Tájékoztatás a TÁMOP 5.5.1-09/1-es „Közösségi kezdeményezések, programok támogatása” című pályázati kiírást felfüggesztésének indokairól 2010. február 25.
A TÁMOP 5.5.1 „Közösségi kezdeményezések, programok támogatása” című konstrukció pályázati kiírását a közvetítő szervezeti feladatok ellátására a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség Humán Erőforrás Programok Irányító Hatósága 2009. június 30-án jelentette meg.
A konstrukció célja a helyi közösségek élet megerősítése és a közösségi ügyekben való részvétel erősítése kis összegű (5-8 millió forint) projektek helyi szervezetek által történő megvalósításában. A pályázat útján kiválasztott szervezet megerősített szakmai és adminisztratív támogatást kívánt nyújtani – a hagyományos közreműködő szervezeti feladatokon túl – a helyi projektek megvalósításához.
A konstrukció megvalósítása globális támogatás formában történt volna, amely támogatási forma első ízben a TÁMOP 5.5.1 konstrukció esetében került volna alkalmazásra a 2007-13 programozási időszakban.
Az Irányító Hatóság a közvetítő szervezet kijelölési folyamatának előkészítése során ismételten megvizsgálta a hazai és európai uniós jogszabályok vonatkozó szakaszait, amelynek során feloldatlan ellentmondásokat tapasztalt, amelyeket a visszavonásig az intézményrendszer nem tudott megnyugtatóan rendezni. Továbbá a civilek, a potenciális pályázói kör által tett kiegészítő vélemények, az ágazati stratégia hiánya, valamint a pályázati kiírásban megfogalmazott célok és azok elérését szolgáló támogatható tevékenységek tekintetében kérdésessé vált, a pályázat szakmai értékelhetősége is.
A fentiek következtében az Irányító Hatóság határozatlan időtartamra felfüggesztette a pályázatot, az akadályok elhárításának időtartamára. A pályázat tehát azért nem került azonnali hatállyal visszavonásra, mivel az Irányító Hatóság meg kívánta vizsgálni annak lehetőségét, hogy a globális támogatás formában történő megvalósítás miképp megoldható.
A pályázat visszavonására került sor, mert a meghirdetett pályázati kiírás és a hatályos szabályozási keretek között nem tudott volna az Irányító Hatóság támogatási szerződést kötni a kiválasztás során nyertes pályázóval.
Az Irányító Hatóság 2010. februártól- az NFÜ közreműködésével - egyeztetéseket kezdeményezett a civil szervezetekkel, az operatív programban és az akciótervben megfogalmazott célok teljesülését szolgáló szakmai tartalmak kidolgozására vonatkozóan . Ezen túlmenően egyeztetéseket kezdeményez az operatív program és a fejlesztéspolitika megvalósításáért felelős szervezetekkel az eljárásrendi kérdések megoldására.
A TÁMOP-os pályázattól alapvetően eltér a Regionális Operatív Program városrehabilitációs pályázata, hiszen kétfordulós eljárásrend keretében került kiírásra, amely kb. 3 %-os ESZA átjárhatóság keretében biztosít a civil szervezetek számára fejlesztési forrást a kb. 97 %-os ERFA tevékenységek kiegészítésére.Ezek a tevékenységek nem ugyanazon területekre terjednek ki, mint a TÁMOP 5.5.1 konstrukció tevékenységi köre.
Tájékoztatjuk továbbá a tisztelt pályázókat, hogy az operatív programban és az akciótervben rögzített szakmai célok megvalósítására a szükséges források továbbra is rendelkezésre állnak.
A konstrukció megvalósítása globális támogatás formában történt volna, amely támogatási forma első ízben a TÁMOP 5.5.1 konstrukció esetében került volna alkalmazásra a 2007-13 programozási időszakban.
Az Irányító Hatóság a közvetítő szervezet kijelölési folyamatának előkészítése során ismételten megvizsgálta a hazai és európai uniós jogszabályok vonatkozó szakaszait, amelynek során feloldatlan ellentmondásokat tapasztalt, amelyeket a visszavonásig az intézményrendszer nem tudott megnyugtatóan rendezni. Továbbá a civilek, a potenciális pályázói kör által tett kiegészítő vélemények, az ágazati stratégia hiánya, valamint a pályázati kiírásban megfogalmazott célok és azok elérését szolgáló támogatható tevékenységek tekintetében kérdésessé vált, a pályázat szakmai értékelhetősége is.
A fentiek következtében az Irányító Hatóság határozatlan időtartamra felfüggesztette a pályázatot, az akadályok elhárításának időtartamára. A pályázat tehát azért nem került azonnali hatállyal visszavonásra, mivel az Irányító Hatóság meg kívánta vizsgálni annak lehetőségét, hogy a globális támogatás formában történő megvalósítás miképp megoldható.
A pályázat visszavonására került sor, mert a meghirdetett pályázati kiírás és a hatályos szabályozási keretek között nem tudott volna az Irányító Hatóság támogatási szerződést kötni a kiválasztás során nyertes pályázóval.
Az Irányító Hatóság 2010. februártól- az NFÜ közreműködésével - egyeztetéseket kezdeményezett a civil szervezetekkel, az operatív programban és az akciótervben megfogalmazott célok teljesülését szolgáló szakmai tartalmak kidolgozására vonatkozóan . Ezen túlmenően egyeztetéseket kezdeményez az operatív program és a fejlesztéspolitika megvalósításáért felelős szervezetekkel az eljárásrendi kérdések megoldására.
A TÁMOP-os pályázattól alapvetően eltér a Regionális Operatív Program városrehabilitációs pályázata, hiszen kétfordulós eljárásrend keretében került kiírásra, amely kb. 3 %-os ESZA átjárhatóság keretében biztosít a civil szervezetek számára fejlesztési forrást a kb. 97 %-os ERFA tevékenységek kiegészítésére.Ezek a tevékenységek nem ugyanazon területekre terjednek ki, mint a TÁMOP 5.5.1 konstrukció tevékenységi köre.
Tájékoztatjuk továbbá a tisztelt pályázókat, hogy az operatív programban és az akciótervben rögzített szakmai célok megvalósítására a szükséges források továbbra is rendelkezésre állnak.