NFÜ Nemzeti
Fejlesztési Ügynökség
Közlekedési Programok
Irányító Hatósága

Elérhetőségek

Írjon nekünk:
http://www.nfu.hu/eugyfelszolgalat
Infovonal: 06 40 638-638 Telefonos menürendszer

small counter placeholder

Közreműködő szervezet

A közreműködő szervezet feladatai

A KSz egy vagy több prioritás tekintetében különösen az alábbi feladatokat látja el:

  • Részt vesz a feladatkörébe tartozó akcióterv kidolgozásában.
  • Az Irányító Hatóság által meghatározott követelményeknek megfelelően éves munkatervet készít, amely tartalmazza a pályázatok meghirdetésének és beadási határidejének tervezett dátumait, a kötelezettségvállalásra, támogatási szerződések megkötésére és kifizetésre vonatkozó éves irányszámokat.
  • Közreműködik a pályázati kiírások és támogatási szerződések mintáinak elkészítésében az IH-val és a szakminisztériumokkal együttműködésben.
  • Befogadja és értékeli a projekt javaslatokat, az irányító hatósággal történt megállapodásnak megfelelően szükség szerint bíráló bizottságokat állít fel és működtet, amennyiben ezt az Irányító Hatóság a közreműködő szervezetre delegálta.
  • Vizsgálja a társfinanszírozott termékek és szolgáltatások teljesítését, valamint ellenőrzi, hogy a műveleteknek a kedvezményezettek által bejelentett költségei valóban felmerültek, és a közösségi és nemzeti szabályokkal összhangban állnak.
  • Megköti és módosítja a támogatási szerződéseket.
  • Nyomon követi a projektek megvalósítását, elvégzi a támogatások kifizetését és a projektek zárásával kapcsolatos feladatokat, lebonyolítja az ellenőrzéseket, feltárja és jelenti a szabálytalanságokat (ennek kapcsán szabálytalanságkezelési rendszert alakít ki és működtet).
  • Folyamatosan rögzíti az adatokat az egységes monitoring informatikai rendszerben, valamint biztosítja az adatbázis naprakészségét és megbízhatóságát.
  • Az operatív program és annak részleteit tartalmazó akcióterv és az éves munkaterv megvalósításában történt előrehaladásról negyedévente beszámolókat készít, amely tartalmazza a szükséges intézkedésekre vonatkozó javaslatokat is.
  • Elkészíti és folyamatosan aktualizálja az ellenőrzési nyomvonalat.
  • Tájékoztatással és nyilvánossággal kapcsolatos feladatok ellátása, az NFÜ által elfogadott éves kommunikációs terv alapján.
A KSz minősítése, kiválasztása és finanszírozása

Az operatív program végrehajtásában közreműködő szervezetek az intézményes-szakmai felkészültségüket előre rögzítő, objektív szempontrendszer alapján a közreműködő szervezet intézményi kapacitását és szakmai kompetenciáját mérő minősítési rendszer keretében kerültek kiválasztásra. A feladat tényleges delegálásának előfeltétele volt, hogy a leendő közreműködő szervezet a minősítés során a feladat elvégzéséhez szükséges szervezeti feltételek, technikai és emberi erőforrások, és szakmai kompetenciák meglétéről bizonyítottan számot adjon. (A kiválasztási folyamatról bővebben ld. az adminisztratív kapacitásról szóló alfejezetet.)

A végrehajtás hatékonyságának biztosítása érdekében, a közreműködő szervezetek teljesítménye rendszeresen értékelésre kerül.

Az operatív programok közreműködő szervezetei a fenti pontban említett minősítési eljárás eredményének függvényében, a 2007-2013 programozási időszakban az Európai Regionális Fejlesztési Alapból, az Európai Szociális Alapból és a Kohéziós Alapból származó támogatások felhasználásának szabályairól és felelős intézményeiről szóló 255/2006 (XII.8.) Korm.rendelet 10.§-ának rendelkezései értelmében együttes miniszteri rendeletben kerültek kijelölésre. Ezt követően a KSz-ek konkrét feladat-, felelősség- és hatásköreinek, valamint finanszírozásuk módjának és feltételeinek rögzítése többoldalú feladat-ellátási szerződés keretében került meghatározásra, melyet az NFÜ, a KSz és – amennyiben releváns volt – a KSz tulajdonosi jogainak gyakorlója írt alá.

A program hatékony végrehajtása érdekében egyes támogatási konstrukciók esetében egyedi döntés alapján közvetítőként gazdasági társaságok, kereskedelmi bankok, civil szervezetek is bevonhatók (pl. indirekt támogatások vagy tőkealapok lebonyolítóiként).

A KSz-ek fenti feladatainak finanszírozása a feladat-ellátási szerződések keretében az OP szakmai segítségnyújtás prioritásának terhére történik. A KSz-ek a felmerült működési költségeik kapcsán, valamint az általuk igazolt költségek helytállóságának és szabályszerűségének, valamint a megbízható pénzügyi gazdálkodás biztosítása érdekében a szerződések többek között a következő kötelezettségeket írják elő:

  • a KSz a közreműködői feladatok ellátásával kapcsolatos bevételeit és költségeit nyilvántartásában és analitikusan teljes körűen elkülöníteni köteles. Amennyiben az egységárak nem versenyeztetés eredményeként kerülnek kialakításra, a KSz-feladatok ellátásával kapcsolatos bevételek profit elérésére és/vagy a szervezet egyéb tevékenységeiből eredő veszteségek finanszírozására nem fordíthatóak;
  • az IH a KSz-nél a végrehajtásra vonatkozó ellenőrzéseket végez, mely kiterjed a KSz közreműködői feladatokkal kapcsolatos ráfordításainak, költségeinek és kiadásainak elkülönített nyilvántartására, eredményességére, szabályosságára és valódiságára is.

Az IH szabálytalanság felmerülése esetén felfüggesztheti a KSz által elkövetett szabálytalansággal érintett, indokolt esetben az összes jelen megállapodással kapcsolatos tevékenységet.

 

A Közlekedés Operatív Program közreműködő szervezete


A KIKSZ Közlekedésfejlesztési Zrt. az Európai Unió társfinanszírozásával megvalósuló beruházásokat koordináló és ellenőrző közreműködő szervezet, mely a magyarországi közlekedésfejlesztési projektek EU konform előkészítéséért és megvalósításáért felelős.


A teljes nevén Közlekedésfejlesztési Integrált Közreműködő Szervezet (KIKSz) Közlekedésfejlesztési Zrt. önálló gazdasági társaság, melynek munkáját Igazgatóság irányítja és Felügyelőbizottság ellenőrzi.


A közlekedési infrastruktúra fejlesztést támogató források felhasználásának koordinációja keretében a vasúti, közúti, vízi, és légi közlekedési projektek megvalósítását támogatja az alábbi fejlesztési programok vonatkozásában:


  • Új Magyarország Fejlesztési Terv, Közlekedési Operatív Program (KÖZOP),
  • Kohéziós Alap,
  • Nemzeti Fejlesztési Terv, Környezetvédelem és Infrastruktúra Operatív Program (KIOP),

Az uniós közlekedésfejlesztést támogató források kezelését Magyarországon háromszintű szervezetrendszer menedzseli;

A központi, legfelsőbb szintű irányítást - mint Irányító Hatóság - a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség (NFÜ) végzi.

A projektek lebonyolításának ellenőrzését és a kifizetéseket a Közreműködő Szervezet (KSZ) koordinálja. A KIKSz ezen munkáját az NFÜ-vel kötött feladat-ellátási szerződések alapján látja el.

A támogatásban részesülő projektek gyakorlati megvalósítása a Kedvezményezettek (beruházók, önkormányzatok) feladata. A jogszerűség és műszaki megfelelés ellenőrizhetősége érdekében a KSZ támogatási szerződést köt a Kedvezményezett szervezetekkel.


A KSZ feladatai általánosságban a következők:


  • Nagyobb összegű, közlekedésfejlesztési központi projektek lebonyolítása;
  • Pályázatok értékelése, döntés-előkészítés a megfelelően előkészített projektek kiválasztása érdekében;
  • Szerződéskötés és módosítás a Kedvezményezett szervezetekkel;
  • A projektmegvalósítás folyamatos nyomon követése, ellenőrzése a támogatás visszafizetésével járó szabálytalanságok elkerülése érdekében;
  • Naprakész pénzügyi és műszaki adatok rögzítése informatikai rendszerekben;
  • Elszámolások ellenőrzése;
  • Az uniós forrásból megvalósuló beruházások projekt-zárásához szükséges dokumentációk elkészítése;
  • A közlekedésfejlesztési beruházások társadalmi és gazdasági jelentőségére való tekintettel a különböző hatóságok és a közvélemény folyamatos tájékoz-tatása az egyes projektek és az azok összességét kitevő ún. operatív programok előrehaladásáról.

Elérhetőségek:

KIKSz Közlekedésfejlesztési Zrt.

1012 Budapest, Vérmező út 4.

1539 Budapest, Pf.: 654

központi telefonszám: 06 /1/ 8834-900

ügyfélszolgálat: 06 /1/ 8834-911

fax: 06 /1/ 8834-999

email:info@kiksz.eu Az email cím védve van a spam botoktól, a megtekintéséhez a JavaScript bekapcsolása szükséges

www.kiksz.eu