NFÜ Nemzeti
Fejlesztési Ügynökség

Elérhetőségek

Írjon nekünk:
http://www.nfu.hu/eugyfelszolgalat
Infovonal: 06 40 638-638 Telefonos menürendszer

small counter placeholder

Ügyfélbarát szolgáltató központok a régiókban2010. január 25.

Mintegy 250 hatósági eljárás esetében lesz mód az egyablakos ügyintézésre, amint megvalósul - a tervek szerint 2011-12-re - a térségi közigazgatási és közszolgáltatási informatikai rendszerek továbbfejlesztése. Az Új Magyarország Fejlesztési Terv (ÚMFT) keretében régiónként 1,5 milliárd forint támogatási keret áll rendelkezésre erre a célra, az európai uniós szolgáltatási irányelv projekt hazai bevezetésével összhangban.

Ezt a forrást hét alkalmazásszolgáltató - ASP - központ létrehozására és az önkormányzatoknak ezekhez történő csatlakoztatására lehet felhasználni. Az ASP-központ kialakítására igényelhető támogatás minden régióban maximum 825 millió forint, a fennmaradó összeg pedig az önkormányzatok csatlakoztatására használható fel. A támogatás mértéke az ASP-központ létrehozása esetén maximum 90, az önkormányzatok csatlakoztatása esetén pedig maximum 95 százalékos.

A Nemzeti Fejlesztési Ügynökség tájékoztatása szerint az e-önkormányzati szolgáltatások széles körben történő bevezetése és fejlesztése egyrészt hazai és európai uniós jogszabályok által is előírt kötelezettség, másrészt elengedhetetlen feltétele a közigazgatás hatékonyabbá tételének. Az elektronizálás révén jelentős megtakarítások várhatók az önkormányzati munka terén, így az e-közigazgatásra áldozott pénz és az eredmények hozzájárulást jelenthetnek a települési költségvetésekhez. Az Európai Unió által támogatott konstrukció keretében olyan ASP-központokat alakítanak ki, amelyek az önkormányzatok széles köre számára teszik elérhetővé az e-közigazgatási szolgáltatásokat. A fejlesztések eredményeként e központokon keresztül válnak elérhetővé a lakosság, illetve a vállalkozások számára az elektronikus önkormányzati szolgáltatások.

Az ASP-rendszer előnye, hogy az önkormányzatok biztonságos és költséghatékony módon juthatnak olyan magas minőségű szolgáltatásokhoz, amelyekre saját erőből nem lenne lehetőségük. Ezzel költségeket takaríthatnak meg, és az ügyfelek jobb kiszolgálását is biztosíthatják, továbbá eleget tehetnek jogszabályi kötelezettségeiknek is. A kitűzött célok megvalósítása során fontos elvárás az interoperabilitás, a homogén e-ügyintézési szolgáltatások, a használhatóság, a felhasználóbarát és akadálymentes alkalmazások, a definiált minimumszolgáltatások és a fenntarthatóság biztosítása.

A Térségi Közigazgatási és Közszolgáltatási Informatikai rendszerek továbbfejlesztése címmel megjelent pályázati kiírás keretében a hét magyarországi régióban először kiválasztanak egy-egy önkormányzatot, ahol létrejöhet az ASP-központ. Ide telepítenek olyan informatikai alkalmazásokat (front office és back office szolgáltatások egyaránt), mint például a szociális, az adóügyi, a gazdasági, az iratkezelő és a gyámügyi rendszerek. A települési önkormányzatok várhatóan 2011-ben, magas támogatási intenzitás mellett csatlakozhatnak a régióban létrejövő központhoz, és nyújthatnak magas szintű e-közigazgatási szolgáltatásokat a felhasználók számára. A csatlakozott önkormányzatoknak arányos mértékű, viszonylag igen alacsony szolgáltatási díjat kell majd fizetniük rendszer használatáért.

A pályázati kiírás keretében a helyi önkormányzatokról szóló 1990. évi LXV. törvény 6. § (1) bekezdése szerinti települési önkormányzatok pályázhatnak; Közép-Magyarország régió területén csak azok, amelyek Pest megye területén találhatók. Alapvető szempont, hogy a támogatásban részesülő önkormányzat az e-önkormányzati rendszerek bevezetésében és üzemelüzemeltetésében jelentős tapasztalatokkal rendelkezzen. Ezen túl a pályázónak vállalnia kell többek között, hogy létrehozza az ASP-központot és önkormányzatokat csatlakoztat; legalább a régió lakosságának 30 százaléka számára a csatlakoztatott önkormányzatok által igénybe vett szolgáltatásokon keresztül biztosítja az e-önkormányzati szolgáltatások igénybevételének lehetőségét; minimálisan 50 települést csatlakoztat az ASP-központhoz úgy, hogy a csatlakoztatott, 30 000 főnél kisebb lakosságszámú településekhez tartozók aránya elérje a régió összlakosságának a 10 százalékát. A kiírás szerint csak az az önkormányzat minősül csatlakoztatottnak, tehát csupán akkor számolható el a csatlakozásának költsége, ha a minimumportfólió-elemek közül legalább kettőt igénybe vesz.

Portfólióelemek (szakrendszerek):
1. iratkezelő és workflow rendszer
2. önkormányzati portálrendszer
3. szociális igazgatási rendszer
4. adóügyi alkalmazás
5. ipari és kereskedelmi igazgatási rendszer
6. építéshatósági rendszer
7. gazdálkodási rendszer
8. gyámügyi rendszer
9. testületi munkát támogató rendszer

Az e-önkormányzati fejlesztések célkitűzései:
- Állampolgárok és vállalkozások igényeihez igazodó, egységes önkormányzati e-ügyintézési szolgál-tatások megvalósítása
- Önkormányzatok belső hatékonyságának növelése a korszerű informatikai megoldások segítségével és a hozzájuk kapcsolódó szervezetfejlesztéssel
- Fenntartható önkormányzati informatikai fejlesztések megvalósítása
- Szinergiák kiaknázása a párhuzamosan folyó központi e-közigazgatási fejlesztésekkel.

Forrás: Világgazdaság