Ügyintézés otthonról
Bizonyára mindenkinek vannak emlékei a hivatali ügyintézés körülményeiről: sorban állás, igazolások pótlása, ügyfélfogadás előre egyeztetett időpontban, hosszadalmas ügyintézés. Hamarosan mindennek vége szakad Kecskeméten és környékén. A város vezetése a Gazdasági Versenyképességi Operatív Programban pályázatára olyan előterjesztést adott be, amely lehetővé teszi, hogy a legtöbb ügyintézéssel járó feladatot a polgárok néhány éven belül otthonról is elvégezhessék.
Az elektronikus közigazgatási rendszer bevezetésével kétirányú információcsere valósul meg az önkormányzat, valamint a polgárok és vállalkozások között. Ennek hátterét korszerű informatikai rendszer és jól szervezett, ügyfélcentrikus ügymenetre épülő számítástechnikai alkalmazások szolgáltatják, melyeket az ügyfelek megfelelően védett, biztonságos internetes portálon keresztül érhetnek el. Azok az elsősorban lakossági ügyfelek, akik nem rendelkeznek internet-kapcsolattal, vagy megfelelő hozzáértéssel, közösségi hozzáférési pontokon keresztül intézhetik ügyeiket.
A kiépítésre kerülő számítástechnikai rendszer az önkormányzat és a hivatal munkáját többféleképpen támogatja. Egyrészt az ügymenet folyamatai átláthatóvá válnak amellett, hogy az elektronikus ügyintézés jelentős időmegtakarítással jár a papír alapúval szemben. Segítségével kijelölhetővé és egyértelművé válik felelősségi rendszer, minden az ügyek minden esetben pontosan nyomon követhetők lesznek. Megszűnnek a párhuzamos irattárak, és egységes archiválási rend alakul ki. Az adatvédelmi szabályok minden tekintetben megfelelnek majd az elvárásoknak. Ezekkel összhangban hivatal dolgozóinak munkája leegyszerűsödik. A fejlesztéssel párhuzamosan zajló informatikai oktatás nem csak felkészültségüket mélyíti el, de leterheltségüket is csökkenti. Ezért mind az önkormányzati döntések előkészítése és végrehajtása, mind a napi munka hatékonyabbá és gyorsabbá válik.
A kiépített rendszer képes lesz arra, hogy alkalmazkodjon a folyamatosan változó jogszabályi környezethez. Figyelembe veszi a lakosság és szervezeteik, valamint a térségben működő vállalkozások várható igényeit is. Gyorsabbá és megbízhatóbbá válik az ügyintézés minden ügyfél részére, különös tekintettel a kis és középvállalkozásokra. Az ügyintézés indítása függetlenedik a hivatal nyitva tartási idejétől. Az ügyfél pedig minden esetben megfelelő mennyiségű és minőségű információhoz jut gondjai mielőbbi rendezése érdekében.
A rendszer nem csak az ügymenet felgyorsítását és átláthatóságát szolgálja, de nyomon követi az önkormányzat felső vezetői szintjén meghozott döntések előkészítési folyamatát is. Ennek keretében megkönnyíti az önkormányzati tartalom- és adatvagyon rendszerezett kezelését és lekérdezhetőségét, valamint a jelentéscsomagok elkészítését. Támogatja a stratégiai tervezést és a hosszú távú döntés-előkészítést. A tervek megvalósulásának folyamatát folyamatosan követni lehet. A munka megkönnyítése és a már bemutatott célok mindennapi gyakorlatban történő felhasználása érdekében a képviselőtestület minden tagja hordozható számítógéphez jut, amelyre ezután digitálisan kapja meg a bizottsági anyagokat és az előterjesztéseket.
A jelenlegi beruházás az e-közigazgatási alapelvekhez illeszkedő stratégiai célok megvalósításában az első, jelentős szakaszt képviseli. A tapasztalatok és várakozások alapján elmondható, hogy a beruházás semmiképpen sem szűkíthető informatikai jellegű fejlesztésre, hiszen a modern infrastruktúra kialakítása csak eszköze, semmiképpen sem végső célja a projektnek, mely hosszútávon az önkormányzat és partnerei gyors, hatékony és aktív együttműködésének hátteréül szolgál.
Az idén március 24-én megkötött támogatási szerződés után az önkormányzat megindította a beruházás gyorsított, közösségi értékhatárt elérő, tárgyalásos közbeszerzési eljárását, mely jelenleg a tárgyalási szakaszban van. A nyertes ajánlattevővel történő szerződéskötés várható időpontja október vége.
Projekt címe:
Elektronikus közigazgatási szolgáltatások megvalósítása Kecskeméten és környékén
Projekt teljes beruházási összege (Ft):
639000000 Ft
Igényelt támogatás (Ft):
540000000 Ft