Dél-alföldi Operatív Program
A dél-alföldi régió fejlesztési stratégiája az Európai Unió közösségi céljaival és a nemzeti fejlesztési célokkal összhangban került megfogalmazásra. A Dél-alföldi Operatív Program jövőképe, hogy a régió váljon a „tudás és egészség régiójává” az Európai Unió átlagához ütemesen felzárkózó Magyarországon. Ehhez kapcsolódóan az átfogó cél a fenntartható növekedés biztosítása, a foglalkoztatás bővítése, valamint a területi különbségek kiegyenlítése.
Specifikus célok és a hozzájuk kapcsolódó indikátorok:
A regionális gazdaság erősítése és versenyképességének növelése, az innováción alapuló gazdasági szerkezetváltás elősegítése:
• A vállalati szektor által megtermelt bruttó hozzáadott érték (BHÉ) növekedése a program hatására (millió Ft)
• Foglalkoztatottsági ráta (15-64 éves korosztály) a régióban (%)
• Támogatás által indukált beruházások nagysága (millió Ft)
• A vendégéjszakák számának növekedése a kereskedelmi helyeken (1000-főre vetítve, db)
A lakosság életkörülményeit meghatározó települési, környezeti állapot javítása a régió kohéziójának erősítése érdekében:
• Kistérségi központot közúton és tömegközlekedéssel 15/20/30 percen belül elérő lakosság számának növekedése (fő)
• Fejlesztett nevelési-oktatási intézményekben tanuló diákok száma (fő)
• Minőségi járóbeteg szakellátásban ellátottak számának növekedése (a fejlesztéssel érintett szakrendelések esetén (fő)
Az operatív program prioritásai:
1. Regionális Gazdaságfejlesztés
Területi preferenciák:
A megfelelően fókuszált, helyi adottságokra épülő gazdaságfejlesztési stratégia a régió fejlesztési pólusát és regionális alközpontjait, a karakterisztikus potenciállal rendelkező területeket és a továbbfejleszthető kutató potenciállal rendelkező településeket tekinti elsődleges célterületeinek.
Gazdaságfejlesztés keretében támogatható:
- Az üzleti infrastruktúra és a befektetési környezet fejlesztése
- Ipartelepítés
- Vállalati Tanácsadás
- Ipari területek, ipari parkok és vállalkozói inkubátorházak infrastrukturális fejlesztése
- Telephelyfejlesztés
- Klaszter menedzsment szervezetek létrehozása, megerősítése
- Regionális jelentőségű technológiai inkubátorok
- Komplex programmal segítendő leghátrányosabb helyzetű kistérségek üzleti infrastruktúra fejlesztése
Várható hatások:
A jelenleg országos viszonylatban is alacsony régiós bruttó kibocsátás középtávon bővülni fog, ebben a K+F ráfordítás aránya jelentősen nő, összhangban a lisszaboni stratégiával. Hosszabb távon ez mind a foglalkoztatási arány, mind pedig a jövedelmi viszonyok javulását eredményezi.Az innováció-orientált mikro- kis- és középvállalkozások működési hatékonysága, valamint nemzetközi versenyképessége javul a klaszter együttműködések fejlesztésének köszönhetően, elsősorban az előzőekben említett gazdasági kulcsterületeken. Mindezeken túl az általános üzleti környezetben, vagyis az infrastruktúra és szolgáltatási feltételekben is javulás következik be.A bruttó hozzáadott érték, valamint a régión belül a gazdasági szereplők kooperációs készség szintje emelkedik.
2. Turisztikai célú fejlesztések
Területi preferenciák:
Az egészség- és gyógyturisztikai létesítmények fejlesztésénél kiemelten támogatjuk az országos és nemzetközi vonzáskörrel rendelkező, valamint a regionális és körzeti jelentőségű termál- és gyógyfürdőket, ahol az éves látogatottság 100.000 fő feletti.
Turizmusfejlesztés keretében támogatható:
- „Dél-Alföld Spa”, egészségturisztikai létesítmények komplex fejlesztése
- Versenyképes turisztikai termék- és attrakciófejlesztés
- Kereskedelmi szálláshelyek minőségi és mennyiségi fejlesztése
- Turisztikai Desztináció Menedzsment Szervezetek támogatása
- Turisztikai vonzerőkhöz kapcsolódó kereskedelmi szálláshelyek minőségi és mennyiségi fejlesztése
Várható hatások:
A régió turisztikai célpontjainak infrastrukturális és szolgáltatói hátterének minőségi és mennyiségi fejlesztése révén a régióba látogató bel- és külföldi turisták tartózkodási idejének meghosszabbodása indirekt és direkt módon élénkíti a régió gazdasági növekedését, valamint a turisztikai szektorban új munkahelyeket hoz létre.
3. Közlekedési infrastruktúra fejlesztés
Területi preferenciák:
A periférikus települések versenyképességének javításában meghatározó szerepe van a közlekedési infrastruktúrának, ezért az útfejlesztéseket főként ezeken a területeken kell támogatni. Előnyt élveznek továbbá a kistérségi központok elérhetőségének javítására, a fő közlekedési útvonalak elérésére és a logisztikai központokhoz vezető útfejlesztésekre fókuszáló fejlesztések. A régióban különösen fontos a területfejlesztés szempontjából leghátrányosabb helyzetű kistérségek (Bácsalmási, Jánoshalmi, Mezőkovácsházi, Sarkadi, Szeghalomi, Kisteleki, Mórahalmi) fejlesztése, további leszakadásuk megállítása. Kerékpárútak esetében a hivatásforgalmú kerékpáros közlekedés infrastruktúrájának fejlesztését a településeken belül és azok környékén kell támogatni, míg a turisztikai vonzerőkhöz kapcsolódó kerékpárutak építését és fejlesztését elsősorban a folyók mentén (Duna és a Tisza vízgyűjtője).
Közlekedésfejlesztés keretében támogatható:
- Önkormányzati tulajdonú belterületi közutak fejlesztése támogatására
- Önkormányzati tulajdonú belterületi közutak fejlesztése a komplex programmal kezelendő LHH kistérségekben
- Közösségi Közlekedés fejlesztése
- Közösségi közlekedés fejlesztése a komplex programmal kezelendő LHH kistérségekben
- Kerékpárforgalmi hálózat fejlesztése
- Kerékpárforgalmi hálózat fejlesztése a komplex programmal kezelendő LHH kistérségekben
- Önkormányzati és állami tulajdonú belterületi, valamint önkormányzati külterületi közutak fejlesztése
- Önkormányzati tulajdonú belterületi valamint önkormányzati külterületi közutak fejlesztése
Várható hatások:
A közlekedési infrastruktúra fejlesztésével az elérési idő csökken, a települések és kistérségek társadalmi-gazdasági kapcsolatai intenzívebbé válnak, ezáltal erősödik a régió kohéziója. A kistérségek közlekedési és infrastrukturális adottságai javulnak, az új útszakaszok megépülésével csökken a járművek által megtett távolság, csökken a forgalomterhelésből származó zajterhelés és környezetszennyezés.Hosszútávú multiplikátor hatásként jelentkezik, hogy a munkaerőpiaci valamint jövedelmi szempontból hátrányosabb területeken jelentősen megnő a munkavállalók mobilitása ( a fejlettebb gazdasági térségek felé), így a régió foglalkoztatási mutatói is javulnak. További közvetett hatásként középtávon a beruházások munkaerő-keresletet gerjesztenek, ami szintén a foglalkoztatás növekedését eredményezi a tervidőszak végére.
4. Humán-infrastruktúra fejlesztése
Területi preferenciák:
A társadalmi kohéziót támogató fejlesztések a régió egész területén valósulnak meg, de előnyt élveznek a hátrányos helyzetű kistérségek: Kisteleki, Mórahalmi, Szeghalomi, Sarkadi, Mezőkovácsházi, Bácsalmási, Jánoshalmai.
Humán-infrastruktúra fejlesztés keretében támogatható:
- Egészségügyi szolgáltatások fejlesztése - Kistérségi járóbeteg szakellátó központok fejlesztése, alap-, járóbeteg szakellátás korszerűsítése
- Egészségügyi szolgáltatások fejlesztése / Kistérségi járó beteg szakellátó központok fejlesztése, alap-, járóbeteg szakellátás korszerűsítése a komplex programmal kezelendő LHH kistérségekben
- Szociális alapszolgáltatások, gyermekjóléti alapellátások és közösségi terek infrastrukturális fejlesztése
- Szociális alapszolgáltatások és gyermekjóléti alapellátások infrastrukturális fejlesztése a komplex programmal kezelendő leghátrányosabb helyzetű kistérségekben
- Szociális alapszolgáltatások és gyermekjóléti alapellátások komplex-, valamint bölcsődék önálló fejlesztése
- Közösségi terek fejlesztése a komplex programmal kezelendő leghátrányosabb helyzetű kistérségekben
- Alapfokú nevelési-oktatási intézmények és gimnáziumok infrastruktúrájának fejlesztése
- Oktatásfejlesztés a komplex programmal kezelendő LHH kistérségekben
- Egyenlő esélyű hozzáférés a közszolgáltatásokhoz (Akadálymentesítés)
- A térségi közigazgatási és közszolgáltatási informatikai rendszerek továbbfejlesztése
Várható hatások:
A prioritás megvalósításaként várható, hogy a jövőben a közszolgáltatások elérhetőbbé válnak a lakosság számára. A fejlesztések hatására a szolgáltatások hatékonyabbak, színvonalasabbak lesznek. A munkahelyek száma növekszik, javulnak a lakónépességet érintő negatív demográfiai tendenciák. Az infrastrukturális fejlesztések segítik a területek megközelíthetőségét, a helyi lakosság életminőségének javítását, a szolgáltatásokhoz való könnyebb hozzáférést és élhetőbb környezet kialakítását.
5. Településfejlesztési akciók
Területi preferenciák:
A városrehabilitációs akciók a régió városi jogállású településeit érintik. Az integrált fejlesztések a kijelölt, jól körülhatárolt, egybefüggő akcióterületen valósulnak meg, melyre vonatkozóan integrált településfejlesztési stratégia határozza meg az intézkedéseket.
Településfejlesztési akciók keretében támogatható:
- Kistérségi székhelyek integrált fejlesztése
- Integrált városfejlesztés a komplex programmal segítendő leghátrányosabb helyzetű kistérségekben
- Integrált, szociális jellegű városrehabilitáció
- A városi örökség megőrzése és korszerűsítése
- Regionális jelentőségű vízvédelmi intézkedések
- Települési hulladéklerakók rekultivációja
- Belterületi csapadék- és belvíz elvezetés támogatása
- 2000 lakosegyenérték alatti települések szennyvízkezelésének fejlesztése
Várható hatások:
Nő a települések gazdasági, turisztikai vonzereje, szélesednek a települések által ellátott funkciók. Javul és megszépül a települési környezet, mely hozzájárul a magánvállalkozások betelepüléséhez. Erősödik az érintett települések térségszervező szerepe és javul a lakosság számára nyújtott szolgáltatások elérhetősége. Nő a területek gazdasági szerepvállalása, mely által csökken a munkanélküliség, megindul a korábban szegregált lakosság felzárkóztatása és beilleszkedése. Megvalósul a helyi értékeken alapuló munkahelyek megőrzése és bővítése. Nő a helyi közösség összetartása és lakóhelyhez kapcsolódó kötődése.