Kedvezőbb biztosítéki rendszer az EU-pályázatoknál2007. április 27.
Egyszerűbb, kedvezőbb biztosítéki rendszert vezet be a kormány az uniós forrást elnyert vállalkozások, szervezetek számára visszamenőleges hatállyal.
Szerdai döntésének értelmében a kormány összehangolja az Új Magyarország Fejlesztési Terv és az I. Nemzeti Fejlesztési Terv biztosítékadásra vonatkozó szabályait. A főbb változások röviden:
- Az I. Nemzeti Fejlesztési Terv és az Új Magyarország Fejlesztési Terv esetében is új szabály szerint a pályázó választhat, hogy kötelező biztosítékként az azonnali beszedési megbízást vagy bankgaranciát mutat fel. (Lehetőség van tehát arra, hogy a „költségigényes” bankgaranciát a gyakorlatilag ingyenes inkasszóra cseréljék)
- A használható biztosítékok köre kiegészül az óvadékkal.
- A módosítás alapján nem kötelesek biztosítékot nyújtani:
- bármely kedvezményezett, amennyiben a támogatás összege nem haladja meg a 10 millió forintot (korábban 5 millió forint volt a határ);
- bármely kedvezményezett, ha a támogatás nem beruházási célú, és kutatás-fejlesztésre vagy innovációra irányul;
- a megvalósítási időszakra azok a kedvezményezettek, akik a támogatás kifizetését a projekt megvalósítását követően, egy összegben kérik.
- A megvalósítási időszakra csak a megítélt támogatás összegének megegyező mértékű biztosítékot kell adni (eddig ez 120% volt).
- A
megvalósítást követő fenntartási időszakra csak az 50 millió forintnál
nagyobb értékű projektekre kell biztosítékot adni, és ezek esetében is
csupán a teljes beruházási érték 50 százalékát.
Újítás, hogy a fenntartási időszakra a bejegyzett terhelési tilalom törölhető.
- A módosítás az I. NFT pályázatai esetében is lehetővé teszi, hogy az önkormányzatok biztosíték helyett nyilatkozattal vállalják a visszafizetési kötelezettséget esetlegesen meghiúsuló, vagy szabálytalan beruházásaik után.
Háttér
Az európai uniós támogatások felhasználása során a kedvezményezett részéről elvárt biztosítékadási kötelezettség célja, hogy a projekt részben vagy egészben történő meghiúsulása, illetve a források szabálytalan felhasználásának esetére garanciát nyújtson az állam és így az adófizetők részére.
A biztosítékokra vonatkozó szabályok módosítása a fenti cél sérelme nélkül igyekszik bővíteni a források felhasználásának lehetőségét azzal, hogy összhangba hozza az I. és II. NFT tekintetében alkalmazandó biztosíték-adási kötelezettséget.
A tervezet nem módosítja automatikusan a megkötött szerződéseket, hanem az igényeknek megfelelően formális támogatási szerződés-módosításra kerül sor, amelyet a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség ajánl fel a kedvezményezetteknek.
A pályázóbarát szemléletnek megfelelően az ügynökség, illetve a támogatási szerzőződést kötő közreműködő szervezetek keresik meg az érintett pályázókat. A szerződésmódosítás az így megkapott írásbeli tájékoztatás elfogadásával, praktikusan a levél aláírásával és annak visszaküldésével válik hatályossá.
A fenti intézkedések eredményeképpen:
1. az I. NFT pályázóit is az Új Magyarország Fejlesztési Terv pályázóival azonos biztosítékadási kötelezettség illeti meg;
2. az I. NFT nyertes pályázói lehetőséget kapnak a biztosíték kicserélésére, bizonyos esetekben mentesülnek a biztosítékadási kötelezettség alól;
3. Az I. NFT nyertes pályázói biztosítékterhük miatt nem kerülnek kedvezőtlenebb helyzetbe az új pályázatoknál.