Bemutatkozás
A Közlekedés Operatív Program (továbbiakban KÖZOP) az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT) 29 319 millió Euró összegű keretének legnagyobb költségvetéssel rendelkező operatív programja, melyben a rendelkezésre álló Uniós és hazai források összege 7 090 millió Euró. A KÖZOP által támogatott közlekedésfejlesztések célja az elérhetőség javítása - a globális és regionális versenyképesség növelése és a társadalmi-területi kohézió erősítése érdekében. A jó megközelíthetőség és a megfelelő intermodális kapcsolatok vonzzák a működő tőkét, orientálják a vállalkozások telephelyválasztását, közelebb hozzák a beszerzési és értékesítési piacokat, nagyobb teret adnak a munkaerő mobilitásának, és lehetővé teszik többletjövedelmek realizálását a nemzetközi áruszállítás kiszolgálása révén. A jó közlekedési infrastruktúra előmozdítja a vidéki, esetenként hátrányos helyzetű térségek felzárkózását, a gazdasági fejlettség térbeli kiegyenlítését. Az operatív program átfogó célja mindezek mellett a környezetkímélő közlekedési módok fejlesztése, a környezeti fenntarthatóság érdekében, szem előtt tartva a Fehér Könyv célkitűzéseit.
Időtáv:
2007-2013, azonban a végrehajtás 2015-ig tarthat
EU források:
KA – Kohéziós Alap
ERFA – Európai Regionális Fejlesztési Alap
Keret:
7 090,912 millió Euró
1 904 618,996 millió Forint
Hazai rész finanszírozási forrása:
XIX. Uniós
Fejlesztések c. fejezet
A KÖZOP szakpolitikai megalapozásáért felelős szaktárca a Közlekedési, Hírközlési és Energiaügyi Minisztérium (KHEM). Az operatív végrehajtásért a Nemzeti Fejlesztési és Gazdasági Minisztérium (NFGM) felügyelete alá tartozó Nemzeti Fejlesztési Ügynökségen belül működő Közlekedési Operatív Programok Irányító Hatósága felel, melynek közreműködő szervezete a KIKSZ Közlekedésfejlesztési Zrt. (korábban: Közlekedésfejlesztési Koordinációs Központ – Közlekedésfejlesztési Integrált Közreműködő Szervezet).
KÖZOP IH vezetője: Szalóki Flórián főigazgató
KIKSZ Közlekedésfejlesztési Zrt. vezetője: Dr. Vér Iván vezérigazgató (www.kiksz.eu)
A Közlekedés Operatív Programot az Európai Bizottság 2007. augusztus 1-én, míg a KÖZOP első Akcióterveit a Kormány 2007. augusztus 8-án fogadta el. A 2007. évben a KÖZOP intézményi felkészülésére, adminisztratív előkészítésére, a program elindítására és a pályázati felhívások elkészítésére helyeződött a hangsúly. A 2008. évben az operatív program módosítására került sor. A Monitoring Bizottság az OP módosítást 2008. szeptember 22-én hagyta jóvá, és a Bizottság 2008. december 10-én fogadta el. Az OP második módosítására a 2008 őszén kezdődő, és egyre mélyülő pénzügyi-gazdasági válság okán került sor. A kormány 2008 decemberében határozatot hozott arról, hogy az ÚMFT operatív programjainak belső átcsoportosítása révén több forrást biztosít a kis- és középvállalkozások fejlesztésére, illetve a foglalkoztatás javítására. 2009. március 1-től a KÖZOP kikerült a 16/2006 (XII.28.) MeHVM-PM együttes rendelet részletes projektjavaslatok kiválasztására vonatkozó eljárás hatálya alól, amelynek célja, hogy a projektek egyszerűbb és gyorsabb eljárás során kerüljenek kiválasztásra. Továbbá nagyobb hangsúlyt kaptak az előkészítési projektek, amely eredményeként a meghirdetett előkészítési keret kétszeresének megfelelő összegű előkészítési projektjavaslat került benyújtásra.
Specifikus cél | Indikátor |
Az ország jobb bekapcsolása az európai gazdasági vérkeringésbe és a fejlődő piacok adta lehetőségek jobb kihasználása a közlekedési infrastruktúra fejlesztésével |
- a teljes TEN közút hálózat utazási idejének csökkenése (óra, perc) - a teljes TEN vasúthálózat utazási idejének csökkenése (óra, perc) - áruszállítási volumen növekedése a magyar vasúti hálózatn (ezer tonna)
|
Régiók (belső és egymás közötti) elérhetőségének javítása a társadalmi és területi kohézió erősítése érdekében |
- a főúthálózat átlagos burkolat állapotosztályzatának javulása - megyei jogú városokat 30 ill., 60 percen belül elérő munkaképes korú lakosság száma (közösségi busz közlekedést is ideértve) (fő)
|
A közlekedés intermodalitásának fejlesztése a vállalkozások versenyképességének és a régiók alternativ megközelíthetőségének javítása céljából |
- támogatott központokba beérkező árumennyiség növekedése (ezer tonna, érték) - Intermodális árufogralom növekedése a támogatott központokban (ezer tonna, érték)
|
A közösségi közlekedés környezetbarát fejlesztése
|
- megtakarított eljutási idő a fejlesztett szakaszokhoz kapcsolódóan (utasóra/év) - a fejlesztések által jobb közlekedési lehetőséggel kiszolgált lakosság (fő) |
A KÖZOP hat prioritási tengelye és az OP módosítások utáni, aktuális pénzügyi kereteik
Prioritás címe | Forrás | Keret * (EU +hazai forrás) | Százalékos megoszlás | Projektgazdák** |
|
|
Millió EUR Millió HUF |
|
|
1. Az ország és a régióközpontok nemzetközi közúti elérhetőségének javítása |
KA |
1 212, 406
325 652, 119
|
17, 10 %
|
- NIF Zrt. |
2. Az ország és a régióközpontok nemzetközi vasúti és vízi úti elérhetőségének javítása |
KA |
2 024, 831
543 869, 740
|
28, 56%
|
- NIF Zrt. - MÁV Zrt. - GYSEV Zrt. - közlekedési szövetségek |
ERFA |
1 744, 597
468 598, 684
|
24, 60% |
- NIF Zrt. - többségi önkormányzati befolyás alatt álló közösségi vízi-közlekedési szolgáltatást nyújtó társaságok |
|
KA |
178, 911
48 055, 528
|
2, 52 % |
- 100%-os állami tulajdonú társaságok - állami költségvetési szervek - helyi önkormányzatok - helyi önkormányzatok társulásai - felsoroltak konzorciumai |
|
KA |
1 833, 887
492 582, 086
|
25, 86 % |
- helyi önkormányzatok - többségi önkormányzati befolyás alatt álló közlekedési vállalatok - önkormányzat és közlekedési vállalatának konzorciuma |
|
|
96, 280
25 860, 838 |
1, 36 %
|
|
|
Összesen |
7 090, 912
1 904 618,996 |
100 % |
** Előkészítésre valamennyi, a táblázatban megjelölt szervezet jogosult pályázni
Amire büszkék vagyunk
Magyarország élen jár a nagyprojektek elfogadásában!
Első brüsszeli elfogadást nyert magyar nagyprojekt
A Debrecen városi villamosvasút-hálózat fejlesztése nagyprojektet a benyújtott magyar nagyprojektek közül elsőként hagyta jóvá az Európai Bizottság 2008. december 19-én. A projekt teljes költsége 17,7 Mrd Forint, a megítélt támogatás mértéke 15,8 Mrd Forint.
Első brüsszeli elfogadást nyert európai vasúti nagyprojekt
A vasútvonal korszerűsítések közül a Sopron- Szombathely- Szentgotthárd vonal elsőként az európai vasúti nagyprojektek közül megkapta az EB jóváhagyását, a projekt teljes költsége 48,6 Mrd Forint, a megítélt támogatás mértéke 41,3 Mrd Forint. A fejlesztés az ütemtervnek megfelelően halad.
Magyarország az élen jár a nagyprojektek benyújtásában!