NFÜ Nemzeti
Fejlesztési Ügynökség

Elérhetőségek

Írjon nekünk:
http://www.nfu.hu/eugyfelszolgalat
Infovonal: 06 40 638-638 Telefonos menürendszer

small counter placeholder

Korszerű közlekedési központ uniós pénzből2008. szeptember 11.

A Nemzeti Fejlesztési Terv 6 milliárd forintos támogatásának köszönhetően több mint 8 milliárd forintos összköltségvetéssel elkészült a Győr-Gönyű Országos Közforgalmú Kikötő Intermodális Központja, azaz mostantól lehetővé válik a vasúti, a közúti és a kikötői áruszállítás összekapcsolása. A beruházással Nyugat-Dunántúl legnagyobb közlekedési terminálja jött létre, amely környezetkímélő módon biztosítja az áruk szabad áramlását, a régió áruforgalmának optimális bonyolítását.

A gönyűi kikötőből vízi úton szinte bárhová el lehet érni a Duna-Majna-Rajna Csatornán keresztül. A kikötő kapcsolatot teremt a levantei szektorral, a FÁK országaival, a skandináv, brit és ibériai országok rakodóbázisaival, de kontaktus jön létre Tisza-menti településekkel, a német, holland, belga csatornahálózatokkal, a Majna, Mosel, Neckar, Rhone, Maas folyókkal. A gönyűi kikötőt közúton a 1-es számú fő útról lehet megközelíteni, ez kapcsolódik a Budapest-Bécs közötti M1-es autópályához. A kikötő könnyen csatlakoztatható az E-60-as főútra, amely a franciaországi Bres-től a romániai Constanza-ig vezet, és az E-75-ös jelzésűre, amely Istad (Svédország) és Rijeka (Horvátország) között teremt közúti kapcsolatot.  A közelben a Budapest-Bécs közötti kétvágányú villamosított vasútvonal fut.

Képek az átadásról

Gönyű kiváló adottságai ellenére azonban eddig az integrált szállítmányozási lánc nem volt folytonos, így az Intermodális Központ megépülésével lehetővé válik, hogy a vasúti, a közúti és a kikötői áruszállítás összekapcsolásával ugyanazt a rakományegységet be- és kirakás nélkül, háztól-házig terjedő fuvarozással lehessen továbbítani. Ennek köszönhetően Győr-Gönyű a Nyugat-Dunántúl legnagyobb közlekedési termináljává válik.

A beruházás jelentősége vitathatatlan, hiszen a vízi szállítás nemzetgazdasági és környezeti haszna jóval nagyobb a közúti és vasúti szállításnál. Azonos vonó (toló) teljesítmény mellett a vasúthoz viszonyítva nyolcszor, a közúti közlekedéshez képest huszonötször annyi árutömeget lehet szállítani, 1 tonna szállított tömegre eső járműtömeg a többi közlekedési járművekhez képest a legkisebb, a szállítás teljesítményére vetített üzemanyag-felhasználás a többi ágazathoz képest kevesebb, a vízi közlekedés javítási illetve fenntartási költségei fajlagosan kisebbek.
A projekt megvalósításával az Észak-dunántúli térség intermodális szállítási lehetőségei környezet és energiakímélő vízi, vasúti és kombinált szállítások részarányának növelésével valósul meg, bekapcsolódva a nemzetközi kombinált fuvarozási rendszerekbe és hatékonyan kihasználva a kiépített létesítményeket.

A beruházás során:
- elkészült egy teljesen közművesített 25 hektáros terminál,
- a vasúti és közúti forgalmat bevezették a kikötőbe, ennek érdekében az 1. számú főút 1,5 km-es szakaszát új nyomvonalra helyezték és elkészült egy közúti felüljáró is,
- megépült egy ötvágányú vasúti átadó-átvevő állomás, melynek saját vasúti távközlését is kiépítették, valamint csatlakozott a MÁV számítógépes irányító rendszeréhez is,
- elkészült egy 8,5 km hosszú összekötő vágány, melynek feladata az összeköttetés biztosítása a Győr-Gönyű kikötő és a Budapest-Hegyeshalom vonal között. Az iparvágány építése miatt egy 3400 m2 zajvédő falat is felhúztak.  

A projekt előmozdítja Győr és térségének infrastrukturális és logisztikai szerkezetének modernizálását, ezzel a térség gazdasági fejlődését.