NFÜ Nemzeti
Fejlesztési Ügynökség

Elérhetőségek

Írjon nekünk:
http://www.nfu.hu/eugyfelszolgalat
Infovonal: 06 40 638-638 Telefonos menürendszer

small counter placeholder

Nyártól megújul a Margit híd2009. május 28.

A 133 éves Margit híd szerkezete elöregedett, felújítása halaszthatatlanná vált. Budapest második állandó hídja az Európai Unió Strukturális Alapjának támogatásával újul meg idén nyártól.

A „Budapesti Margit híd és kapcsolódó közlekedési rendszer” nevet viselő projekt keretében a főváros egyik legforgalmasabb hídját teljesen átépítik, a meglévő műemlékeket felújítják, a megrongálódott vagy megsemmisült műemléki elemeket helyreállítják. A margitszigeti villamos megállóhelyeket kiszélesítik és korláttal látják el őket. A rekonstrukció keretében felújítják a hídon átvezető víz-, gáz- és termálvezetékeket is. A híd a felújítás során díszvilágítást kap. A munkák ideje alatt a világ egyik legtöbb utasát szállító villamos, a 4-6-os mindvégig közlekedik majd.

A híd felújítását az ezredforduló óta tervezte a Fővárosi Önkormányzat. A rendkívül forgalmas dunai átkelő lezárásával azonban meg kellett várni a Megyeri híd átadását és a Szabadság híd felújítását is. Így a Fővárosi Közgyűlés 2007-ben döntött arról, hogy a Margit-híd rekonstrukcióját 2009-nen kezdik el. A folyamatban lévő kivitelezői közbeszerzés lezárulta után, augusztusban elkezdődhet az ideiglenes villamosvágányok kiépítése, és ezzel együtt a híd lezárása az autósforgalom elől. Várhatóan még a lezárás előtt, július 20-án megindulhatnak a forgalmat nem zavaró munkálatok. Augusztusban az északi hídfélen indul el a híd lezárásával járó munka, amelyet 2010 márciusától a déli hídfél rekonstrukciója követ. A forgalom újraindításának tervezett időpontja 2010. augusztus vége.

A felújítás legfontosabb elemei:
Műszaki tartalom
•    a mederhíd pályalemezének kicserélése ortotrop lemezre, szigeteléssel, burkolattal,
•    a mederhíd északi oldalának szélesítése, új, külön kerékpáros sáv kialakítása,
•    a mederhídon új merevítő rácsozás megépítése,
•    a budai és a pesti oldalon a parti pillérek szélesítése, támfalak építése, aluljárók meghosszabbítása,
•    a villamos-pálya átépítése, középoszlopos felsővezeték-tartó oszlopsorral,
•    a szárnyhíd pályalemezének kicserélése ortotrop lemezre, szigeteléssel, burkolattal,
•    teljes korrózióvédelem mindkét hídon,
•    a középpillér átépítése, gyalogos aluljáró megszüntetésével,
•    a szigeti kapcsolatnál kialakított ívek bővítése és szélesítése,
•    budai és a pesti lehajtó-sávok meghosszabbítása,
•    villamosvágányok tengelytávolságának növelése,
•    margitszigeti villamos-megállóhely peronjainak kiszélesítése, korláttal való védelme (itt jelzőlámpás gyalogátkelő létesül),
•    a híd építészeti rekonstrukciója a korabeli állapot helyreállításával,
•    mindkét hídon a közművek többségének átépítése. Ezek közül a víz- és a gázvezeték kiváltása, korrózióvédelme a közműszolgáltató beruházásában történik, de a híd felújításával értelemszerűen össze kell hangolni.

Margit híd műemléki rekonstrukciója
•    a pillérek szobrainak restaurálása és a hiányzó III-as pillérszobor rekonstrukciója,
•    a közép pillér homlokzatának teljes megújítása,
•    a parti pillérek teljes rekonstrukciója,
•    a parti pálya szakaszok kváderkővel való burkolása,
•    a margitszigeti két vámház rekonstrukciója,
•    az aluljárók  Zsolnay csempével való burkolása,
•    korhű kandeláberek és  a villamos felsővezetéket tartó oszlopok rekonstrukciója,
•    az eredetivel azonos (a szárnyhídon meglévő) korlátok és a korlát alatti lévő díszpárkány felújítása.


A felújítás teljes költsége 13 milliárd forint, ebből 6 milliárd forintot biztosít az Európai Unió.


margithid_galnyito

 A lezárást bejelentő sajtótájékoztatón készült fotók láthatók a képre kattintva!