NFÜ Nemzeti
Fejlesztési Ügynökség

Elérhetőségek

Írjon nekünk:
http://www.nfu.hu/eugyfelszolgalat
Infovonal: 06 40 638-638 Telefonos menürendszer

small counter placeholder

Elkezdődik a Lulla-Balatonendréd közötti út építése2008. november 18.

Két zsáktelepülést köt össze, s egyúttal a Tabi kistérséget is jobban bekapcsolja a Balaton és az M7-es autópálya vérkeringésébe az a 9650 méteres új út, amelyet a Nemzeti Infrastruktúra Zrt. (NIF) épít meg a közeljövőben. A fejlesztés az Új Magyarország Fejlesztési Terv Dél-dunántúli Operatív Program (ÚMFT DDOP) kiemelt projektjeként, 3,5 milliárd forintból valósulhat meg.

Az úthálózat sűrűsége a Dél-alföldi és az Észak-alföldi régiók után a Dél-Dunántúlon a harmadik legkisebb, településszerkezete viszont sűrű. Ennek tulajdonítható a zsáktelepülések rendkívül magas száma. A kistérségek komplex elérhetőségi vizsgálatait elemezve megállapítható, hogy a Dél-dunántúli régióban jelentős területek számítanak elzárt térségeknek. A fejletlen belső úthálózat negatív hatásaként nagy területeken még a megyeszékhely sem érhető el 60 percen belül, nemhogy a régiót alkotó társmegyék központjai. A kedvezőtlen elérhetőségi viszonyok gátolják az egységes regionális piac és a regionális identitástudat kialakulását, akadályozzák az elzárt területen élők hozzáférését a különböző szolgáltatásokhoz, és gátolják a munkaerő napi mobilitását.

A Lulla-Balatonendréd 9650 méter hosszú összekötő út hálózati jelentőségű lesz, hiszen nemcsak a két község között teremti meg a kapcsolatot, hanem a térség legnagyobb települését, Tabot is összeköti a Balaton-parttal, valamint forgalmi kapcsolatot biztosít az M7-es autópályával.  A megnyitásnak köszönhetően az eddig zsákfaluként létező két településen gazdasági fellendülés várható (az új út nyomvonala a települések központjait viszont kikerüli). Balatonendréd kistérségi határon fekvő település tabi elérhetőségének javulásával az eddigi siófoki orientáció kétirányúvá válhat. Az út Tab térsége gépjármű forgalmának mintegy 60 százalékát fogja bonyolítani, ezzel tehermentesíti a 65-ös és a 6505 sz. utak forgalmát. A kistérség belső kapcsolatait is szorosabbra fonja.

A közlekedési kapcsolat kiépítésével a Tabi kistérség is részesülhet a fonyódi kistérséghez hasonló balatoni elérhetőséggel, amely - párosítva a kirándulási és természetbarát lehetőségekkel - a turizmusforgalom növekedését vonja maga után. A háttértelepülések bekapcsolása a Balaton-partiak számára is előnyös lehet. A megnövekedett és változatosabb kínálattal ugyanis meghosszabbodik az idegenforgalmi szezon és a vendégek tartózkodási ideje. A turisztikai kínálat térben és időben való „kihúzása” a fenntarthatóságot is elősegíti.

A jobb elérhetőség, a lerövidült menetidő a gazdaság egyéb területein is éreztetni fogja pozitív hatását. Az érintett településeken emelkedni fog a gazdasági aktivitás, így a munkanélküliség csökken. A népességeltartó-képesség megnő, a kedvezőtlen demográfia folyamatok pedig mérséklődnek.

Az összekötő út 9650 méter hosszúságban, három csomóponttal és három buszöböl párral épül meg.

A közbeszerzési eljárást követően 2009 tavaszán kezdhetők meg a kiviteli munkák, a beruházás tervezett befejezése: 2010. december vége.
A projekt az Európai Unió támogatásával, az Európai Regionális Fejlesztési Alap társfinanszírozásával valósul meg.