Közreműködő szervezet
Az IH és KSz-ek között megállapodás (a továbbiakban: KSz szerződés) jött létre annak érdekében, hogy a delegált feladatok végrehajtása szabályozott, valamint a felelősséget egyértelműen meghatározó keretek között valósuljon meg. A KSz szerződés értelmében az IH a KSz-t a KSz szerződésben rögzített és igazoltan elvégzett feladataiért teljesítmény alapon finanszírozza.
A közreműködő szervezet feladatai különösen a következők:
- részvétel az operatív program vagy prioritástengely, kivételes esetben a prioritástengely egy része kidolgozásában, illetve módosításában;
- részvétel az akcióterv kidolgozásában, illetve módosításában;
- az NFÜ által meghatározott követelmények szerint éves munkaterv készítése, a munkaterv jóváhagyásra történő megküldése az NFÜ-nek;
- az akcióterv alapján az NFÜ koordinációja és felügyelete mellett és a minisztérium bevonásával a pályázati kiírás és támogatási szerződés minta tervezetének elkészítése; a tervezetek előzetes megküldése jóváhagyásra az NFÜ-nek;
- a projekt javaslatok befogadása, értékelése, az 1 milliárd forintot meghaladó támogatási igényű projekt javaslatok megküldése a miniszternek értékelésre;
- a bíráló bizottságok titkársági feladatainak ellátása;
- a támogatási szerződések, szükség szerinti biztosítéki szerződések megkötése és módosítása, az NFÜ által jóváhagyott támogatási szerződés mintától eltérő egyedi támogatási szerződés-tervezetek előzetes megküldése jóváhagyásra az NFÜ-nek;
- a projektek megvalósítása előrehaladásának nyomon követése, a támogatás kifizetésének engedélyezése, folyamatba épített ellenőrzések (dokumentumalapú ellenőrzések és kockázatelemezésre alapozott helyszíni ellenőrzések) végzése, a projektek zárásával kapcsolatos feladatok ellátása, szabálytalanságkezelési rendszer kialakítása és működtetése;
- ellenőrzési nyomvonal készítése és folyamatos aktualizálása;
- az EMIR-ben az adatok folyamatos rögzítése, az adatbázis naprakészségének és megbízhatóságának biztosítása;
- beszámolók készítése és megküldése a miniszter és az NFÜ részére az akcióterv és az éves munkaterv megvalósításában történt előrehaladásról és a szükséges intézkedésekre vonatkozó javaslatokról.
Nemzeti Környezetvédelmi és Energia Központ Nonprofit Kft.
2011. július 1-jén hatályba lépett az „Energia Központ” Energiahatékonysági, Környezetvédelmi és Energia Információs Ügynökség Nonprofit Korlátolt Felelősségű Társaság egyes közreműködő szervezeti, projektirányítási és kezelési feladatainak meghatározásáról és egyes fejlesztéspolitikai jogszabályok módosításáról szóló 86/2011. (V. 31.) Korm. rendelet, amely a Környezetvédelmi Fejlesztési Igazgatóság (röviden KöFI) KEOP közreműködő szervezeti, PHARE és LIFE programokkal kapcsolatos feladatainak ellátására az „Energia Központ” Energiahatékonysági, Környezetvédelmi és Energia Információs Ügynökség Nonprofit Korlátolt Felelősségű Társaságot jelölte ki.
A Nemzeti Fejlesztési Ügynökség, mint a Környezetvédelmi Programok Irányító Hatósága és a Nemzeti Környezetvédelmi és Energia Központ Nonprofit Kft. jogelődje az Energia Központ és a Környezetvédelmi Fejlesztési Igazgatóság, mint a Környezet és Energia Operatív Program lebonyolításában résztvevő közreműködő szervezet 2007. március 8. napján KSz szerződést kötöttek azzal a céllal, hogy a Kormány 1120/2006. XII. 8. számú az Új Magyarország Fejlesztési Terv ágazati operatív programjainak elfogadásáról szóló határozata által jóváhagyott KEOP–ban foglalt:
I. Egészséges tiszta települések
II. Vizeink jó kezelése
III. Természeti értékeink jó kezelése
IV. A megújuló energiahordozó-felhasználás növelése
V. Hatékonyabb energia felhasználás
VI. Fenntartható termelési és fogyasztási szokások ösztönzése
VII. Projekt előkészítés
prioritástengelyek szabályszerűen, hatékonyan és eredményesen végrehajtásra kerüljenek.
Strukturális és Kohéziós Alapok közreműködő szervezeteként támogatást nyújt pályázatok előkészítésében, a KIOP környezetvédelmi intézkedései esetén részt vesz a nyertes pályázatok kiválasztásában, valamint szakmai szempontok hozzáadásával közvetít és koordinál a pályázók, a nyertesek, és az Irányító Hatóság között.
Az NKEK látja el továbbá a környezetvédelmi Phare és Átmeneti Támogatások menedzsmentjét és koordinálja a magyar természetvédelmi és környezetvédelmi LIFE pályázatokat. A 2007-2013-as programozási időszakra vonatkozóan a KEOP lebonyolításával egészült ki a társaság támogatáskezelési tevékenysége.
A Nemzeti Környezetvédelmi és Energia Központ Nonprofit Korlátolt Felelősségű Társaság
Az NKEK Nonprofit Kft. ügyvezető igazgatója Körtvély Zoltán
Cím: 1134 Budapest, Váci út. 45.
Telefon: (+36) 1 238 6697
Fax: (+36) 1 238 6667
E-mail: office@nkek.hu
A végrehajtás nyomon követése, monitoring
KEOP Monitoring BizottságA KEOP által támogatott projektek végrehajtásának nyomon követésére külön Monitoring Bizottság kerül felállításra, mely Bizottság feladat- és felelősségi köre a következőkben összegezhető:
- a támogatás célkitűzéseinek megvalósítása során elért előrehaladás rendszeres felmérése, a megvalósítás eredményeinek áttekintése, különös tekintettel az egyes projektek kapcsán kitűzött célok elérésére;
- az éves és végső megvalósítási jelentések elemzése és jóváhagyása az Európai Bizottsághoz történő benyújtás előtt.
Az EMIR célja, hogy támogassa a pályázati rendszerek hatékony és átlátható működéséhez szükséges adatok nyilvántartását és feldolgozását.
Az EMIR biztosítja a rendszerbe rögzített adatok elérhetőségét, további feldolgozhatóságát, ezzel ösztönzi az adatbázis folyamatos és naprakész feltöltését, valamint lehetővé teszi, hogy a rendszer felhasználói napi munkájukat könnyen, hatékonyan el tudják végezni. Természetesen a rendszer a már feldolgozott adatokkal táplálja a statisztikai és elemző funkciókat is.
Pénzügyi menedzsment
Igazoló HatóságA Strukturális Alapok és Kohéziós Alap vonatkozásában a Pénzügyminisztérium (www.pm.gov.hu) került az igazoló hatósági funkciók ellátásának kijelölésére, és ennek értelmében felelős a lehívási kérelmek összeállításáért és benyújtásáért, valamint a Bizottság kifizetéseinek fogadásáért.
Az igazoló hatóság az alábbi feladatokat látja el:
a) az alapokból származó támogatások folyósítása érdekében az operatív programra vonatkozó átutalás igénylés dokumentáció összeállítása, a költségnyilatkozatok számszaki pontosságának és megbízhatóságának, valamint a költségek alátámasztottságának ellenőrzésére irányuló eljárások uniós és hazai jogszabályoknak való megfelelőségének igazolása, és az igazolt átutalás igénylés dokumentáció benyújtása az Európai Bizottsághoz;
b) a költségigazoló nyilatkozat alátámasztása érdekében az ellenőrzési hatóság vagy annak hatáskörében elvégzett valamennyi ellenőrzés eredményeinek figyelembevétele;
c) a költségek megfelelőségének ellenőrzése érdekében saját hatáskörében kockázatelemzésen alapuló mintavétel alapján tényfeltáró vizsgálat és tényfeltáró látogatás elvégzése a pénzügyi lebonyolításban részt vevő szervezeteknél;
d) az NFÜ által közölt kifizetési ütemezések alapján a tárgyévre és a következő évre vonatkozó kifizetési előrejelzések összeállítása és benyújtása az Európai Bizottsághoz;
e) az alapokból származó támogatások fogadása az Európai Bizottságtól;
f) az alapokból származó támogatások átutalása az NFÜ vonatkozó fejezeti kezelésű előirányzat-felhasználási keretszámlájára;
g) az igazoló hatóság pénzügyi és számviteli nyilvántartásainak vezetése, ennek keretében az alapokból származó támogatás részben vagy egészben történő törlése következtében visszafizetendő, valamint visszavont összegek nyilvántartása;
h) az adminisztratív hibák, valamint az operatív program megvalósítása során bekövetkezett szabálytalanságok következtében szükségessé váló pénzügyi korrekciók végrehajtása, a visszafizetett alapokból származó támogatások Európai Bizottság felé történő elszámolása.
Ellenőrzés
Kormányzati Ellenőrzési Hivatal
A KEHI felelős az egyes projektek végén a szabályoknak megfelelő kifizetések ellenőrzéséért és a megfelelőségi záradék kibocsátásáért, elvégzi továbbá az igazolt éves kiadások minimum 15%-át lefedő kötelező projekt ellenőrzéseket. (www.kehi.gov.hu)
Állami Számvevőszék
Az ÁSZ a nemzetgazdasági költségvetés végrehajtásának ellenőrzése keretében vizsgál(hat)ja az egyes szereplők tevékenységét és gazdálkodását. (www.asz.hu)