeket felhasználva (végrehajtás, inkasszó kibocsátása stb.) intézkedéseket tettek volna a hátralékok eredményes beszedése érdekében. Az ellenőrzés javasolta, hogy a hátralékok eredményesebb beszedése érdekében az önkormányzat jegyzője adjon ki intézkedési tervet az érintett területen dolgozók részére.

 

A polgármesteri hivatalban és az intézményekben a FEUVE szabályzatban foglaltak gyakorlatban történő végrehajtásának ellenőrzése során az ellenőr megállapította, hogy a vezetői ellenőrzés rendszere megfelelő színvonalon működik, de egy-egy területen a beszámoltatási rendszer gyakorisága növelhető.

 

A polgármesteri hivatalban a 2008. évben végrehajtott közbeszerzési eljárások ellenőrzése során megállapította a belső ellenőr, hogy az önkormányzat a támogatási szerződésben foglaltak szerint bonyolította le a beruházást, pénzügyileg azt rendben találta.

 

Terven felüli ellenőrzésként a Polgármesteri Hivatalnál a SZITEP Kft. és az önkormányzat között a volt laktanya hasznosítása kapcsán lezajlott pénzügyi tárgyú döntések vizsgálatára került sor, melynek során az ellenőrzés felhívta a figyelmet, hogy a szerződések, és azok módosításai a kötelezettségvállalásban kell, hogy teljes körűen szerepeljenek. A költségvetési ill. a zárszámadási rendeletben a több évet érintő döntéseket be kell mutatni.

 

A 2009. évi belső ellenőrzés során büntető-, szabálysértési, kártérítési illetve fegyelmi eljárás megindítására okot adó cselekményt nem tapasztaltak, illetve ezek gyanúja sem merült fel.

 

A belső kontrollrendszer szabályszerűségének, gazdaságosságának, hatékonyságának és eredményességének növelése, javítása érdekében tett fontosabb javaslatok

 

A belső ellenőrzésnek a következő évben fokozatosan vizsgálni kell az intézményeknél a FEUVE rendszer kiépítését. Az intézményeknek folyamatosan felül kell vizsgálniuk és ki kell egészíteniük a meglévő FEUVE rendszert. Az ellenőrzési nyomvonalaknak a tevékenységek teljes folyamatát le kell fedniük.

 

A belső ellenőrzés által tett megállapítások és javaslatok hasznosítása

 

Az ellenőrzési folyamat zárásaként az ellenőrzött szerv, illetve szervezeti egység a belső ellenőr vizsgálati jelentése alapján intézkedési tervet köteles készíteni. A tervek minden esetben tartalmazzák a szükséges intézkedések leírását, az azokért felelős személyek és a vonatkozó határidők megjelölését. Az ellenőrzött szerv, illetve szervezeti egység vezetője felelős az intézkedési terv végrehajtásáért, illetve annak nyomon követéséért.

 

Az intézkedési tervek megvalósításáról szóló beszámolás

 

Az ellenőrzési megállapítások és javaslatok tekintetében elmondható, hogy az ellenőrzött szervezeti egységek vezetői a megfogalmazott javaslatokat figyelembe véve a feltárt hiányosságok nagy részét megszüntették.

A javaslatok teljesítését a belső ellenőrzés utóellenőrzéssel vagy az éves ellenőri jelentés összeállítása során kíséri figyelemmel.

Az ajánlások hasznosulását az elmúlt évek távlatában látjuk. Szinte minden vizsgált területen mutatkozik a korábbi ellenőrzések kapcsán tett intézkedések hatása.

 

Az ellenőrzési tevékenység fejlesztésére vonatkozó javaslatok

 

Szükséges a folyamatos kommunikáció kialakítása az intézmények és a belső ellenőrzés között.

 

A belső ellenőrzéssel kapcsolatban megállapítható, hogy a független, tárgyilagos, tanácsadó tevékenysége érvényesült, melynek célja, hogy az ellenőrzött szervezet működését fejlessze és eredményességét növelje.

 

Szabadszállás, 2010. március 31.

 

 

                                                                                            Storchné Somogyi Eszter

                                                                                                            aljegyző


Névjegy

Szabadszállás Város Önkormányzata


Cím:

6080 Szabadszállás Kálvin tér 1.


Postai címe:

6080 Szabadszállás Pf.: 50.


Telefon:

76/558-006, 558-007, 558-008, 558-009


Fax:

76/558-155, 558-161


E-mail:

szabadszallas@szabadszallas.hu


Honlap:

http://www.szabadszallas.hu/

Gyakran keresett oldalak


Látogatók száma: 11939