NFÜ Nemzeti
Fejlesztési Ügynökség

Elérhetőségek

Írjon nekünk:
http://www.nfu.hu/eugyfelszolgalat
Infovonal: 06 40 638-638 Telefonos menürendszer

small counter placeholder

Közlemény a TÁMOP-3.1.4/08/1. és TÁMOP-3.1.4/08/2. pályázati kiírásokhoz2009. július 2.

Tájékoztató a TÁMOP-3.1.4/08/1. és TÁMOP-3.1.4/08/2. pályázati kiírásokhoz kapcsolódóan a taneszközök beszerzéséről

A Nemzeti Fejlesztési Ügynökség 2009. február 25-én közleményt adott ki a TÁMOP-3.1.4/08/1. és TÁMOP-3.1.4/08/2. pályázati kiírásokhoz kapcsolódó taneszköz-beszerzésekről. A leendő kedvezményezetteknek a 2009. májusi tájékoztató napokon szóban nyújtott tájékoztatásnak megfelelően a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség az alábbiak szerint módosítja a pályázatok keretében beszerezhető és elszámolható tankönyvek körét:

A TÁMOP-3.1.4./08/1. és TÁMOP-3.1.4./08/2. a „Kompetencia alapú oktatás, egyenlő hozzáférés – Innovatív intézményekben” című Pályázati útmutató IV. sz. melléklete, a Költségvetési specifikáció III. 7. pontja értelmében „a projekt megvalósításához szükséges tankönyveket és programcsomagokat a tankönyvjegyzékről (a kompetencia alapú oktatás céljainak megfelelőek közül), illetve az oktatási és kulturális miniszter által kiadott kompetencia alapú oktatási programok (programcsomagok) közül lehet választani.”

Ennek megfelelően a kompetencia alapú tankönyvek, taneszközök, oktatási programok, programcsomagok beszerzésével kapcsolatban a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség fenti tárgyban 2009. február 25-én kiadott közlemény I. rész 3. pontja helyébe a következő rendelkezést lépteti:

A pályázatban minden olyan, tankönyvjegyzéken található tankönyv elszámolható, amely 2008. február 8-án megjelent 2/2008 (II. 08.) OKM rendelettel kihirdetett, vagy azt követően  miniszteri rendeletben kihirdetett vagy jóváhagyott kerettanterv alapján került kifejlesztésre és akkreditálásra, és legkorábban 2008. május 16-át követően kapott tankönyvvé nyilvánítási határozatot (figyelembe véve a tankönyvek engedélyezési eljárásának határidejét).

Indoklás:

2007. júliusban kihirdetett 202/2007. (VII. 31.) Korm. rendelet módosította a Nemzeti Alaptantervet (egységes szerkezetbe foglalt szöveg megtalálható a Nemzeti alaptanterv kiadásáról, bevezetéséről és alkalmazásáról szóló 243/2003. (XII.17.) Korm. rendeletben). A módosítással az alaptantervbe beépítetésre kerültek az Európai Unióban közösségi határozattal elfogadott kulcskompetenciák, illetve a módosítás tartalmazza a kompetencia alapú oktatás megvalósítására vonatkozó alapkövetelményeket, tisztázza a tárgykörhöz kapcsolódó fogalmak definícióját (ld.: Nat VIII fejezet: tartalmi szabályozással összefüggő kifejezések és definíciók). A Nat-módosítás elemei megjelenítésre kerültek a nevelési-oktatási intézmények működéséről szóló 11/1994. (VI. 8.) MKM rendeletben is (39/G. § a képességfejlesztő, kompetencia alapú oktatásról).

A Nat módosításának jóváhagyását követően, annak megfelelően, elsőként átdolgozásra kerültek a 17/2004. (V.20.) OM rendelet I. számú mellékletében található kerettantervek. Ez a módosítás a 2/2008 (II. 08.) OKM rendelettel történt meg, és a módosítás beépült a 17/2004. (V.20. ) OM rendelet 3. számú mellékletébe. A hatályba léptető rendelkezések alapján a rendeletet a hatályba lépését követő eljárásoknál kell alkalmazni. Ezen rendelet kiadását követően 2008-ban és 2009-ben több olyan új vagy módosított kerettanterv készült el és került kihirdetésre miniszteri rendeletben, vagy került jóváhagyásra, amely a kompetencia alapú oktatás követelményeihez igazodik. A kerettantervek és oktatási programok jóváhagyási eljárásában feltétel, hogy azok tükrözzék a Nat szellemiségét, és vizsgálati kritériumként jelenik meg a kompetenciaalapú oktatás támogatásának megléte:

„A jóváhagyás feltétele, hogy a kerettanterv segítségével megvalósíthatók-e a Nemzeti alaptantervben meghatározott fejlesztési feladatok, illetve kapcsolhatóak-e hozzá olyan részletesen kidolgozott oktatási programcsomagok, amelyek a kerettanterv iskolai helyi tantervként való alkalmazását szakmailag segítik.”

A kompetenciaalapú oktatás eljárásrendi támogatása érdekében a 40/2007. ( XII. 22.) OKM rendelet kihirdetésével 2007. decemberében módosításra került a tankönyvvé nyilvánítás, a tankönyvtámogatás, valamint az iskolai tankönyvellátás rendjéről szóló 23/2004. (VIII.27.) OM rendelet is. A tankönyvrendelet módosítása tartalmazta azokat az új pedagógiai szerkesztési és tartalmi tankönyv-jóváhagyási kritériumokat, amelyeket annak hatálybalépésétől kezdve alkalmazni kellett a jóváhagyásra benyújtott tankönyvek bírálati eljárásában.

További információk:

Tájékoztatjuk a Tisztelt Pályázókat, hogy azon információkat, amelyek alapján megítélhető, hogy egy tankönyv megfelel-e a fenti feltételeknek, a tankönyvjegyzék tartalmazza. A Közoktatás Információs Rendszer Tankönyvi Adatbázis-kezelő Rendszer honlap nyitólapján, „Tájékoztató a tankönyvek adatainak megismeréséhez” címmel (http://www.tankonyv.info.hu) megtalálható tájékoztató eligazítást nyújt arra vonatkozóan, hogy milyen módon tudható meg egy tankönyvjegyzéken található kiadványról, hogy a kiadvány tankönyvvé nyilvánítási engedélye mettől-meddig érvényes, illetve hogy egy adott tankönyv mely kerettanterv alapján készült.

Egyidejűleg tájékoztatjuk a tisztelt Pályázókat, hogy az oktatási és kulturális miniszter jóváhagyott programcsomagok részét képező tankönyvek listáját továbbra is a tankönyvjegyzék külön része tartalmazza „Az oktatási és kulturális miniszter által jóváhagyott kompetencia alapú oktatási program (programcsomag) részeként jóváhagyott tankönyvek” címmel.

Felhívjuk a figyelmet, hogy a 2009. február 25-én kiadott közlemény tartalmának többi részét jelen közlemény nem érinti, az azokban lévő rendelkezések a pályázatra vonatkozóan továbbra is érvényesek!