NFÜ Nemzeti
Fejlesztési Ügynökség

Elérhetőségek

Írjon nekünk:
http://www.nfu.hu/eugyfelszolgalat
Infovonal: 06 40 638-638 Telefonos menürendszer

small counter placeholder

Nagy lépés a balatoni turizmusban2008. április 25.

Az ország egyik legnagyobb kastélyának számító keszthelyi Festetics-kastély az ország leglátogatottabb közgyűjteménye, a balatoni régió ékköve. A 688 millió forint európai uniós támogatással megvalósult beruházás a magyar fejlesztési stratégia iskolapéldája, amelyre büszkék lehetünk.

A kastély felújítása, valamint az egyedi látványosságokat bemutató Vadászati Múzeum és a Történelmi Modellvasút–kiállítás kialakítása új fejezetet nyit a balatoni turizmusban. A Festetics-örökség fejlesztése egyszerre valósítja meg az Új Magyarországgal kapcsolatos célkitűzéseket. Fontos kulturális örökségünket újítja meg, a turizmus növekedése révén új gazdaságfejlesztési irányt jelöl ki, munkahelyet teremt, és egész évben látogatókat vonz a Balaton partjára.

Az európai adófizetők által rendelkezésre bocsátott európai uniós támogatásokat Magyarország pontosan kidolgozott fejlesztési stratégia mentén használja föl. A magyar fejlesztési stratégia kiemelt iránya a turizmus, és ehhez kapcsolódóan Magyarország kulturális vonzerejének fejlesztése. A gazdag történelmi, kulturális és turisztikai adottságok kihasználása ugyanis a gazdaságfejlesztés új irányát nyitja meg, új munkahelyeket teremt.

A Festetics-kastély fejlesztése egyesíti magában a magyar fejlesztéspolitika minden célkitűzését. Hatására megújul egyik legfontosabb kulturális kincsünk, vonzóbbá válik a turisták számára, akik ezért már nem csak nyáron, de mind a 4 évszakban felkereshetik a Balaton vidékét. A fejlődő turizmus új munkahelyeket teremt, növekvő bevételekhez juttatja a környék vállalkozóit, növeli Keszthely és a Balaton vonzerejét, ami végül egész Magyarország előnyére válik.

A Festetics-kastély fejlesztésére a Helikon Kastélymúzeum Kht. nyújtott be sikeres pályázatot a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség által a Regionális Fejlesztés Operatív Program keretében kiírt Turisztikai vonzerők fejlesztése című pályázatra. A projekt megvalósítására 688 millió forint állt rendelkezésre, amelynek keretében sor került a kastély ősi parkjában álló, a honvédség által épített, de már használaton kívüli épület felújítására, valamint két nívós tárlat, a Vadászati Múzeum és a Történelmi Modellvasút-kiállítás kialakítására. A megbízott Közreműködő Szervezet a VÁTI Magyar Regionális Fejlesztési és Urbanisztikai Közhasznú Társaság volt.

A Nemzeti Fejlesztési Ügynökség és az Európai Unió támogatásával megvalósult fejlesztés 23 új munkahelyet teremtett, hosszú távú hatásai azonban ennél jóval nagyobbak. A kastélyt várhatóan évente felkereső közel 100 ezer látogató igénybe veszi majd a környék szállodai és vendéglátói szolgáltatásait, más kulturális attrakcióit. Az összeadódó hatásokból így Keszthely és a Balaton térségének más vállalkozói és a lakosság is részesedik.

A fejlesztés következő ütemében a kastély területén a jövőben sor kerül egy Iszlám Művészeti Múzeum kialakítására, valamint az Amazon szálló felújítására és kulturális központként való működtetésére. A projekt pénzügyi fenntarthatóságát a projekt eredményeként létrejött múzeum bevételei biztosítják, melyek a működési költségeket fedezik, így a projekt önfenntartó.

A Vadászati Múzeum öt földrész közel kétszáz állatfaja, 430 trófeája és 120 kitömött állata mellett ritka és értékes vadászfegyverekkel várja az érdeklődőket és tanulni vágyókat. A kiállított fajok között igazi ritkaságok vannak, például óriásdisznó, törpeantilop és persze számos oroszlán, medve, sőt egy közel három méter magas hófehér jegesmedve is. A tárlaton, olyan nagy nevű vadászok gyűjteménye látható, mint Windischgrätz Ferenc József, Széchenyi Zsigmond, Kittenberger Kálmán, Szederjei Ákos, Dózsa György és Hidvégi Béla.

A Történelmi Modellvasút-kiállítás három nagy egymástól független üzemre képes, számítógéppel irányított automata üzemű terepasztalból, és a rajtuk közlekedő 146 motorral hajtott modellvasútból (mozdony, motorvonat, pályafenntartó jármű) áll. A Semmering és a Zala terepasztalok az egykori közös magyar–osztrák Déli Vasútnak állítanak emléket az osztrák és a magyar rész egy-egy vonalának bemutatásával, míg a Nürnberg terepasztal a Fekete erdőt, Nürnberget, Szász Svájcot és egy közép-európai stílusú várost modellez.