NFÜ Nemzeti
Fejlesztési Ügynökség
Gazdasági Versenyképesség
Operatív Program

Elérhetőségek

Írjon nekünk:
http://www.nfu.hu/eugyfelszolgalat
Infovonal: 06 40 638-638 Telefonos menürendszer

small counter placeholder

Regionális politikai kisszótár

A GVOP pályázatokkal kapcsolatos fogalmak, rövidítések magyarázata:

A
Addicionatliás
Az Európai Unió az általa nyújtott támogatásokkal nem felváltani, hanem kiegészíteni, társfinanszírozni kívánja a tagállamok fejlesztési támogatásait. A kiegészítő jelleg megtartása érdekében minden támogatott program esetében szükség van egy meghatározott mértékű tagállami hozzájárulásra; így a Közösség nem támogat olyan programokat és célokat, melyeket a tagország nem finanszíroz.

C
Célkítűzések
A 3-as célkitűzési rendszer ismerete elengedhetetlen a Strukturális Alapok elosztásának megértéséhez.
1. a fejlődésben elmaradott területek strukturális alkalmazkodásának ösztönzése. Ezek a régiók komoly problémákkal küzdenek a foglalkoztatás, a termelési rendszer, a jövedelmezőség vagy az infrastruktúra terén. A regionális szinten (NUTS 2) értelmezendő célkitűzés azokat a térségeket érinti, ahol az egy főre jutó GDP vásárlóerő-paritáson - a rendelkezésre álló utolsó három év adatai alapján - a közösségi átlag 75%-ánál alacsonyabb volt. A 75 százalékos küszöb átlépése után egy ún. „fokozatos megszüntetés” (phasing out) keretében átmeneti jelleggel (öt-hat évig), évente csökkenő mértékű támogatás vehető igénybe.
2. a gazdasági és szociális átmenet támogatása a strukturális nehézségekkel, a gazdasági és szociális átalakulás problémáival küszködő térségekben (hanyatló iparágak átalakítása, vidéki területek korszerűsítése, városi körzetek modernizálása, magas munkanélküliség leküzdése, jelentős mértékű elvándorlás megakadályozása).
3. az oktatás, képzés és foglalkoztatás rendszereinek és politikáinak modernizálása (oktatás, képzés rendszerének, infrastruktúrájának fejlesztése, a foglalkoztatáspolitikai eszközök elterjedésének ösztönzése, új munkahelyek teremtése). Nem regionális, hanem horizontális elven működik, vagyis egy ország teljes területén felhasználható a támogatás. Egyetlen szabály érvényes a területi felhasználásra, miszerint az 1. célkitűzés alá eső terület nem részesülhet támogatásban a 3. célkitűzés szerint.
A 2007-2013-as költségvetési periódus tervezésekor azonban célszerű kitekinteni a bekövetkező változásokra is. Az Európai Bizottság már 2004-től kezdve körvonalazta a regionális politika reformjait, melyek már a bővítés hatásaira is kiterjedtek.
A regionális politika megújítása a gyorsabb, fenntartható növekedést célozza. Az EU ennek érdekében mobilizálni kívánja a munkanélküliség csökkentésében és az elmaradott régiók fejlesztésében rejlő tartalékokat. Új együttműködést javasol a konvergencia, a versenyképesség és a kooperáció jegyében.
 
Az Európai Unió 2007–2013 költségvetési periódusában a főbb prioritások a következők lesznek:
• konvergencia: a növekedés és a munkahelyteremtés támogatása a kevésbé fejlett országokban és régiókban;
• regionális versenyképesség és foglalkoztatás: a változások előrejelzése és támogatása;
• európai területi kooperáció: az Európai Unió területei harmonikus és kiegyensúlyozott fejlesztésének támogatása.

E
Európai Regionális Fejlesztési Alap (ERFA)
A regionális politika finanszírozására 4 pénzügyi alapot hozott létre az Európai Unió: az Európai Regionális Fejlesztési Alapot, az Európai Szociális Alapot, az Európai Mezőgazdasági Orientációs és Garancia Alapot és a Halászati Orientáció Pénzügyi Eszközét. Az 1995-ben létrehozott Európai Regionális Fejlesztési Alap a Strukturális Alapok legfontosabb eszköze, hiszen a regionális politikára szánt összegek mintegy 45%-át ezen keresztül osztják el a tagállamokba. Az Alap feladata a gazdasági és társadalmi kohézió elősegítése, a regionális egyenlőtlenségek felszámolása és régiók fejlesztése. Támogatási területei a termelő beruházások, az infrastrukturális beruházások, helyi fejlesztési és foglalkoztatási kezdeményezések, valamint az oktatási és egészségügyi beruházások
Európai Szociális Alap (ESZA)
Az ESZA 1960-ban kezdte meg a működését. Fő célja a munkaerőpiac alkalmazkodó képességének növelése: ennek érdekében az alap a munkavállalók mobilitását támogatja. Az EU szociálpolitikai céljai kiterjednek a munkaerő szabad áramlására, a nők és férfiak egyenlő bérezésére, a munka- és életkörülmények javítására, a munkanélküliség csökkentésére.

M
Megőrzött munkahelyek száma
A fejlesztés eredményeképpen megőrzött munkahelyek olyan munkahelyek, amelyek a projekt beadása pillanatában léteznek, de a projekt, illetve a támogatás nélkül 1 éven belül megszűnnének. Tehát egy 15 fős kisvállalkozásnál a fejlesztés elmaradása esetében 2 főt kellene elbocsátani, akkor a megőrzött munkahelyek száma 2. Létszám adatként a KSH által a munkaügyi statisztikai fogalmak között meghatározott éves átlagos statisztikai állományi létszámot kérjük megadni.

P
Programozás, programozhatóság
Az EU az egyes projektek finanszírozása helyett a hosszabb távú, komplex, a fejlődést hatékonyan segítő célkitűzéseket és prioritásokat állította a regionális politika középpontjába. Az EU nem egyes projekteket támogat, hanem átfogó fejlesztési terveket. A programkészítésnek három lépcsője van: először a fejlesztési stratégiát, a célokat és prioritásokat tartalmazó fejlesztési terv készül el; amely alapján az EU és a tagállam tárgyalásai eredményeként a Közösségi Támogatási Keretet fogadják el hivatalosan. Ezzel párhuzamosan pedig kidolgozzák az intézkedéseket részletesen ismertető operatív programokat.

T
Területi statisztikai egységek (NUTS)
Az EU-költségvetés egyre jelentősebb részét (kb. 30-34%-át) képezik a regionális politika kiadásai. A regionális politika legfontosabb célja, hogy valamennyi régióban méltányos szintű átlagos életszínvonalat, jövedelmet biztosítson az ott élőknek. A társadalmi, gazdasági különbségek, a földrajzi elhelyezkedés és a természeti erőforrásokban való ellátottság különbözősége miatt az EU-nak egy közös közigazgatási rendszert kellett létrehoznia, amely mérhetővé, összehasonlíthatóvá és kezelhetővé tette az európai régiókat. A NUTS rendszer lehetőséget biztosít ezáltal, hogy a kedvezőtlen helyzetben lévő, elmaradott régiók részesüljenek (több) támogatásban.
 
A NUTS rendszer kategóriái:
1. NUTS  I : ország
2. NUTS II : tervezési-statisztikai régió
3. NUTS III : megye (főváros)
4. NUTS IV : statisztikai kistérség
5. NUTS V : település
 
Magyarország esetében ezen régiók kialakításánál alapvetően két szempont játszott szerepet: a régióhatárok feleljenek meg a megyehatároknak, valamint a régiók lakónépessége lehetőleg azonos nagyságrendű legyen. Magyarország teljes területe alkot 1 db NUTS I-es szintet, valamint 7 NUT II. régió került kialakításra.

Támogatási intenzitás
A 85/2004. Kormányrendelet szerint a támogatás tartalom és az elszámolható költségek jelenértékeinek hányadosa. A jelenértékek kiszámításnál a támogatásnyújtás időtartamát, illetve ez időtartam alatt érvényben lévő referencia rátát kell alkalmazni.