NFÜ Nemzeti
Fejlesztési Ügynökség

Elérhetőségek

Írjon nekünk:
http://www.nfu.hu/eugyfelszolgalat
Infovonal: 06 40 638-638 Telefonos menürendszer

small counter placeholder

Az információs társadalom igényeihez igazodik a közigazgatás2009. október 12.

Az e-kormányzati megoldások fokozatosan hódítják meg a közigazgatás területeit, megvalósul az elektronikus fizetés, az egyablakos vámügyintézés vagy a digitális földhivatal. Az Elektronikus Közigazgatás Operatív Program az infokommunikáció adta lehetőségeket kihasználva segíti az ügyfélközpontú hozzáállás kifejlődését a korábban inkább intézményhatékony közigazgatásban.

Hatékony, ügyfélközpontú szolgáltató állam csak úgy építhető ki, ha megteremtik az intézmények, folyamatok összhangját, összekapcsolják a különböző rendszereket és lehetővé teszik az információk megosztását. Legalább ilyen fontos az új szolgáltatások létrehozása, a régiek átalakítása, illetve minőségének javítása úgy, hogy azokhoz mindenki egyforma eséllyel férhessen hozzá. Mindez akkor működik valóban jól, ha a szolgáltatás igénybevétele a lehető legkevesebb idővel és költséggel jár. Mindezek a megteremtetéséhez nyújt segítséget az Elektronikus Közigazgatás Operatív Program (EKOP). Az EKOP 100 milliárd forintos kerettel gazdálkodik, amit az Európai Regionális Fejlesztési Alapból finanszíroz az EU.

Elsősorban kiemelt projektekkel dolgoztunk a 2007-2008-as akciótervben: hardver- és szoftverberuházások, informatikai fejlesztések voltak a legjellemzőbbek - foglalja össze az elmúlt két évet Bálint Ákos, a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség Közigazgatási Reform Programok Irányító Hatóságának főigazgatója.
A központi beruházások mellett olyan kiemelkedő szakrendszerű projekteket is támogatunk, mint például az egyablakos vámügyintézés, amelynek Magyarország gazdasága szempontjából kiemelkedő a jelentősége. Ez nem túlzás, hiszen a jelenlegi helyzetben a vámügyintézés az egyik legbürokratikusabb területe a közigazgatásnak: van olyan eset, amikor akár hetvenféle igazolást, engedélyt kell benyújtani papíron, általában eredeti formában. Az Európai Unió támogatásával zajló átalakítás alapjaiban változtat ezen. Jövő tavasztól az ügyfélnek mindössze egyetlen elektronikus üzenetet kell benyújtania a vámhatóságnak, amelyben hivatkozik a társhatóságoktól megkapott engedélyekre. Mindezt természetesen bárhonnan elvégezheti, ahol van internet. Igazi rendszerváltás lesz a vámügyintézésben - foglalja össze a fejlesztést röviden Szántó Tamás, a Pénzügyminisztérium Informatikai Szolgáltató Központja (PMISZK) elnökhelyettese. Mint mondja, mindennek természetesen nem csak az ügyfelek látják majd hasznát (akik egyébként, ha úgy kívánják, továbbra is benyújthatják papíron a szükséges dokumentumokat). A fejlesztéssel könnyebbé válik a vámáru-nyilatkozatok feldolgozása, az engedélyek ellenőrzése, csökken a pénzügyőrök adminisztratív terhe és figyelmüket a valódi munkájukra, az ellenőrzésre fordíthatják.

Az egyablakos vámügyintézés bevezetésére már 2006 óta tart a felkészülés, de valódi lendületet tavaly előtt kapott a projekt, amikor a kormány 2,5 milliárd forint uniós támogatást rendelt a megvalósításhoz. A PMISZK vezette konzorcium tagjai (PM Informatikai Szolgáltató Központ, Vám- és Pénzügyőrség (VP), Adó- és Pénzügyi Ellenőrzési Hivatal, Környezetvédelmi és Vízügyi Minisztérium, Kulturális Örökségvédelmi Hivatal, Magyar Kereskedelmi Engedélyezési Hivatal, Mezőgazdasági Szakigazgatási Hivatal, Mezőgazdasági és Vidékfejlesztési Hivatal, Nemzeti Közlekedési Hatóság, Országos Gyógyszerészeti Intézet) között a vámügyintézéshez szükséges adatokat elektronikus csatornákon osztják majd meg. Az engedélyeket, igazolásokat természetesen továbbra is a kijelölt hatóságok adják ki, de az engedélyadatokat elektronikusan bocsájtják a VP részére, mint ahogy a VP is így osztja meg velük az engedélyek felhasználási adatait. A hazai egyablakos projekt megvalósítása egyúttal megalapozza az Európai Közösség egyablakos vámrendszerének bevezetését, amely a jelenlegi tervek szerint 2011-2013 között valósul majd meg.

A vámügyintézés a külkereskedelemben legalább ötvenezer ügyfelet érint. A EKOP projektjei között vannak olyanok, amelyek szinte mindenkinek segítenek majd.
Ha az ember bemegy az okmányirodába, mert - mondjuk - új személyit akar igényelni, akkor ma még teljesen természetes, hogy utána a sárga csekkel elsétál a postára vagy egy másik ablaknál újra sorba áll, hogy befizesse a szolgáltatásért járó díjat. Ennek hamarosan vége. Ráadásul, ha bevezettük az e-fizetést, onnantól kezdve egy sor eljárást végezhetünk el otthonról. - mutat rá Bálint Ákos. Idáig ugyanis azért nem lehetett egy sor ügyet interneten is elintézni, mert az elektronikus fizetés nem volt megoldva. Az e-fizetéssel viszont a vámügyintézéstől a családtámogatási rendszerig rengeteg terület elektronizálható lesz.

Nem csupán az otthonról indíthatósága miatt lesz kényelmes a Központi Elektronikus Fizetési Rendszer (EFER). Az egy ügyhöz tartozó, de különböző jogosultnak járó (vagy több célszámlára irányuló) kifizetések ezután egyetlen tranzakcióval elvégezhetők. Például "egy kattintással", egy összegben leróható a vám, az import áfája és a környezetvédelmi termékdíj. Mindez ráadásul nem a távoli jövőben valósul majd meg. A negyvenmilliárd forint uniós támogatással zajló fejlesztés eredményeit jövő tavasztól már élvezhetjük.
Tulajdonlap-igényléshez ugyan ritkábban van szüksége az embernek, mint sárga csekkes befizetésre, de aki intézett már ilyet, az tudja mennyivel macerásabb. Jövőre ez is egyszerűbbé válik, hiszen a földhivatalai adatok ezentúl éjjel-nappal elérhetők lesznek az ügyfélkapun (www.magyarorszag.hu/ugyfelkapu) keresztül.
A kilencvenes évek óta tartó folyamatos fejlesztésnek köszönhetően már évek óta működik TakarNet nevű elektronikus rendszer, ám ehhez a földhivatali hálózathoz csak az ágazati szereplők (hivatalok, ügyvédek, közjegyzők, bíróságok, bankok, ingatlanforgalmazók, önkormányzatok stb.) férhettek hozzá, kizárólag munkaidőben. Az uniós támogatásból megvalósuló TakarNet 24 nem csak a nonstop elérhetőségben lesz új, de abban is, hogy immár az állampolgárok is hozzáférhetnek az adatokhoz. Ez az első lépés a Digitális Földhivatal felé, amely később számos más szolgáltatással egészül ki.

Uniós forrásból finanszírozott az Adóalany Centrikus Adatszolgáltatási Modell (ACM) projekt, amely felhasználóbarátabbá teszi az APEH informatikai rendszere. Javulni fog a társszervek számára nyújtott adatszolgáltatás, s a korábbiaknál megalapozottabbá válik az adóhatóság döntéshozatala. Az EKOP-projekt 1,257 milliárd forint támogatás felhasználásával valósul meg. A támogatási szerződést 2008. október 20-án írta alá a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség (NFÜ) és a Pénzügyminisztérium Informatikai Szolgáltató Központ (PMISZK), a vállalkozói szerződést pedig 2009. szeptember 4-én köttötte meg a PMISZK és az Albacomp RI Kft.-vel.
Az ACM alapvető célja a bevallás, kontroll és egyéb adóügyi adatok adóalany központú, történeti adattárolásra képes és egységes fogalmi modellen alapuló rendszerbe való transzformálása és tárolása. Közvetlen feladat az adatokat elkülönülten kezelni képes adattárház technológiára épülő információs rendszerének kialakítása az APEH informatikai rendszerének bővítéseként. Napjainkig az adóhatóságnál a bizonylati szemléletű rendszerezés jellemezte az ügyintézést. Az adóalanyok szempontjából újrarendezett adatok révén megvalósulhat az ügyfelek és a társ- és felettes szervezetek adatszolgáltatásának hatékony ellátása, az adóhatóság tevékenységének és céljainak kielégítő támogatása, a szolgáltatások spektrumának kiterjesztése. A tervek szerint a projekt 2010. november 5-én fejeződik be. 

Forrás: Napi Gazdaság