Megérkezett Brüsszelbe az első magyar nagyprojekt2008. június 30.
Június 30-án délelőtt megérkezett Brüsszelbe az Új Magyarország Fejlesztési Terv első nagyprojektje: a debreceni 2. villamosvonal kiépítésének támogatásáról két héttel ezelőtt döntött a kormány.
Büszkén mondhatjuk: a beruházás dokumentációjának kiküldésével egyike vagyunk annak a tíz uniós tagországnak, amelyik már tudott nagyprojektet benyújtani az Európai Bizottságnak, brüsszeli jóváhagyást kérve egy-egy konkrét fejlesztési terv megvalósításához. A mostani hír túlmutat önmagán: ezzel a lépéssel megkezdődött a magyar nagyprojektek Brüsszelbe küldése, az első nagyprojektünket ugyanis még az idén követheti a többi, már pozitív kormánydöntésen túljutott magyar fejlesztési elképzelés.
Az Új Magyarország Fejlesztési Terv keretében nem csak néhány tíz-, esetleg százmilliós beruházások valósulhatnak meg uniós forrással: az Európai Unió segítségével 2007 és 2013 között lehetőséget kapunk fontos, többmilliárdos programok megvalósítására is. Ezek közül a legnagyobbakhoz – az európai uniós szabályozás szerint a 13 milliárd (környezetvédelmi beruházásoknál pedig a 6,5 milliárd) forintot meghaladó ún. nagyprojektekhez – a kormány támogató döntésén túl európai uniós jóváhagyás is szükséges.
A tapasztalatok szerint ezeknek a nagyprojekteknek az előkészítése, tervezése, engedélyeztetése – többmilliárdos beruházásokról lévén szó – általában kétszer olyan hosszú ideig tart, mint a kivitelezés maga. Annak érdekében, hogy e beruházások minél gyorsabban és zökkenőmentesebben valósulhassanak meg, a projektgazdák már az előkészítéshez is európai uniós támogatást kapnak. E nemzetgazdaságilag is fontos beruházások gyorsabb megvalósítását segíti az a törvénymódosítási csomag – az ún. gyorsító csomag – is, amelyet a közelmúltban fogadott el a Parlament, és ami több mint 30 jogszabály módosításával tette lényegesen egyszerűbbé e nagyberuházások előkészítéséhez kapcsolódó adminisztrációt.
A Nemzeti Fejlesztési Ügynökség tervei szerint ebben az évben tíznél is több gondosan előkészített nagyprojektet küldhetünk Brüsszelbe kormányzati jóváhagyással. Ebből az első már az Európai Bizottság támogató döntésére vár. Ha a debreceni 2. villamosvonal kiépítésére Brüsszel is rábólint, úgy európai uniós támogatással belátható időn belül lényegesen javulhat a cívisváros tömegközlekedése, és számottevően csökkenhet a környezetterhelés az ország második legnagyobb városának legforgalmasabb közlekedési útvonalán.
Mint emlékezetes a kormány már a közép-duna-vidéki rekultiváció nagyprojektjével kapcsolatban is támogató döntést hozott, és várhatóan a közeljövőben újabb nagyprojektekről dönt, így a mostani „brüsszeli hír” túlmutat önmagán: csupán egy sorozat első lépése volt, hiszen ezzel kezdetét vette a magyar nagyprojektek folyamatos benyújtása az Európai Bizottsághoz.