Közreműködő szervezet
A KSz egy vagy több prioritási tengely tekintetében különösen az alábbi feladatokat látja el:
• Részt vesz a feladatkörébe tartozó akcióterv kidolgozásában.
• Az Irányító Hatóság által meghatározott követelményeknek megfelelően éves munkatervet készít, amely tartalmazza a pályázatok meghirdetésének és beadási határidejének tervezett dátumait, a kötelezettségvállalásra, támogatási szerződések megkötésére és kifizetésre vonatkozó éves irányszámokat.
• Közreműködik a pályázati kiírások és támogatási szerződések mintáinak elkészítésében az IH-val és a szakminisztériumokkal együttműködésben.
• Befogadja és értékeli a projekt javaslatokat, az irányító hatósággal történt megállapodásnak megfelelően szükség szerint bíráló bizottságokat állít fel és működtet, amennyiben ezt az Irányító Hatóság a közreműködő szervezetre delegálta.
• Vizsgálja a társfinanszírozott termékek és szolgáltatások teljesítését, valamint ellenőrzi, hogy a műveleteknek a kedvezményezettek által bejelentett költségei valóban felmerültek és a közösségi és nemzeti szabályokkal összhangban állnak.
• Megköti és módosítja a támogatási szerződéseket.
• Nyomon követi a projektek megvalósítását, elvégzi a támogatások kifizetését és a projektek zárásával kapcsolatos feladatokat, lebonyolítja az ellenőrzéseket, feltárja és jelenti a szabálytalanságokat (ennek kapcsán szabálytalanságkezelési rendszert alakít ki és működtet).
• Folyamatosan rögzíti az adatokat az egységes monitoring informatikai rendszerben, valamint biztosítja az adatbázis naprakészségét és megbízhatóságát.
• Az operatív program és annak részleteit tartalmazó akcióterv és az éves munkaterv megvalósításában történt előrehaladásról negyedévente beszámolókat készít, amely tartalmazza a szükséges intézkedésekre vonatkozó javaslatokat is.
• Elkészíti és folyamatosan aktualizálja az ellenőrzési nyomvonalat.
• Tájékoztatással és nyilvánossággal kapcsolatos feladatok ellátása, az NFÜ által elfogadott éves kommunikációs terv alapján.
KSz-ek minősítése, kiválasztása és finanszírozása
Az operatív program végrehajtásában közreműködő szervezetek az intézményes-szakmai felkészültségüket előre rögzítő, objektív szempontrendszer alapján a közreműködő szervezet intézményi kapacitását és szakmai kompetenciáját mérő minősítési rendszer keretében kerültek kiválasztásra. A feladat tényleges delegálásának előfeltétele volt, hogy a leendő közreműködő szervezet a minősítés során a feladat elvégzéséhez szükséges szervezeti feltételek, technikai és emberi erőforrások, és szakmai kompetenciák meglétéről bizonyítottan számot adjon. (A kiválasztási folyamatról bővebben ld. az adminisztratív kapacitásról szóló alfejezetet.)
A végrehajtás hatékonyságának biztosítása érdekében, a közreműködő szervezetek teljesítménye rendszeresen értékelésre kerül.
Az operatív programok közreműködő szervezetei a fenti pontban említett minősítési eljárás eredményének függvényében, a 2007-2013 programozási időszakban az Európai Regionális Fejlesztési Alapból, az Európai Szociális Alapból és a Kohéziós Alapból származó támogatások felhasználásának szabályairól és felelős intézményeiről szóló 255/2006 (XII.8.) Korm.rendelet 10.§-ának rendelkezései értelmében együttes miniszteri rendeletben kerültek kijelölésre. Ezt követően a KSz-ek konkrét feladat-, felelősség- és hatásköreinek, valamint finanszírozásuk módjának és feltételeinek rögzítése többoldalú feladat-ellátási szerződés keretében került meghatározásra, melyet az NFÜ, a KSz és – amennyiben releváns volt – a KSz tulajdonosi jogainak gyakorlója írt alá.
A program hatékony végrehajtása érdekében egyes támogatási konstrukciók esetében egyedi döntés alapján közvetítőként gazdasági társaságok, kereskedelmi bankok, civil szervezetek is bevonhatók (pl. indirekt támogatások vagy tőkealapok lebonyolítóiként).
A KSz-ek fenti feladatainak finanszírozása a feladat-ellátási szerződések keretében az OP szakmai segítségnyújtás prioritási tengelyének terhére történik. A KSz-ek a felmerült működési költségeik kapcsán, valamint az általuk igazolt költségek helytállóságának és szabályszerűségének, valamint a megbízható pénzügyi gazdálkodás biztosítása érdekében a szerződések többek között a következő kötelezettségeket írják elő:
• a KSz a közreműködői feladatok ellátásával kapcsolatos bevételeit és költségeit nyilvántartásában és analitikusan teljes körűen elkülöníteni köteles; amennyiben az egységárak nem versenyeztetés eredményeként kerülnek kialakításra, a KSz-feladatok ellátásával kapcsolatos bevételek profit elérésére és/vagy a szervezet egyéb tevékenységeiből eredő veszteségek finanszírozására nem fordíthatóak
• az IH a KSz-nél a végrehajtásra vonatkozó ellenőrzéseket végez, mely kiterjed a KSz közreműködői feladatokkal kapcsolatos ráfordításainak, költségeinek és kiadásainak elkülönített nyilvántartására, eredményességére, szabályosságára és valódiságára is.
Az IH szabálytalanság felmerülése esetén felfüggesztheti a KSz által elkövetett szabálytalansággal érintett, indokolt esetben az összes jelen megállapodással kapcsolatos tevékenységet.
A Társadalmi Megújulás, illetve a Társadalmi Infrastruktúra Operatív Program közreműködő szervezetei
A minősítési eljárás alapján az OP végrehajtásában közreműködő szervezetként az alábbi
szervezetek kerültek kijelölésre:
ESZA Társadalmi Szolgáltató Nonprofit Kft.
A Kht. a Szociális és Munkaügyi Minisztérium felügyelete alatt működik és magyar és uniós foglalkoztatási programok operatív menedzsmentjét végzi.
A Kht. a Humánerőforrás-fejlesztési Operatív Program (HEFOP) végrehajtása során közreműködő szervezetként jelentős gyakorlati tapasztaltatokra tett szert ESZA típusú támogatási programok végrehajtási feladatainak szervezésében, pályázati kiírások előkészítésében, értékelés előkészítésben, támogatási szerződéskötésben. Az általa kezelt intézkedések a vállalkozások képzési igényeinek kielégítésére, civil szervezetek foglalkoztatási feladatokban való közreműködésének támogatására irányultak. Jelentős számú kisösszegű pályázat értékelését, támogatási szerződés megkötését, monitoring feladatainak ellátását oldották meg sikeresen.
Közreműködött továbbá központi felnőtt képzési programok előkészítésben, végrehajtásuk ellenőrzésében. Az említett közreműködői feladatok elvégzéséhez alakította ki – rugalmasan alkalmazkodó – végrehajtási struktúráját.
Elérhetősége:
A Humán Erőforrás Fejlesztési, Társadalmi Infrastruktúra és Társadalmi Megújulás Operatív Programok pályázataival kapcsolatban
Telefon: 06 (1) 273-4250-as, 2-es menüpont
E-mail: EUtamogatas@esf.hu
Oktatási és Kulturális Minisztérium Támogatáskezelő Igazgatóság (OKMT)
Az OKM Támogatáskezelő az Oktatási és Kulturális Minisztérium háttérintézményeként az oktatási miniszter által megjelölt költségvetési fejezeti kezelésű előirányzatok, programok és egyéb nemzetközi és közösségi pénzforrások pályázati úton történő felhasználásával, lebonyolításával és ellenőrzésével kapcsolatos feladatokat látja el. Feladatköre a közoktatási és integrációs, informatikai, felsőoktatási szakterületeket érintő pályázatok lebonyolítása.
A közösségi pályázatokat lebonyolító hazai intézményrendszerben az OKM Támogatáskezelő, akkreditált Közreműködő Szervezetként a Humánerőforrás-fejlesztési Operatív Programban felelős a Strukturális Alapokból finanszírozott, mind ESZA, mind ERFA típusú fejlesztési programok működtetéséért, így tapasztalattal rendelkeznek nagy számú kisösszegű, illetve kis számú, nagy volumenű infrastrukturális beruházások kezelésében, mindamellett, hogy részt vesz a 2007-2013-ig terjedő programozási időszak tervezési feladatainak ellátásában.
Elérhetősége:
A Humán Erőforrás Fejlesztési, Társadalmi Infrastruktúra és Társadalmi Megújulás Operatív Programok pályázataival kapcsolatban
Telefon: 301-3200
Fax: 301-3220
Cím: 1055 Budapest, Bihari János utca 5.
Strukturális Alapok Programiroda (STRAPI)
A Strukturális Alapok Programirodát az Egészségügyi, Szociális és Családügyi Minisztérium hozta létre 2003 januárjában, jelenleg az Egészségügyi Stratégiai Kutatóintézet részben önállóan gazdálkodó szervezeti egységeként működik. A STRAPI a Humánerőforrásfejlesztési Operatív Programban (HEFOP) az egészségügyhöz kapcsolódó nagy volumenű pályázatos infrastrukturális beruházásokat (kórházfejlesztések), valamint a szociális területhez kapcsolódó kisebb költségvetésű képzési, valamint nagyobb költségvetésű infrastrukturális beruházásokat kezel, ezenkívül felelős mind az egészségügy, mind a szociális területen egy –egy mintaértékű, a 2007-13-as időszakra inputot szolgáltató központi projekt végrehajtásáért is.
A STRAPI humán erőforrása jól felkészült, többéves projekttapasztalattal és szakmai tudással rendelkező szakemberekből áll. A HEFOP ERFA típusú projektjeinek megvalósításában komoly feladatokat teljesít.
A Humán Erőforrás Fejlesztési, Társadalmi Infrastruktúra és Társadalmi Megújulás Operatív Programok pályázataival kapcsolatban
A STRAPI elérhetőségei:
Cím: 1055 Budapest, Honvéd u. 20.
Tel.: +36-1-301-3100
Fax: +36-1-301-3197
E-mail: strapi@strapi.hu
Web: www.strapi.hu