NFÜ Nemzeti
Fejlesztési Ügynökség

Elérhetőségek

Írjon nekünk:
http://www.nfu.hu/eugyfelszolgalat
Infovonal: 06 40 638-638 Telefonos menürendszer

small counter placeholder

Önkormányzatok és az elektronikus ügyintézés

Az e-önkormányzat környezetének kialakítása az önkormányzatok életében nagy változást hoz, ezért megvalósításkor világos célokra, gondos tervezésre és erős felügyeletre van szükség. Egy 2008-ban készült országos felmérés szerint az önkormányzatok közel 20 százaléka nyújt valamilyen szintű e-közigazgatási szolgáltatást, ám mindössze 10 százalékuk rendelkezik e-önkormányzati stratégiával - adta közre a Miniszterelnöki Hivatal.

A kistérségi önkormányzatok előtt álló kihívások között szerepel a szolgáltatások minőségének javítása, az ügyfélközpontú megközelítés, a többcsatornás ügyintézés, a non-stop elérhetőség, a hivatali munka elektronizálása és ebből kiindulva az informatikai háttér egységesítése.

Magyarországon összesen mintegy 2 300 önkormányzati weboldal működik. Az elektronikus ügyintézés szempontjából előremutató, hogy a honlap megléte gyakorlatilag már a nagyközségek körében is 100 százalékosnak tekinthető - olvasható a Miniszterelnöki Hivatal tájékoztatójában, amelyből az is kiderül, hogy a honlappal rendelkező önkormányzatok 35%-ának weboldalán találkozhatunk az ügymenetekről szóló információkkal, ügymenetleírásokkal, ami jelentős előrelépés a 2005-ös 12%-os arányhoz képest. Összesen mintegy 720 olyan önkormányzati honlap van Magyarországon, amelyeken ügymenetleírások találhatók, ezek közül 440 községi, 69 nagyközségi, 182 városi és 28 megyei jogú városi, illetve kerületi önkormányzat. Ezen adatok tükrében kijelenthető, hogy lassan ugyan, de a kistérségi önkormányzatok is folyamatosan csatlakoznak a hazai Elektronikus Közigazgatási Rendszerhez.

A rendszer használata

Ha helyi ügyeinket szeretnénk online intézni, a kormányzati portálról érdemes elindulni. A www.magyarorszag.hu e-közigazgatási felületén először az illetékes önkormányzatot kell kiválasztani, majd az Ügyfélkapunkon keresztül igénybe vehetjük az e-önkormányzat szolgáltatásait. Az Ügyfélkapuba már a választott önkormányzat saját oldalán lépünk be.

Itt nem csak időpontot foglalhatunk a hivatalban vagy az okmányirodában, de néhány ügytípust már elektronikusan is elindíthatunk. Ilyenek a parkolási ügyek, panaszügyek, környezetvédelemmel kapcsolatos kérelmek (fakivágás, kútásás), és a telephely engedélyezési ügyek. Szintén online kezdhetjük el intézni üzletünk működési engedélyével kapcsolatos ügyeinket, kérelmezhetünk közterület használati engedélyt, de elektronikus úton adóegyenlegünk is lekérdezhető. A választott ügytípus menetéről és jogszabályi hátteréről kellő tájékoztatást nyújt az oldal. A kérelmek, bejelentések ismertetői és űrlapjai helyben letölthetők és kitölthetők.

A korszerű, integrált e-közigazgatási megoldás lehetővé teszi a polgárok számára az elektronikus ügyintézés igénybevételét, a közigazgatás számára pedig a hatékony, informatikailag teljes körűen támogatott hivatali működést.

 

A cikk forrása a Miniszterelnöki Hivatal "E-közigazgatás helyzete az önkormányzati szférában" című tájékoztatója.