Nyártól megújul a Margit híd2009. május 28.
A 133 éves Margit híd szerkezete elöregedett, felújítása halaszthatatlanná vált. Budapest második állandó hídja az Európai Unió Strukturális Alapjának támogatásával újul meg idén nyártól.
A „Budapesti Margit híd és kapcsolódó közlekedési rendszer” nevet viselő projekt keretében a főváros egyik legforgalmasabb hídját teljesen átépítik, a meglévő műemlékeket felújítják, a megrongálódott vagy megsemmisült műemléki elemeket helyreállítják. A margitszigeti villamos megállóhelyeket kiszélesítik és korláttal látják el őket. A rekonstrukció keretében felújítják a hídon átvezető víz-, gáz- és termálvezetékeket is. A híd a felújítás során díszvilágítást kap. A munkák ideje alatt a világ egyik legtöbb utasát szállító villamos, a 4-6-os mindvégig közlekedik majd.
A híd felújítását az ezredforduló óta tervezte a Fővárosi Önkormányzat. A rendkívül forgalmas dunai átkelő lezárásával azonban meg kellett várni a Megyeri híd átadását és a Szabadság híd felújítását is. Így a Fővárosi Közgyűlés 2007-ben döntött arról, hogy a Margit-híd rekonstrukcióját 2009-nen kezdik el. A folyamatban lévő kivitelezői közbeszerzés lezárulta után, augusztusban elkezdődhet az ideiglenes villamosvágányok kiépítése, és ezzel együtt a híd lezárása az autósforgalom elől. Várhatóan még a lezárás előtt, július 20-án megindulhatnak a forgalmat nem zavaró munkálatok. Augusztusban az északi hídfélen indul el a híd lezárásával járó munka, amelyet 2010 márciusától a déli hídfél rekonstrukciója követ. A forgalom újraindításának tervezett időpontja 2010. augusztus vége.
A felújítás legfontosabb elemei:
Műszaki tartalom
• a mederhíd pályalemezének kicserélése ortotrop lemezre, szigeteléssel, burkolattal,
• a mederhíd északi oldalának szélesítése, új, külön kerékpáros sáv kialakítása,
• a mederhídon új merevítő rácsozás megépítése,
• a budai és a pesti oldalon a parti pillérek szélesítése, támfalak építése, aluljárók meghosszabbítása,
• a villamos-pálya átépítése, középoszlopos felsővezeték-tartó oszlopsorral,
• a szárnyhíd pályalemezének kicserélése ortotrop lemezre, szigeteléssel, burkolattal,
• teljes korrózióvédelem mindkét hídon,
• a középpillér átépítése, gyalogos aluljáró megszüntetésével,
• a szigeti kapcsolatnál kialakított ívek bővítése és szélesítése,
• budai és a pesti lehajtó-sávok meghosszabbítása,
• villamosvágányok tengelytávolságának növelése,
• margitszigeti villamos-megállóhely peronjainak kiszélesítése, korláttal való védelme (itt jelzőlámpás gyalogátkelő létesül),
• a híd építészeti rekonstrukciója a korabeli állapot helyreállításával,
• mindkét hídon a közművek többségének átépítése. Ezek közül a víz- és a gázvezeték kiváltása, korrózióvédelme a közműszolgáltató beruházásában történik, de a híd felújításával értelemszerűen össze kell hangolni.
Margit híd műemléki rekonstrukciója
• a pillérek szobrainak restaurálása és a hiányzó III-as pillérszobor rekonstrukciója,
• a közép pillér homlokzatának teljes megújítása,
• a parti pillérek teljes rekonstrukciója,
• a parti pálya szakaszok kváderkővel való burkolása,
• a margitszigeti két vámház rekonstrukciója,
• az aluljárók Zsolnay csempével való burkolása,
• korhű kandeláberek és a villamos felsővezetéket tartó oszlopok rekonstrukciója,
• az eredetivel azonos (a szárnyhídon meglévő) korlátok és a korlát alatti lévő díszpárkány felújítása.
A felújítás teljes költsége 13 milliárd forint, ebből 6 milliárd forintot biztosít az Európai Unió.
A lezárást bejelentő sajtótájékoztatón készült fotók láthatók a képre kattintva!