Közép-magyarországi Operatív Program
Az operatív program átfogó célja a Közép-magyarországi régió nemzetközi versenyképességének növelése a fenntartható fejlődés elvének érvényesítése mellett.
A Közép-magyarországi régió fejlesztési céljai közvetlenül támogatják a növekedést és a foglalkoztatottság bővítését a lisszaboni Nemzeti Akcióprogram és az Új Magyarország Fejlesztési Terv fő célkitűzéseivel összhangban.
Specifikus célok és a hozzájuk kapcsolódó indikátorok:
A versenyképesség meghatározó tényezőinek fejlesztése
- A külföldi tőkebefektetések növekedése a régióban székhellyel rendelkező vállalkozások jegyzett tőkéjét tekintve a 2003-2004 évek átlagához viszonyítva (kumulált %)
- Egy foglalkoztatottra jutó külföldi tőkebefektetések (ezer Ft) átlagos értéke
A régió belső kohéziójának és harmonikus térszerkezetének fejlesztése
- Egy foglalkoztatottra jutó bruttó jövedelem-egyenlőtlenség indexe a Közép-magyarországi régióban a kistérségek szintjén (%)
- A foglalkoztatottság Közép-magyarországi régió kistérségeiben mért egyenlőtlenségeinek változása (%)
- Egy vállalkozásra jutó bruttó hozzáadott-érték egyenlőtlenség index a Közép-magyarországi régió kistérségeiben mért változása (%)
Az operatív program prioritásai:
Területi preferenciák:
Integrált Városfejlesztési Stratégia
A fejlesztések jelentős hányada várhatóan a városokban, térségi központokban fog megjelenni, hiszen ezeken a területeken sűrűsödnek a társadalmi-gazdasági folyamatok, tevékenységek. Fontos, hogy a fejlesztések integráltan szolgálják a városfejlődést és olyan fejlődést generáljanak, amelyben a városok élhető lakókörnyezetet biztosítanak, élő társadalmi-gazdasági élettel rendelkezzenek és dinamizálják térségüket, vonzáskörzetüket. A városoknak a regionális fejlődés valós motorjaivá kell válniuk, amelynek keretében aktívan képesek térségük dinamizálására.
A régió városhálózatának fejlesztésének fő fókuszai
Cél Budapest kiemelt fejlesztési pólus húzóerejének növelése: Budapest és térsége nemzetközi gazdaságszervező szerepének és az európai gazdaságba való szerves bekapcsolódásának, kapuvárosi szerepének megerősítése, a tudás-ipar, a high-tech iparágak, a magas hozzáadott értéket előállító tevékenységek és a magasan kvalifikált munkaerő meglétéből adódó előnyök kihasználásának ösztönzése, nemzetközi turisztikai és kulturális központ szerep erősítése, az élhető város és agglomerációja megteremtése az átfogó környezetgazdálkodás és az integrált környezeti tervezés segítségével, a funkcióvesztett területek revitalizálása, a válságterek rehabilitációja, a zöldterületek védelme és lehetőség szerinti növelése révén, közlekedési kapcsolatok modernizációja, transzverzális irányú közlekedési kapcsolatok fejlesztése, integrált közlekedési rendszer kialakítása a közösségi és környezetbarát közlekedés fejlesztése, az érintett települések és településrészek és szervezetek intézményesült együttműködésének megteremtése, illetve javítása. A megyére máig jellemző az agglomerációs és periférikus területek kettőssége. A fejlettségi különbségi szintek közötti határok ugyanakkor egyre kevésbé élesek az agglomeráció fokozatos terjedésének és az ipari-logisztikai beruházások Budapest körüli szélesedő övezetének köszönhetően. A periférikus területek elmaradása egyre inkább a tudásbázis és a szolgáltatások terén jelentkezik.
Agglomeráció településeinek fejlesztési iránya
Cél a harmonikusan és fenntartható módon működő agglomerációs rendszer megteremtése, kiegyensúlyozottabb térszerkezetet eredményező alközpontok fejlesztése révén és a fővárost övező ökológiai és rekreációs zöld gyűrű kialakításával, valamint a helyben történő munkavégzés ösztönzésével. A szuburbanizációs folyamat következtében a Budapest környéki települések lakóinak száma jelentősen megnövekedett, ugyanakkor a kiköltözöttek nagyrészt továbbra is Budapestre járnak dolgozni, és ott veszik igénybe a szolgáltatásokat. Az ingázó életforma megterhelő a családok részére. Ennek érdekében szükséges a megnövekedett népességszámhoz illeszkedő kapacitásnövelés az óvodai, iskolai, szociális és egészségügyi ellátásban. Az agglomerációs települések fő fejlesztési iránya a településközpont nélküli, kiterjedt településeken a központi funkciót ellátó városközpont területi kialakítása városrehabilitációs akciók keretében.
Kistérségek központjainak funkcionális megújítása
Az agglomeráción kívül eső települések szórtabb eloszlása egyértelműbb települési vonzáskörzetek lehatárolását teszi lehetővé. A központok száma alacsony, ugyanakkor a városi funkciójú települések komplexebbek, önállóbban látják el városi funkcióikat. Nagyvárosi jellegű intézménnyel Vác, Gödöllő és Szentendre rendelkezik, de a többi város is rendelkezik azzal az intézményi és magasabb szintű szolgáltatási háttérrel, amely a piaci viszonyok között egy települést központi hellyé tesz. A fejlesztésekkel cél a kistérségi központi funkciót betöltő települések funkciógazdagságának növelése és funkcióellátásának erősítése. A belső városi problémáknak, a városok élhetőségi, társadalmi-környezeti szempontjainak kiemelt szerepet kell kapniuk. A leromlott, vagy leromlással fenyegetett városrészek fejlesztése, a társadalmi kirekesztés problémájával veszélyeztetett, vagy azzal küzdő városi területek rehabilitációja továbbra is fontos hangsúlyt kap. Az élhető város érdekében a közösségi terek fizikai rehabilitálásával, az épületek renoválásával, a környezetminőség jobbításával (zöldterületek, szabadidő-területek, hulladék- és vízgazdálkodás, energiatakarékosság, tömegközlekedés)A társadalmi kohézió biztosítására a közbiztonság növelése, a szociális és kulturális integráció támogatása a veszélyeztetett vagy hátrányos helyzetben levő közösségek számára (bevándorlók, nők, fiatalok, roma lakosság), diszkrimináció leküzdése és jobb szolgáltatások biztosítása A városi szempontok integráltsága helyi szinten érvényesülhet leginkább, szükséges ezért a városok felkészülése a fejlesztésekre, amelynek során olyan intergált városfejlesztési tervek készülnek, amelyek szervesen illeszkednek a regionális programhoz. A városi területekre hosszú távú fejlesztési tervek készítése, különösen ahol a tervek előfeltételei a privát befektetők mobilizálásának a leromlott területek rehabilitálására, valamint a közösségi-privát együttműködésnek. A főbb szempontok a városfejlesztési koncepció vonatkozásában:
- integrált megközelítés (koncentráció elvének érvényesítése, azaz kis területre több intézkedés összekapcsolása a hatás maximalizálása érdekében)
- a városokat térségükkel, vonzáskörzetükkel integráltan kezelő stratégiai célokon alapul
- a közösségi (EU és állami) és privát hozzájárulások mobilizálása
- a fejlesztési akcióterületek kiválasztásának transzparenciája
- erős helyi partnerség, a lakosság számára az átláthatóság biztosítása, valamint az adminisztráció egyszerűsítése
A városfejlesztési beavatkozások megvalósításában fontos szerepet játszik a magántőke mobilizálása, megtérülő fejlesztések esetén visszatérítendő támogatások alkalmazása. Az operatív program lehetőséget teremt az EIB, CEB hitelkonstrukcióival megvalósuló városfejlesztési alapok városfejlesztési beavatkozásokba való bevonására, ezáltal elősegíti a Jessica pénzügyi eszköz lehetséges alkalmazását a városrehabilitációs beavatkozások finanszírozásába.
Vidéki térségek revitalizációja: elmaradott kistérségek
A vidéki térségek egyre inkább felértékelődő belső adottsága, amely egyúttal a versenyképesség növeléséhez is hozzájárul, a nyugodt, egészséges lakókörnyezet, amely az alacsony népsűrűségből és beépítettségből, a civilizációs és környezeti ártalmakkal többnyire kevéssé terhelt környezetből, valamint a gazdag természeti, táji örökségből, a természeti területek magas arányából ered. A régióban nemzeti parkok, tájvédelmi körzetek, hegy és dombvidékek, jelentősebb vízfelületek, értékes vizes élőhelyek találhatók.
A vidéki térségek jelentős része gazdag kulturális értékekben, hagyományokban, és igen sokszínű kulturális és épített örökséggel rendelkezik. A kulturális örökség, mint helyi erőforrás, a táji és térségi egyediség hordozója, ezért fontos szerepet játszik a fejlesztési irányok meghatározásában. A különleges, egyedi adottságokra épülő helyi kezdeményezések nemcsak a térségi kötődés erősödéséhez és az értékvédelemhez, de a turisztika potenciál növeléséhez is hozzájárulnak. A vidéki térségek fejlesztésének ezért alapvetően a gazdag kulturális és épített örökség, természeti adottságok, az ebből fakadó nyugodt életkörnyezetben rejlő lehetőségek kihasználására, valamint a helyi közösségek fokozódó aktivitására és együttműködési készségére kell irányulnia.
Budapest és Pest-megye perifériális települései közötti fejlettségbeli különbség, a vidékies térségek lemaradása az elmúlt másfél évtizedben a terület- és vidékfejlesztési politika törekvései ellenére növekedett. A legnehezebb helyzetben a jellemzően összefüggő térségeket alkotó kisebb települések és tanyás térségek (például Homokhátság) vannak.
Mindezeket figyelembe véve a régió vidékies (rurális) térségeiben – a fenntartható fejlődés szempontjainak figyelembevételével – a helyi, térségi adottságokra építő termékek és szolgáltatások integrált fejlesztése a cél, az újjáéledő helyi társadalmak kezdeményezéseire alapulva, az alábbiak szerint:
- a természeti és kulturális táji értékekben gazdag területeken a helyi értékek és erőforrások fenntartható hasznosítása;
- a Duna-Tisza-közi Homokhátság teljes területén a népesség helyben tartása, a természet degradációs folyamatainak megállítása a helyi adottságokhoz illeszkedő mezőgazdasági termelés biztonságának vízgazdálkodási, tározási, infrastrukturális intézkedésekkel történő megőrzésével, a ritkán lakott agrártérségek, gazdaságok fejlesztésével, a szükséges agrárszerkezet-váltással, valamint a hátság kedvezőtlen vízgazdálkodásának helyreállításával;
- A Közép-Duna-völgy komplex fenntartható fejlesztésének sávja
A régió társadalmi-gazdasági szempontból kevésbé fejlett kistérségeinek előnyben részesítése minden prioritás megvalósítása során szükséges. A kétévente felülvizsgálandó kistérségek köre jelenleg – a helyzetelemzésben szereplő mutatók alapján – a ceglédi, nagykátai, szobi, aszódi, veresegyházi, monori, dabasi, gyáli kistérségeket tartalmazza. Ezek felzárkóztatása a régió belső kohéziójának, és a régió versenyképességének növelése érdekében egyaránt szükséges. Ezen túlmenően a végrehajtás nyomon követése és a visszacsatolás érdekében az Éves Jelentés részét képzi a fejlődő és felzárkózó kistérségekre jutó fejlesztési támogatások bemutatása.
1.A tudásalapú gazdaság innováció- és vállalkozás-orientált fejlesztése
Célok:
- A kutatás-fejlesztési és innovációs tevékenység erősítése a régióban.
- A régió területén működő vállalkozások működési hatékonyságának javítása, versenyképességük fokozása érdekében.
- A nagy növekedési potenciállal bíró, magas hozzáadott-értékű tevékenységek fejlesztése a régióban.
Gazdaságfejlesztés keretében támogatható:
- Kutatás-fejlesztési központok fejlesztése
- Akkreditált innovációs klaszterek támogatása
- Vállalati innováció támogatása
- Vállalati kutatás-fejlesztési kapacitás erősítése
- Vállalati Tanácsadás
- Mikro-, kis- és középvállalkozások technológia fejlesztése
- Vállalati folyamatmenedzsment és elektronikus kereskedelem támogatása
- Új Magyarország Forgóeszköz Hitelprogram közvetítőinek kiválasztására
- Mikrohitel Programok
- Portfóliógarancia Program
- Logisztikai központok és szolgáltatások fejlesztése
- Ipartelepítés
- Az üzleti infrastruktúra és a befektetési környezet fejlesztése- ipari parkok, iparterületek és inkubátorházak támogatása
- Piacorientált kutatás-fejlesztési tevékenység támogatása
- Innovációs és technológiai parkok támogatása
- Vállalkozások technológiai innovációjának ösztönzése tartós beszállítóvá válás vagy a státusz megerősítése érdekében
- Komplex vállalati technológia fejlesztés kis- és középvállalkozások számára
- Nemzetközi szolgáltatóközpontok létrehozása, fejlesztése
- Környezetközpontú technológia fejlesztés
- Vállalati folyamatmenedzsment támogatása
- Minőség-, környezet és egyéb irányítási rendszerek bevezetése
- E-kereskedelem és egyéb e-szolgáltatások támogatása
- Közép-magyarországi Operatív Program 1.3 Intézkedés keretében finanszírozott Co-investment Alprogramja közvetítıjének kiválasztására
- Új Magyarország Kockázati Tőkeprogramok Co-investment Alprogram
- Regionális jelentőségű klaszterek közös beruházásainak támogatása, szolgáltatásainak kialakítása és fejlesztése
- Inkubátorházak – szolgáltatásfejlesztéssel egybekötött – építése, bővítése, fejlesztése; Ipari parkok, ipari területek telephely- és szolgáltatás- fejlesztése
- Telephelyfejlesztés
2.A versenyképesség keretfeltételeinek fejlesztése
Célok:
- A régió versenyképességének elősegítése a nemzetközi úthálózatba való bekapcsolódással.
- A települések és kistérségek forgalmi viszonyainak hatékonyabb szervezése a haránt irányú közlekedési kapcsolatok fejlesztésével
- A közösségi közlekedés alternatív közlekedési módjai kihasználhatóságának elősegítése
Közlekedésfejlesztés keretében támogatható:
- Dunai közlekedés fejlesztése
- Belterületi utak fejlesztése
- Kerékpárforgalmi hálózat fejlesztése
- Közösségi közlekedés előnyben részesítése
- Parkolók és csomópontok fejlesztése
Várható hatások:
A régió belső elérhetőségét javító közlekedési beruházások egyfelől csökkentik a főváros belső területeinek átmenő forgalmát, ezzel vonzó feltételeket teremtve a helyi lakosok életfeltételeire nézve, míg a közlekedési kapcsolatok hatékonyabb szállítási útvonalakat eredményeznek. A haránt irányú és elkerülő jellegű közlekedési kapcsolatok a túlterhelt szakaszok kiváltásával hozzájárulnak a hatékony közlekedéshez, így a régió versenyképességéhez, illetve egyes térségek régión belüli elérhetőségének javításához.
A közösségi közlekedés működési feltételeinek javítása hozzájárul a hatékony személyközlekedési rendszer kialakulásához, ezzel a munkaerő-mobilitás társadalmi költségeinek csökkentéséhez. A környezetkímélő közlekedési rendszerek fejlesztése a környezetminőség megóvásán keresztül biztosítja, hogy az élő környezet károsodása minimálisra csökkenjen, ezzel növelve a régió vonzerejét a befektetők számára is.
3.A régió vonzerejének fejlesztése
Célok:
- A régió turisztikai versenyképességének fejlesztése
- Környezetvédelmi szolgáltató rendszer fejlesztése
- A régió természeti értékeinek megőrzése, rehabilitációja fenntartható hasznosítást elősegítő fejlesztésekkel, szemléletformálással
Turizmus- és környezetfejlesztés keretében támogatható:
- Versenyképes turisztikai termék- és attrakciófejlesztés – konferenciaturizmus fejlesztése
- Turisztikai Desztináció Menedzsment Szervezetek támogatása
- A turisztikai vonzerő- és termékfejlesztés előmozdítása
- A turisztikai fogadóképesség javítása
- Élőhelyek és élettelen természeti értékek megőrzését, helyreállítását szolgáló beruházások
- Gyűjteményes növénykertek és védett történeti kertek megőrzése és helyreállítása
- Vonalas létesítmények természet- és tájromboló hatásának mérséklését szolgáló beruházások
- Erdei iskola hálózat infrastrukturális fejlesztése
- 2000 LE alatti települések szennyvízkezelése
- Belterületi csapadékvíz-elvezetés és gyűjtés
- Települési hulladéklerakók rekultivációja
- A megújuló energiahordozó-felhasználás növelése
- Fenntartható életmód és fogyasztás
- Környezetvédelmi célú informatikai fejlesztések a közigazgatásban
Várható hatások:
A turisztikai vonzerők fejlesztésével a régió gazdaságának versenyképessége javul, amit a megnövekedett látogatószám által létrejövő többlet szolgáltatások kereslete is indokol. A turisztikai vonzerők a városi területek megújulásával együtt olyan minőségi életfeltételeket hoznak létre, ami az országba érkező és a jövőbeni befektetésekről döntő személyek és szervezetek számára telephelyként is vonzóvá teszik a régiót. A fejlesztések célcsoportját kedvezményezetti szinten a turisztikai vonzerők kezelését végző intézmények és szervezetek jelentik, illetve Pest megyei fejlesztések esetén a szolgáltatást nyújtó vállalkozások. A fejlesztés által megcélzott csoport a turisztikai célból a régióba látogatók, illetve a régióban élők, akik a létrejövő környezetvédelmi és turisztikai szolgáltatásokat igénybe veszik.
A KMOP és a KEOP OP intézkedéseivel összhangban megvalósulhat a régió területét érintő Duna szakasz Víz Keret Irányelv követelményeit szem előtt tartó rehabilitációja, a Dunakanyar komplex fejlesztése, a régió Duna szakasza teljes térségének és a régió további vízfelületeinek fejlesztése, rehabilitációja.
4.A humán közszolgáltatások intézményrendszerének fejlesztése
Célok:
A régió közszolgáltatási szektorának, intézményrendszerének fejlesztése a munkaerő-piaci szervezetek működési hatékonyságának javításával, a humán erőforrások minőségi erősödéséhez hozzájáruló közoktatási-művelődési, valamint szakképzési, felsőoktatási, egészségügyi és szociális szolgáltatási infrastruktúra fejlesztése révén. Az intézkedéseknek egyúttal figyelemmel kell lenniük a környezet védelmére, az elért eredményekkel arányos környezetterhelésre, energiahatékonyságra.
Humán-infrastruktúra keretében támogatható:
- Közoktatási intézmények beruházásainak támogatása
- Elektronikus helyi közigazgatási infrastruktúra fejlesztése
- TISZK rendszerhez kapcsolódó infrastrukturális fejlesztés
- A felsőoktatási tevékenységek színvonalának emeléséhez szükséges infrastruktúra és IKT fejlesztése
- Kistérségi járóbeteg szakellátás fejlesztése a Közép-magyarországi régióban
- Bentlakásos intézmények korszerűsítése
- Állami fenntartású közintézmények akadálymentesítésére
- Szociális alapszolgáltatások és gyermekjóléti alapellátások infrastrukturális fejlesztése
- Egyenlő esélyű hozzáférés a közszolgáltatásokhoz (Akadálymentesítés)
Várható hatások:
A megvalósuló műveletek hatására javul a munkaerő-piac szereplői közötti együttműködés, a szociális, egészségügyi, illetve oktatási szolgáltatásokat nyújtó ellátórendszer működése hatékonyabbá válik. A beavatkozások célcsoportjai az állami és önkormányzati fenntartású munkaerő-piaci, szakképzési, egészségügyi, szociális és gyermekjóléti, -védelmi, közoktatási és művelődési, illetve közigazgatási intézmények és szervezetek. Az infrastrukturális fejlesztések lehetővé teszik, hogy a munkaerő-piaci részvételt segítő rendszerek magasabb színvonalú szolgáltatásokat nyújtsanak, rugalmasabban alkalmazkodjanak a gazdaság igényeihez és megteremtsék azoknak a strukturális reformoknak a fizikai feltételeit, amelyek szükségesek az ország versenyképességének javításához és a foglalkoztatás bővítéséhez. Ezzel olyan intézményi struktúra alakul ki, amely a többirányú szakképzés révén lehetővé teszi a képzésszerkezet rugalmas alakítását. A szakképzési infrastruktúra fejlesztésének eredménye, hogy javul az oktatási és képzési rendszer minősége, valamint növekszik a hatékonysága, ezáltal nő a versenyképes tudáshoz és készségekhez való hozzáférési lehetőség, valamint könnyebbé válik a munkaerőpiacra való belépés. Az integrált foglalkoztatási és szociális szolgáltató rendszer kialakítása az ügyfélkör jelentős bővülését fogja eredményezni (a jelenlegi évi 1 millió fős ügyfélforgalom akár meg is duplázódhat).
A tervezési időszak végére mindenki ugyanahhoz a szolgáltatáshoz és információhoz jut hozzá, az álláskereső vagy a munkaadó helyétől függetlenül. Az adatrendszerek összekapcsolásával megsokszorozódnak a kapacitások, pontosabbá válik az aktív és passzív eszközök elszámolása és nyomon követése, átláthatóbbak lesznek a munkaerő-piaci szolgáltatások.
A közszolgáltató-rendszerek fejlesztésével az álláskeresők és inaktívak több információt és személyre szabott segítséget kapnak, a közszolgáltatások kellően rugalmasak és mindenki számára hozzáférhetőek lesznek. Olyan rendszerek jönnek létre, amelyek az egyént és a meglévő képességeket állítják a középpontba, és lehetővé teszik, hogy a megváltozott munkaképességűek hozzájussanak a képességeik és készségeik szinten tartásához és fejlesztéséhez szükséges szolgáltatásokhoz.
5.Települési területek megújítása
Célok:
A települési életminőség növelése a fizikai környezet minőségének javításával és a települési vonzerő növelésével.
Településfejlesztés keretében támogatható:
- Hagyományos építésű városi területek rehabilitációja
- Ipari technológiával épült lakótelepek rehabilitációja
- Pest megyei településközpontok fejlesztése – Integrált településfejlesztés Pest megyében
- Budapesti integrált városfejlesztési program – Budapesti kerületi központok fejlesztése
Várható hatások:
A prioritás beavatkozásainak hatására erősödik a tudatos és stratégiai városfejlesztési megközelítés és gyakorlat, a városok stratégiai tervezési és végrehajtási tapasztalatai is jelentősen javulnak, erősödik a városok és az RFÜ fejlesztéspolitikai együttműködése. A városrehabilitációs akciótervek elkészítése széles partnerségen alapul, amely ugyancsak hozzájárul az együttműködések javulásához.
Az integrált szociális és rehabilitációs típusú beavatkozások módszertana bevált gyakorlattá válik, beazonosíthatóvá válnak azok a területek, ahol a krízishelyzet már előállt, ill. amelyek a fenyegetett státuszban vannak. Tudatos városrehabilitációs megközelítéssel és tervezéssel a problémák kezelése folyamatossá válik. Mind budapesti krízisterületeken, mind Közép-magyarországi lakótelepi területeken megvalósulnak integrált beavatkozások, amelyek legjobb gyakorlatként szolgálnak további beavatkozásokhoz. A beavatkozási területeken javul az életszínvonal, de nem történik nagymértékű lakosságcsere.
A barnamezős beavatkozások révén felgyorsul a barnamezős területek gazdasági funkcióinak erősítése, ill. funkcióváltás megvalósítása elsősorban Budapest területén. A betelepült vállalkozások hatására nő ezeknek a területeknek.a gazdasági kihasználtsága.
Az identitást erősítő településrehabilitációs beavatkozások hatására községi településközpontok megújításával ezen települések attraktivitása és lakosságmegtartó ereje növekszik. A gazdasági attraktivitás erősítését szolgáló, városi területeken megvalósuló városrehabilitációs beavatkozások révén a műveleteket megvalósító kistérségi központok szerepe és térségére gyakorolt hatása erősödik, a budapesti kerületekben és a megye egyes városaiban pedig új gazdasági-közösségi funkciót ellátó alközpontok alakulnak ki.