Tájékoztatás az ügyfél-elégedettségi felmérés eredményéről2009. november 24.
A Nemzeti Fejlesztési Ügynökség megbízásából 2009. július és október között a TEQUA Kft. ügyfél-elégedettségi felmérést végzett az ügyfél-tájékoztatás során nyújtott szolgáltatásokkal kapcsolatban.
Az összesen 22 kérdésből álló kérdőív két nagy tematikai egységet fedett le: az ügyfélszolgálattal való kapcsolatfelvétel általános jellemzőit és az ügyfélszolgálat munkájával való elégedettséget. Ez utóbbin belül a kérdések a munkatársak kommunikációs stílusára, motiváltságára, szakmai felkészültségére és rugalmasságára vonatkoztak. Az utolsó, szabadon megválaszolható kérdésen kívül minden kérdésre ötfokú skálán tudtak értékelést adni a megkérdezettek. A kérdőívet közel 700 ügyfél töltötte ki.
A kapcsolatfelvétel általános jellemzőinek területén a következő eredmény született: általában magasabb értékelést adtak azok az ügyfelek, akik általános kérdéssel fordultak az ügyfélszolgálathoz, akik kevesebb pályázatot adtak be, és akik eddig még csak néhány alkalommal vették igénybe az ügyfélszolgálatot. A legelégedettebbek a személyes kapcsolatfelvétellel segítséget kérő ügyfelek voltak.
Az ügyfélszolgálat munkájával való elégedettség - a 15 területet egyesítve - az ötfokú skálán 3,7-es minősítést kapott. Ez az érték – az iskolai osztályzatokhoz hasonlóan – jó eredménynek minősül. A megkérdezettek 11,5%-a értékelte közepesnél gyengébbnek az ügyfélszolgálattal való elégedettségét. Ezzel szemben az ügyfelek 31%-a találta jónak (4), vagy annál jobbnak az ügyfélszolgálat munkáját.
A különböző elégedettségi területek közül az ügyfélszolgálati munkatársak udvariassága és együttműködő készsége kapta a legmagasabb értéket (4,3) míg a legalacsonyabbra (3,4) az ügyfélszolgálat válaszadási idejét, telefonos elérhetőségét, rugalmasságát és lelkesítő képességét értékelték a kitöltők.
Az elégedettségi kérdőívben kért szöveges értékelés (Mit javasol, miben fejlesszük ügyfélszolgálati tevékenységünket?) olyan információkat szolgáltat, amely megerősíti és ki is egészíti a kapott eredményeket.
A szöveges értékelések áttekintése után a vélemények 4 nagy típusát különböztettük meg:
• Gyorsaság: több munkatárs, az elérési idő növelése, non-stop ügyfélszolgálat, gyors e-mail válasz, közvetlen telefonkapcsolat, könnyebb elérhetőség, az internetes oldal könnyebb és gyorsabb átlátása, kezelése.
• Az információ minősége: konkrét kérdésre konkrét válasz, az ügyintézők szakmai felkészültsége, hatékonyság, ne csak a pályázati útmutatóból történjen a válaszadás, az ügyfélszolgálat differenciálása, külső szakértők bevonása, a honlap kezelhetősége.
• Rugalmasság és kommunikáció: átláthatóság, az ügyfélszolgálat rugalmas hozzáállása, bürokrácia csökkentése, az elérhetőség egyszerűsítése, interaktivitás, több biztatás.
• Egyéb: Uniós számláló javítása, ingyen hívható telefonszám, weboldal, hírlevél, törvényi változtatások.
A felmérés során beérkezett visszajelzések alapján a következő módosításokat hajtottuk végre:
• Az összes, 33 LHH kistérséghez tartozó településlistát az LHH honlap főoldalán letölthető dokumentumban elérhetővé tettük
• A 40/638-638-as kék számon létrehoztuk a 0-s menüpontot, ahol kollégáink segítenek az ügyfeleknek megtalálni az ügyintézésükhöz szükséges menüpontot.
• A honlapon pontosítottuk a telefonos menürendszer térképét: http://www.nfu.hu/telefonos_menustruktura, melynek segítségével ügyfeleink gyorsabban juthatnak el ügyintézőinkhez.
• A pályázati dokumentációk összevontan, tömörített fájlként is letölthetőek.
• Átláthatóbb lett és tartalmilag gazdagodott hírlevelünk.
• Ügyintézőink rendszeresen vesznek részt szakmai képzéseken.
• Kényelmesebb ügyintézés az online ügyfélszolgálaton: http://www.nfu.hu/kenyelmesebbe_valt_az_online_ugyfelszolgalat
A visszajelzések alapján a következő fejlesztéseket tervezzük:
• Részletes keresőt fejlesztünk a honlapra, amelynek segítségével a dokumentumok egyszerűbben lesznek elérhetőek.
• A jobb átláthatóság érdekében módosítjuk a honlap Pályázatok menüpontjának szerkezetét.
• A jobb átláthatóság érdekében átalakítjuk a keresőket (pályázati kereső, ügyfélszolgálati kereső, támogatott projektkereső, mintaprojektek)
• Átalakítjuk az Uniós számlálót.