NFÜ Nemzeti
Fejlesztési Ügynökség

Elérhetőségek

Írjon nekünk:
http://www.nfu.hu/eugyfelszolgalat
Infovonal: 06 40 638-638 Telefonos menürendszer

small counter placeholder

Felsőoktatás-fejlesztés vidéken2008. április 16.

Kormánydöntés született arról, hogy megkezdődhet az elmúlt 20 év legnagyobb vidéki felsőoktatási fejlesztése. A cél a műszaki és természettudományos szakokon tanulók számának emelése. A felsőoktatási infrastruktúra-fejlesztés keretében 2013-ig mintegy 77 milliárd forintnyi uniós forrás szolgálja a magyar felsőoktatás megújulását.

A Kormány április 16-i döntése - ebből a keretből - közel 29 milliárd forintnyi európai uniós támogatást hagyott jóvá az ország hat vidéki felsőoktatási intézménye számára.

A pályázat (Társadalmi Infrastruktúra Operatív Program 1. 3. 1: A felsőoktatási tevékenységek színvonalának emeléséhez szükséges infrastrukturális és informatikai fejlesztések támogatása) célja egyrészt a felsőoktatási intézmények oktatással, kutatással és vállalkozással kapcsolatos infrastruktúrájának fejlesztése, másrészt a műszaki és természettudományi szakokon tanuló hallgatók számának emelése, azaz az ehhez szükséges feltételek megteremtése.

A program az elmúlt 20 év legnagyobb vidéki felsőoktatási fejlesztése előtt nyitja meg az utat. A mostani döntésből kimaradt intézmények a pályázat második körében, júniusban nyerhetnek támogatást terveik megvalósításához.

apr16_1 Magyarországnak az az érdeke, hogy növelje azoknak a számát, akik műszaki, természettudományos képzésben részesülnek. Így teremtődnek meg a feltételei annak, hogy hazánk sikeresen csatlakozhasson a magas hozzáadott értéket termelő ágazatok versenyébe; a tudásalapú gazdasággal és társadalommal rendelkező országok közé.
Ezért az Új Magyarország Fejlesztési Terv keretén belül olyan felsőoktatási programokhoz adunk uniós forrásokat, amelyek segítenek abban, hogy a magyar egyetemek piac- és versenyképes tudáshoz juttassák a hallgatóikat. Olyan tudáshoz, amellyel jól járnak a frissdiplomások – mert könnyebben kapnak jobban fizető állást. Illetve olyan tudáshoz, amellyel jól jár majd a magyar gazdaság is, mert e tudás révén innovatívabbá, versenyképesebbé válik.

A célkitűzésekhez kapcsolódóan indította el a magyar Kormány és az NFÜ a Társadalmi Infrastruktúra Operatív Programot (TIOP), amely a felsőoktatási intézmények külső és belső szolgáltatásainak modernizációját, valamint a versenyképesség növelését célozza.
A pályázat célja – illeszkedve a kormányprogram célkitűzéseihez – a felsőoktatási tevékenységek színvonalának emeléséhez szükséges infrastruktúra fejlesztése, valamint a műszaki és természettudományi szakokon tanuló hallgatók számának emeléséhez szükséges feltételek megteremtése.

apr16_2 A pályázat keretében 2007-2008-ban közel 51 milliárd forint áll a pályázók rendelkezésére, amelyből a mostani első körben 28,9 milliárdot, a júniusi második körben pedig 21,7 milliárdot osztanak el. Így a mai döntésből kimaradt intézmények is nyerhetnek támogatást fejlesztési terveik megvalósításához – 17 felsőoktatási intézmény már be is adta pályázatát, támogatási igényeikről a kormány júniusban dönt.

A Kormány döntése megnyitotta az utat az elmúlt húsz év legnagyobb vidéki felsőoktatási fejlesztése előtt. A ma odaítélt közel 29 milliárd forintból a győri Széchenyi István Egyetem, a Pécsi Tudományegyetem, a Miskolci Egyetem, az egri Eszterházy Károly Főiskola, a Dunaújvárosi Főiskola, valamint a gyöngyösi Károly Róbert Főiskola részesül. A támogatott projektek az épített infrastruktúra fejlesztését, valamint info-kommunikációs technológiai fejlesztést foglalnak magukban.

apr16_3 Ennek keretében többek között új épületek épülnek, új oktatási, kutatói és hallgatói terek – pl. laboratóriumok – jönnek létre, családbarát szolgáltatásokat építenek ki, és modern eszközöket szereznek be.

A pályázatok beadásának alapfeltétele volt, hogy az intézmények csak a már meglevő kutatás-fejlesztési profiljukhoz kapcsolódó képzési területet fejlesztik. Az elbírálás szempontjai között olyan tényezők is szerepeltek, mint a gazdasági szektorral való együttműködésben szerzett tapasztalat, a nemzetközileg is versenyképes kutatás-fejlesztési tevékenység, valamint a komplex, minél több hallgatót, oktatót és kutatót elérő fejlesztési koncepció.