NFÜ Nemzeti
Fejlesztési Ügynökség

Elérhetőségek

Írjon nekünk:
http://www.nfu.hu/eugyfelszolgalat
Infovonal: 06 40 638-638 Telefonos menürendszer

small counter placeholder

Danuta Hübner európai Duna-stratégia kidolgozását kezdeményezte2008. október 12.

Danuta Hübner, regionális politikáért felelős biztos, európai Duna-stratégia kidolgozását kezdeményezte egy a Régiók és városok európai hete nyílt napok keretében megrendezésre kerülő eseményen.

„Nem becsülhetjük alá, hogy mekkora jelentőséggel bír a Duna-medence az Európai Unió számára. Politikáink és konkrétan az EU kohéziós politikája keretében a Duna-medencében megvalósuló beruházásaink 20 millió polgár életére fejtik ki hatásukat. A Dunának külön stratégiára van szüksége, hasonlóan a jelenleg kidolgozás alatt lévő, a balti-tengeri térséget lefedő stratégiához.

A 27 tagállamból és 271 régióból álló Európai Unióban nem létezik mindenhol egységesen alkalmazható megközelítés. Kifejezetten a Dunára fókuszáló politikára van szükségünk, amely eleget tesz a ökológiai, közlekedési, illetve a társadalmi-gazdasági igényeknek.” – jelentette ki Hübner biztos a konferencia résztvevői előtt.

A Duna-medencét érintő kohéziós politikai programok – nemzeti szintű programokon, illetve a „Közép-Európa” és a „Dél-kelet-Európa” transznacionális programon keresztül – már foglalkoznak e témák egy részével.

A biztos felszólította a Duna-medence térségének regionális döntéshozóit, hogy „gondolkodjanak és cselekedjenek együttesen”, továbbá felkérte őket, hogy a közeljövőben egyeztessenek a Bizottsággal, „az európai Duna-stratégia megalkotásának mikéntjéről, egy széles körű együttműködés kialakításáról, valamint egy cselekvési terv elfogadásáról.”

Románia és Bulgária 2007-es EU-csatlakozása óta a Duna az Európai Unió belső vízi útjává vált. A „transzeurópai folyosók” egyikeként a Duna az Unión keresztülhaladó belvízi közlekedés egyik prioritási tengelyét jelenti. A „Rajna-Duna” folyosó közvetlen összeköttetést biztosít az Északi-tenger és a Fekete-tenger között. A hajózhatóság javítása a teherszállítmányok számára és a hajózás környezetbarátabbá tétele jelentős kihívás. A Kohéziós Alap és az Európai Regionális Fejlesztési Alap (ERFA) által támogatott két, folyamatban lévő projekt célja, hogy javítsák a folyó hajózhatóságát Romániában és a Bulgáriával közös határvonal mentén. Az Európai Unió 120 millió EUR-t kitevő támogatásával híd épül a Dunán, amely a romániai Calafatot köti össze a bulgáriai Vidinnel. Az 1971m hosszú híd építése várhatóan 2010 előtt befejeződik.

A Duna-medence gazdag élővilággal is rendelkezik. Vizes élőhelyei számos vadon élő madárfajnak adnak otthont, szigetei gazdag élőhelyet biztosítanak sok faj számára. A Duna-delta nyújt otthont például a Földön élő fehér pelikán állomány 70%-ának. Ugyanakkor a Duna vize már korántsem olyan kék, ahogy azt a keringő sugallná, és a szennyezés valós veszélyt jelent erre az élővilágra nézve. A kohéziós politika támogatásával megvalósuló újabb szennyvíztisztító telepek építése hozzá fog járulni a víz minőségének javulásához. A 2007–2013-as időszakban a Bizottság 10 nagyobb magyarországi szennyvíztisztító projekt beruházásait (500 millió EUR európai uniós hozzájárulás a Kohéziós Alapból) hagyta jóvá, amelyek területeinek jelentős része a Duna-medencében található.

 

A Brüsszeli hírek rovatot a BruxInfo szerkeszti.