Összefoglaló az ÚMFT operatív programok 2007-2008-as akcióterveinek társadalmi vitájáról
ÖSSZEFOGLALÓ
az Új Magyarország Fejlesztési Terv operatív programok
akcióterveinek társadalmi vitájáról (2007)
Az Új Magyarország Fejlesztési Terv operatív programok akcióterveinek 2007-ben lezajlott társadalmi vitájában több száz szervezet osztotta meg véleményét, észrevételeit és konkrét javaslatait a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség tervezőivel.
Az akciótervek átlagosan 3-3 hétig tartó egyeztetésében ezúttal is több száz szervezet képviselői – helyi önkormányzatok, megyei és regionális fejlesztési tanácsok, érdekképviseleti, ágazati szakmai szervezeteket, a tudományos és a civil szféra képviselői – vettek részt, e szervezetek összesen 1777 konkrét javaslatot fogalmaztak meg a 7 ágazati és a 7 regionális operatív program összesen 65 társadalmi vitára bocsátott akciótervével kapcsolatban. Ez operatív programonként átlagosan 127 konkrét, kézzelfogható módosító javaslatot jelentett.
Prioritás | Beküldő szervezetek száma | Beküldött javaslatok száma | Prioritás | Beküldő szervezetek száma | Beküldött javaslatok száma |
ÁROP 1. |
8 |
27 |
KDOP 4. |
5 |
16 |
ÁROP 2. |
4 |
10 |
KDOP 5. |
9 |
21 |
ÁROP 3. |
5 |
12 |
19 |
95 |
|
10 |
49 |
KEOP 1. |
11 |
30 |
|
DAOP 1. |
6 |
24 |
KEOP 2. |
12 |
40 |
DAOP 2. |
7 |
13 |
KEOP 3. |
9 |
33 |
DAOP 3. |
2 |
5 |
KEOP 4. |
18 |
46 |
DAOP 4. |
11 |
20 |
KEOP 5. |
14 |
27 |
DAOP 5. |
6 |
16 |
KEOP 6. |
10 |
21 |
21 |
78 |
KEOP 7. |
5 |
7 |
|
DDOP 1. |
3 |
4 |
29 |
204 |
|
DDOP 2. |
3 |
10 |
KMOP 1. |
10 |
50 |
DDOP 3. |
9 |
22 |
KMOP 2. |
4 |
17 |
DDOP 4. |
1 |
1 |
KMOP 3. |
10 |
17 |
DDOP 5. |
2 |
8 |
KMOP 4. |
9 |
33 |
14 |
45 |
KMOP 5. |
5 |
13 |
|
ÉAOP 1. |
3 |
14 |
22 |
130 |
|
ÉAOP 2. |
9 |
17 |
KÖZOP 1. |
8 |
15 |
ÉAOP 3. |
3 |
5 |
KÖZOP 2. |
6 |
10 |
ÉAOP 4. |
8 |
10 |
KÖZOP 3. |
10 |
19 |
ÉAOP 5. |
8 |
25 |
KÖZOP 4. |
4 |
4 |
22 |
71 |
KÖZOP 5. |
3 |
7 |
|
EKOP 1. |
5 |
25 |
16 |
55 |
|
EKOP 2. |
3 |
7 |
NYDOP 1. |
6 |
18 |
EKOP 3. |
4 |
21 |
NYDOP 2. |
10 |
24 |
5 |
53 |
NYDOP 3. |
2 |
2 |
|
EMOP 1. |
12 |
79 |
NYDOP 4. |
4 |
11 |
EMOP 2. |
17 |
53 |
NYDOP 5. |
8 |
18 |
EMOP 3. |
11 |
28 |
18 |
73 |
|
EMOP 4. |
14 |
37 |
TÁMOP 1. |
21 |
25 |
EMOP 5. |
6 |
17 |
TÁMOP 2. |
24 |
53 |
43 |
214 |
TÁMOP 3. |
29 |
94 |
|
GOP 1. |
15 |
77 |
TÁMOP 4. |
19 |
45 |
GOP 2. |
18 |
57 |
TÁMOP 5. |
39 |
130 |
GOP 3. |
11 |
39 |
80 |
346 |
|
GOP 4. |
7 |
10 |
TIOP 1. |
24 |
59 |
26 |
183 |
TIOP 2. |
23 |
61 |
|
KDOP 1. |
7 |
21 |
TIOP 3. |
23 |
60 |
KDOP 2. |
8 |
21 |
48 |
180 |
|
KDOP 3. |
6 |
16 |
ÖSSZESEN |
1777 |
Természetesen jelentős eltérés volt az egyes operatív programok akcióterveinek „népszerűsége” között. Az ágazati operatív programok közül a legtöbben és a legtöbb javaslatot a Társadalmi megújulás, a Környezet és Energia, valamint a Gazdaságfejlesztési operatív program akcióterveihez küldték, míg a regionális operatív programok közül az Észak-magyarországi, a Közép-magyarországi és a Dél-alföldi OP akcióterveire érkezett a legtöbb észrevétel és módosító javaslat.
Az akciótervek szintjén a legtöbb javaslat a Társadalmi megújulás operatív program 3. (Minőségi oktatás és hozzáférés biztosítása) és 5. (Egészségmegőrzés és a társadalmi befogadás, részvétel erősítése) prioritására, valamint a Gazdaságfejlesztési operatív program 1. (K+F és innováció a versenyképességért) prioritására érkezett.
Valamennyi operatív program akcióterveire jellemző volt, hogy a vélemények túlnyomó hányada elsősorban az egyes prioritások (a majdani pályázati kiírások) potenciális pályázói körének bővítését célozta, és sok partneri kérés, javaslat érkezett a támogatási arányok növelésére, valamint a támogatás feltételeinek könnyítésére is.
Még gyakoribb volt, hogy a véleményező szervezetek a 2007-2008-as akciótervek indikatív projektlistáit kifogásolták, konkrét – a saját ágazatukat vagy még gyakrabban a saját megyéjüket, településüket érintő – fejlesztéseket hiányolva e listákról. A legtöbb esetben a partnerek nem vették figyelembe a projektek előkészítettségét, indíthatóságát, valamint azt, hogy ha egy adott beruházás nem szerepel ebben az akciótervben, akkor megfelelő előkészítettséggel ott lehet a támogatandó fejlesztések között a következő kétéves időszak akciótervében.
A beérkezett javaslatokat – amelyek az egyes akciótervekkel együtt kivétel nélkül letölthetők a www.nfu.hu internetes címen – a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség kommunikációs igazgatóságának munkatársai feldolgozták, majd a javaslatokat az ügynökség és a szakminisztériumok tervezőiből álló, operatív programonként megalakult munkacsoportok vitatták meg tételesen, illetve döntöttek az egyes módosító javaslatok beépíthetőségéről.
A dokumentumok végső tartalmát a beérkezett partneri véleményeken, javaslatokon túl az Európai Bizottsággal az operatív programok tartalmáról folytatott egyeztetések eredményei is befolyásolják.