NFÜ Nemzeti
Fejlesztési Ügynökség

Elérhetőségek

Írjon nekünk:
http://www.nfu.hu/eugyfelszolgalat
Infovonal: 06 40 638-638 Telefonos menürendszer

small counter placeholder

KMOP közlemény2007. június 22.

a KMOP-2007-4.6.1 Közoktatási intézmények beruházásainak támogatása c. pályázati kiíráshoz

Pályázók köre 

Felhívjuk a pályázók figyelmét, hogy tekintettel a közoktatási törvényben meghatározott fenntartói körre, a fenntartó szervezetek jellegére és működésének sajátosságaira, a Pályázati Útmutató 7. oldal, B3. Székhely pontja jelen pályázati kiírás keretében nem értelmezett, így olyan fenntartó is pályázhat, melyek székhelye nem a Közép-Magyarországi Régióban található.Nyomatékosítjuk ugyanakkor, hogy a Pályázati Útmutató 18. oldal, C7. pontja továbbra is érvényes, így  jelen pályázati konstrukció keretében kizárólag a Közép-Magyarországi Régió területén megvalósuló projektek támogathatók.Felhívjuk pályázóink figyelmét arra, hogy a pályázói kör tekintetében a Pályázati Útmutató B1. pontjában megjelölt pályázói kört kell figyelembe venni, konzorciumi együttműködés keretében nincs lehetőség pályázat támogatására. 

Akadálymentesítés 

A pályázati útmutató IV. Szakmai értékelés; 4. Szakmai-műszaki értékelés 4.A.7. pontja szerint előnyt jelent, ha a projekt keretében az intézmény teljes körű akadálymentesítése valósul meg.

A pályázati útmutató C1.1; Kötelezően megvalósítandó tevékenységek „B” komponensben benyújtásra kerülő pályázatok esetében pontja szerint amennyiben az intézményben hallás-, látás- mozgássérült, értelmi fogyatékos vagy autista gyermeket látnak el, az intézménynek teljes körűen meg kell felelnie a „Segédlet a komplex akadálymentesítés megvalósításához” c. dokumentumban foglalt minimum-követelményeknek. (teljes körű akadálymentesítés).

Az egyértelműség és a fogalmak egységes értelmezése végett az alábbiak szerint kerülnek pontosításra a pályázati útmutató C1.1; Kötelezően megvalósítandó tevékenységek „B” komponensben benyújtásra kerülő pályázatok teljes körű akadálymentesítésre vonatkozó rendelkezései: 

A pályázati kiírás hivatkozott pontja tekintetében felhívjuk a pályázók figyelmét, hogy a teljes körű akadálymentesítést a fogyatékosság típusa szerint kell értelmezni, tehát amennyiben a beruházással érintett közoktatási intézményben csak 

  • Hallássérült gyermeket látnak el → elegendő az épület olyan teljes körű akadálymentesítése, mely a hallássérültek könnyebb tájékozódását, mozgását, valamint a tanulási környezethez való hozzáférését biztosítja
  • Látássérült gyermeket látnak el → elegendő az épület olyan teljes körű akadálymentesítése, mely a látássérültek könnyebb tájékozódását, mozgását, valamint a tanulási környezethez való hozzáférését biztosítja
  • Mozgássérült gyermeket látnak el → elegendő az épület olyan teljes körű akadálymentesítése, mely a mozgássérültek könnyebb tájékozódását, mozgását, valamint a tanulási környezethez való hozzáférését biztosítja
  • Értelmi fogyatékos gyermeket látnak el → elegendő az épület olyan teljes körű akadálymentesítése, mely a értelmi fogyatékosok könnyebb tájékozódását, mozgását, valamint a tanulási környezethez való hozzáférését biztosítja
  • Autista gyermeket látnak el → elegendő az épület olyan teljes körű akadálymentesítése, mely az autista gyerekek könnyebb tájékozódását, mozgását, valamint a tanulási környezethez való hozzáférését biztosítja

Amennyiben a beruházással érintett közoktatási intézményben egyaránt látnak el más-más típusú fogyatékosságú gyermeket, az adott fogyatékosságoknak megfelelő teljes körű akadálymentesítést kell elvégezni a projekt kapcsán. 

Felhívjuk a pályázók figyelmét, hogy a fentiek szerinti teljes körű akadálymentesítés kötelezettsége minden, a projekt kapcsán beruházással érintett épületre/feladatellátási helyre vonatkozik, ahová a fogyatékossággal élő gyermeknek valamely szolgáltatás igénybevétele végett el kell jutnia. 

A pályázati útmutató teljes körű akadálymentesítésre vonatkozó egyéb pontjai változatlan tartalommal hatályban maradnak, ezen esetekben az akadálymentesítésre továbbra is a „Segédlet a komplex akadálymentesítés megvalósításához” c. dokumentumban foglaltak rendelkezései az irányadóak.   

Ehhez kapcsolódóan felhívjuk a pályázók figyelmét, hogy a pályázati útmutató B6. c) pontja szerint azon intézmények vonatkozásában, melyek a teljes körű akadálymentesítését jelen pályázati kiírás keretében megvalósítják, a későbbiekben az ÚMFT keretében nem számolhat el az akadálymentesített épületre további akadálymentesítéshez kapcsolódó költséget.  

Normatív támogatás igénylése 

Felhívjuk a pályázók figyelmét, hogy azon pályázóknak, melyek rajta vannak a „Települések, ahol a hátrányos helyzetű gyermekek aránya meghaladja a 40%-ot” c. listán, a Pályázati Útmutató II. Jogosultsági értékelés 19. pontja szerinti támogatás igénylését az alábbiak szerint kell értelmezniük: 

  • amennyiben a beruházással érintett intézményben a hátrányos helyzetű gyermekek aránya meghaladja a 40%-ot, erre az iskolára kell igényelni a támogatást vagy a 2006/2007. tanévben, vagy a 2007/2008. tanévben
  • amennyiben a beruházással érintett intézményben a hátrányos helyzetű gyermekek aránya nem haladja meg a 40%-ot, azon iskola tekintetében a mellékelt nyilatkozaton a „nem releváns” kitételt kérjük feltüntetni.  

Demográfiai mutatók 

A pályázati felhívás és útmutató demográfiai mutatók állásával kapcsolatos kritériumai az alábbiak szerint kerülnek pontosításra: 

Figyelembe véve, hogy egy adott település/térség demográfiai tendenciáit – így közvetve a közoktatási intézmények kihasználtságának várható alakulását – nem csak az élve születések száma, hanem az oda- és elvándorlás aránya is meghatározza, a pályázók két alternatív lehetőség közül választhatnak:

  1. A pályázati kiíráshoz csatolt nyilatkozat szerint az élve születések számát adják meg a meghatározott évekre vonatkozóan.
  2. A nyilatkozatban a 0-18 éves korú, bejelentett állandó lakcímmel rendelkezők számát adják meg a meghatározott évekre visszamenőleg. Ehhez kapcsolódóan a Nyilatkozat minta pontosított változata jelen közlemény megjelenésével egyidejűleg rendelkezésre áll.

Amennyiben a pályázó kistérségi vagy más típusú önkormányzati társulás, mindkét választható esetben a társulás tagjaként megjelölt települések vonatkozó adatainak összegét kell feltüntetni a nyilatkozat megfelelő szakaszában. Ebben az esetben a beruházással érintett intézmény székhelye szerint területileg illetékes jegyzőnek kell a nyilatkozatot aláírnia. 

Az élve születések, vagy a 0-18 éves korú állandó lakosok száma alapján stagnálónak minősül a település/térség lakossága, amennyiben a pályázat benyújtását megelőző harmadik évhez képest az elmúlt két évi csökkenés átlagosan nem haladja meg a 10%-os mértéket. 

A változás kiszámítása az alábbi képlettel történik:
{(a1/a0-1)+(a2/a1-1)}/2>-0,10

a0=bázisév (jelenleg 2004)
a1= a pályázat benyújtását megelőző év előtti év (jelenleg 2005)
a2= a pályázat benyújtását megelőző év (jelenleg 2006)  

Felhívjuk a pályázók figyelmét, hogy a demográfiai mutatók alakulását azon fenntartóknak is igazolni kell, amelyek 8 évfolyamos gimnáziumra vonatkozó pályázatot nyújtanak be, tekintettel arra, hogy a beruházással érintett intézmény beiskolázási körzete részben fedi az általános iskolák tekintetében meghatározottakat.  

Kihasználtsági mutatók 

A pályázati útmutató E. KIVÁLASZTÁSI KRITÉRIUMOK II. Jogosultsági értékelés 12. pontja rögzíti, hogy jogosultsági szempont a beruházással érintett intézmény magas – minimum 80%-os kihasználtságának igazolása, amennyiben releváns intézményegységenként.

Kérdésként merült fel a pályázati kiírással kapcsolatban, hogy a kiíró mit ért intézményegységen, illetőleg a kihasználtságot miként kell bemutatni? 

Tájékoztatjuk a pályázókat, hogy a fenti jogosultsági szempont tekintetében az alábbiakban részletezett feltételekre és változásokra legyenek figyelemmel. 

Az intézményegység fogalmát a közoktatásról szóló 1993. évi LXXIX. törvény [a továbbiakban: Tv.] az értelmező rendelkezések között (121.§ (1) bekezdés 18.pont) akként határozza meg, hogy az a szervezeti egység, amelyik a közoktatási intézmény, többcélú intézmény alapfeladatát (például óvodai nevelés, iskolai oktatás, kollégiumi nevelés, nevelési tanácsadás, könyvtári szolgáltatás) látja el. 

Közoktatási intézmények esetében e meghatározás alapján egy intézményegység több feladatellátási helyet is magában foglalhat, ami jelentheti az intézmény székhelyét és telephelyeit. [lásd Tv. 121.§ (1) bekezdés 35. és 44. pont] 

A Tv. 22.§ (3) bekezdése szerint a közoktatási intézmény több különböző típusú közoktatási intézmény feladatait is elláthatja (többcélú intézmény). A többcélú intézmény lehet a Tv. 33. § (1) bekezdése szerint: 

  • egységes iskola vagy összetett iskola,
  • közös igazgatású közoktatási intézmény,
  • általános művelődési központ (a továbbiakban: ÁMK),
  • egységes gyógypedagógiai, konduktív-pedagógiai módszertani intézmény,
  • egységes pedagógiai szakszolgálatot ellátó intézmény. 

Többcélú intézmény akkor létesíthető, ha a létesítés és a működés anyagi, tárgyi, technikai és személyi feltételei valamennyi feladat ellátásához biztosítva vannak. Az egységes iskola egységes követelményrendszer szerint, egy pedagógiai program és egy helyi tanterv alapján látja el feladatát. Az egységes iskola a különböző típusú iskolák feladatait egységes közös és ehhez kapcsolódó iskolatípus szerint elkülönülő tananyag és követelményrendszer alkalmazásával látja el.

Ezzel szemben az összetett iskola különböző típusú iskolák feladatait az egyes feladatoknak megfelelő külön tananyag és követelményrendszer alkalmazásával valósítja meg, tehát külön-külön helyi tantervet alkalmaz a különböző iskolatípusok nevelési és oktatási céljainak megvalósításához. 

Többcélú intézmény esetén intézményegységnek minősül az intézmény valamely alapfeladatát ellátó szervezeti egység, melynek több feladatellátási helye lehet. Bármelyik intézményegység működhet az intézmény székhelyén, vagy akár több telephelyén. 

Tájékoztatjuk a pályázókat, hogy a 80%-os kihasználtságot külön-külön, évekre lebontva kell bemutatni intézményenként, illetőleg amennyiben releváns, intézményegységenként. A mutatóknak ez alapján minden releváns évben meg kell felelni a 80%-os kihasználtsági küszöbnek.

A pályázóknak e tekintetben azt az intézményegységet kell bemutatniuk, amelyiket a beruházás érinti, illetve ha a beruházás több intézményegységet érint, akkor azok mindegyikének kihasználtságát.Felhívjuk a pályázók figyelmét, hogy egy pályázó egy adott intézményegység (székhely, telephely, feladatellátási hely) tekintetében csak egy pályázatot nyújthat be. 

A kihasználtsággal kapcsolatos adatokat a pályázók az erre rendszeresített – adott évi legutolsó, az OKM-hez benyújtott – OKM Statisztikai adatlap [a továbbiakban: adatlap] másolatának csatolásával tudják igazolni.

Ezzel kapcsolatosan kérjük, hogy a pályázathoz mellékeljék – az intézményvezető által hitelesített (aláírt) – adott évi legutolsó, az OKM részére benyújtott OSA2FELH jelű adatlapot.  

Az adatlapban közölt adatok alapján a szakmai értékelés során az alábbi képlettel ellenőrizzük a kihasználtsági mutatóknak való megfelelést: 

Tanuló létszám/Férőhelyek száma x 100 > 80 

Ahol a  

Tanuló létszám: a mellékelt adatlap a02t48 táblázatában szereplő „Gyermekek, tanulók száma összesen”

A Férőhelyek száma: az alapító okiratban foglalt férőhelyek száma  

Amennyiben az intézmény beilleszkedési, magatartási nehézséggel küzdő, és/vagy sajátos nevelési igényű gyerekeket, tanulókat, illetve felzárkóztató oktatást is ellát, akkor kérjük, csatolják a fenntartó nyilatkozatát arról, hogy a közoktatásról szóló törvény 3. számú melléklete 3. pontjában meghatározottak szerinti szabályok figyelembe vételével az osztályok, csoportok áltaglétszámának számításánál hány főt kell kettő, illetve három tanulónként figyelembe venni. Kérjük, hogy a nyilatkozat tartalmazza azt is, hogy az így megállapított szorzóval együtt mekkora az intézmény „virtuális” tanulólétszáma. Az intézmény kihasználtságának százalékát ilyen esetben a számított tanulólétszám alapján kell meghatározni.  

Működési engedély 

 Tájékoztatjuk a pályázókat, hogy jelen pályázati kiírás tekintetében elegendő a jegyző által hitelesített alapító okiratot benyújtani (vö: Pályázati Útmutató F8. 3. pont), a kiírásban szereplő működési engedély becsatolása nem szükséges.  

Pedagógiai program 

Felhívjuk a pályázók figyelmét, hogy figyelembe véve azt, hogy a pedagógiai programok formátuma és terjedelme nem teszi lehetővé azok pályázathoz való csatolását, jelen pályázati kiírás keretében nem kérjük a Pályázati Útmutató 57. oldal, 17. pontjában megjelölt program benyújtását. A pedagógiai programot csak a nyertes pályázóknak, a támogatási szerződés megkötéséhez kell benyújtani.

Költségvetési táblázat 

Felhívjuk a pályázók figyelmét, hogy a Pályázati Útmutató F9. Mellékeltek 4. pontjában megjelölt költségvetési táblázat (excel fájl) frissült, és jelen közlemény megjelenésével egyidejűleg elérhető a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség honlapján.   

Támogatási szerződés 

Felhívjuk a pályázók figyelmét, hogy a Pályázati Útmutató F9. Mellékeltek 5. pontjában megjelölt Támogatási szerződés minta frissült, és jelen közlemény megjelenésével egyidejűleg elérhető a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség honlapján.