A Nemzeti Fejlesztési Ügynökség sajtóközleménye2008. július 23.
A Magyar Nemzet című napilap mai számában híroldalon, jórészt véleményelemeket, de ami ennél is fontosabb téves információkat tartalmazó írás jelent meg a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség (NFÜ) kommunikációs tevékenységével, elsősorban annak kiadásaival kapcsolatban.
A Magyar Nemzet a témában nem kereste meg az Ügynökséget, írását egy, állítólag a lap birtokába jutott táblázatra építve és hivatkozva közölte.
A Magyar Nemzet a vonatkozó táblázat hitelességéről nem győződött meg: hiteles helyről bizonyosan nem – az NFÜ kommunikációs főosztályát senki sem kérdezte meg arról, valós vagy valótlan adatokat tartalmaz-e az a bizonyos rejtélyes hátterű táblázat.
Ha a Magyar Nemzet újságírói így tettek volna, az NFÜ kommunikációs főosztályán ezúttal is igyekeztek volna a segítségükre lenni – éppúgy, mint az elmúlt hetek és hónapok más megkeresései alkalmával.
Az információ hitelességének ellenőrzését a Magyar Nemzet munkatársai azonban elmulasztották, így történhetett meg, hogy a lap mai írásába hol valótlan, hol pedig értelmezhetetlen megállapítások kerültek bele.
Mi, az NFÜ kommunikációs főosztályának munkatársai például nem tudjuk, milyen tételek összeadásából jutott a lap arra a következtetésre, hogy idén és tavaly mintegy 3,3 milliárd forintot költenénk hirdetésekre, rendezvényekre és reklámokra. Az Új Magyarország Fejlesztési Tervvel kapcsolatos tájékoztatási kötelezettség ellátására az idei évre 1,3 milliárd forint van az NFÜ költségvetésében betervezve, a jövő évi összeget pedig még mi magunk sem ismerhetjük – legföljebb tervszámok léteznek ezen a téren. (Megjegyzendő, hogy a fenti összeg is 14 operatív program összehangolt kommunikációs-tájékoztatási tevékenységét szolgálja, ráadásul annak 85% uniós forrás, csak kisebbik hányada származik a hazai költségvetésből.)
A cikk több utalása számunkra éppúgy dekódolhatatlan maradt, mint – gondoljuk – a témában kevésbé jártas újságolvasónak: nem tudjuk például, milyen szórólapokra és milyen, a regionális fejlesztéseket „minél színesebben” bemutató eszközökre utal írásában a Magyar Nemzet. A cikkben e tételekhez rendelt összegek alapján ugyanis ezek a kommunikációs eszközök beazonosíthatatlannak bizonyultak az NFÜ kommunikációs főosztályának kimutatásaiban: nem találtunk ilyen, vagy ehhez hasonló tételeket.
Sajnos a tévedéseket, beazonosíthatatlan utalásokat tartalmazó cikk már megjelent, félreinformálva mindazokat, akik a Magyar Nemzet híroldaláról szerettek volna ellenőrzött, hiteles információkhoz jutni az NFÜ tájékoztatási tevékenységével kapcsolatban. Az olvasók megkövetése elsősorban a lap felelőssége, az azonban közös érdekünk, hogy téves információk (és téves információkra alapozott – szükségszerűen – téves következtetések) ne maradjanak helyreigazítás, pontosítás nélkül.
Ezen a ponton az NFÜ már csak két dolgot tehet. Egyrészt igyekszünk minél nagyobb nyilvánosság segítségével rámutatni arra, hogy a Magyar Nemzet mai írásában téves információk láttak napvilágot – ezért döntöttünk közlemény kiadása mellett.
Másrészt felkínáljuk a Magyar Nemzet számára a segítségünket, hogy az információk – eddig elmaradt – ellenőrzésére legalább utólag sor kerüljön, hogy a napilap így, a témával egy újabb cikkben foglalkozva, immár hiteles és pontos információkat juttathasson el a tisztelt olvasóhoz.