Uniós támogatással modernizáljuk a magyar büdzsét2008. május 30.
Az állami intézmények takarékos és hatékony működését szolgálja a kiépülő Költségvetés Gazdálkodási Rendszer.
A Pénzügyminisztérium és a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség illetékeseinek körében mutatták be és adták át az Új Magyarország Fejlesztési Terv újabb kiemelt projektjének támogatási szerződését. A közel 12 milliárd forintos európai uniós és hazai forrásból kiépülő Költségvetés Gazdálkodási Rendszer a Magyar Államkincstár, valamint a központi költségvetési szervek és intézményeik gazdálkodásának egységes rendszerbe foglalását és átláthatóbbá tételét, valamint egy szigorúbb ellenőrzési rendszer kialakítását célozza.
A fejlesztés révén a költségvetési intézmények az üzleti világ igényeinek is megfelelő informatikai rendszert használhatnak, amely hatékony és takarékos működést eredményez.
Veres János pénzügyminiszter, Bálint Ákos, a Közigazgatási Reform Programok Irányító Hatóságának vezetője és Oláh István, a Pénzügyminisztérium Informatikai Szolgáltató Központ elnöke ünnepélyes keretek között mutatták be ma Budapesten a Költségvetés Gazdálkodási Rendszer elnevezésű kiemelt projekt támogatási szerződését. A VÁTI Kht. közreműködő szervezet képviseletében Szántó Tamás, a Közigazgatás Operatív Programok Igazgatója adta át a támogatási szerződést a projektgazdának. Az eseményen részt vett Baja Ferenc közigazgatási informatikáért felelős kormánybiztos és Katona Tamás, a Magyar Államkincstár elnöke is.
Magyarország tartós fejlődése és felzárkózása szempontjából alapvető fontosságú a költségvetési célok betartása, a tervezés szigorú keretek között tartása. A polgárait hatékonyan kiszolgáló állam működését összhangba kell hozni a takarékosság és az ügyfél-elégedettség követelményével. Az információs társadalom kihívásai, a szolgáltatások felhasználóinak változó és növekvő igénye, valamint a magyar közigazgatás nemzetközi összehasonlításban is magas költségei ezért egyaránt a modernizáció és fejlesztés irányába hatnak.
A fejlesztések irányát és eszközeit az Új Magyarország Fejlesztési Terv Elektronikus Közigazgatás Operatív Program (EKOP) fekteti le, amely 2007-2013 közötti periódusban összesen 100 milliárd forintnyi európai uniós és hazai támogatást biztosít a közigazgatás teljesítményének fokozására és az intézmények modernizálására. A tervezett projektek révén javul a közigazgatási szolgáltatások hatékonysága, bővül a felhasználók köre, meghonosodik az ügyfélközpontú szemlélet, valamint egyszerűsödik az ügyintézés.
Mindezek hatására a lakosság és a vállalkozások is elégedettebbek lesznek a közigazgatás teljesítményével, harmadával csökken az átlagos ügyintézési idő, egyszerűbbé, követhetőbbé és érthetőbbé válnak a jogszabályok, javul a jogérvényesülés, csökken az adminisztratív terhelés.
A célkitűzések megvalósításának fontos állomása a Költségvetési Gazdálkodási Rendszer kiépítése, amely az Elektronikus Közigazgatás Operatív Program kiemelt projektjeként 11,831 milliárd forint európai uniós és hazai vissza nem térítendő támogatásból készül el 2010-re. A Magyar Államkincstár, valamint a központi költségvetési szervek és intézményeik gazdálkodásának egységes rendszerbe foglalását, átláthatóbbá tételét és a szigorúbb ellenőrzési rendszer kialakítását célzó, valamint jelentős megtakarítást eredményező fejlesztés projektgazdája a Pénzügyminisztérium Informatikai Szolgáltató Központja.
A Költségvetési Gazdálkodási Rendszer további előnyei:
▪ nagyobb költségvetési szigor,
▪ szigorú ellenőrzési rendszer, amely megteremti a pénzügyi-költségvetési kontrolling érvényesülésének lehetőségét,
▪ minden esetben előzetes és teljes körű lesz a kötelezettségvállalás,
▪ jobban determinálható hitelfelvételek,
▪ évente 2 millió papír alapú nyomtatvány kiváltása,
▪ elektronikus számlabefogadás lehetősége,
▪ átláthatóbb közpénzfelhasználás,
▪ jelentős megtakaríthatás,
▪ gyorsabb, operatívabb, pontosabb információszolgáltatás.