NFÜ Nemzeti
Fejlesztési Ügynökség

Elérhetőségek

Írjon nekünk:
http://www.nfu.hu/eugyfelszolgalat
Infovonal: 06 40 638-638 Telefonos menürendszer

small counter placeholder

Felhívás kiemelt projekt javaslat benyújtására a TÁMOP 4.1.1/C „Regionális felsőoktatási együttműködés támogatása” című kiemelt projektre2010. március 22.

A felsőoktatási intézmények tevékenységének három szintjét különböztetjük meg: regionális szolgáltató (regionális), oktató egyetemi (több régi, országos hatáskör, részleges nemzetközi partnerség), kutató egyetem (nemzetközi K+F tevékenység).

Az eddig megjelent pályázatok részben támogattak ugyan regionális szolgáltató szintű fejlesztéseket, illetve ehhez kapcsolódó, de egymástól elválasztott résztevékenységeket (szervezetfejlesztés illetve kutatási szolgáltatás-fejlesztés), ugyanakkor a regionális szinten átnyúló oktató egyetemi integrációk esetében még nem jelent meg speciális koncentrált konstrukció.

Egy-egy régió vagy tágabb értelemben vett térség gazdasági növekedése nem valósítható meg a különböző szintű képzési tevékenység, a munkaerő-piaci igényekhez igazított élethossziglani tanulás, valamint a kutatási, innovációs tevékenységek összehangolása nélkül. Az intézmények vonzáskörzete viszont tipikusan nem esik egybe a régiók határaival, és egy-egy oktató egyetemnek funkciójából adódóan szélesebb kisugárzással kell rendelkeznie. Továbbá egyes területeken nem megfelelő a vonzáskörzetek lefedettsége, illetve az intézményi képzési-kutatási kapacitásainak kínálat oldala.

A regionális, illetve régióközi együttműködés jogszabályi hátterét biztosítja a felsőoktatásról szóló 2005. évi CXXXIX. tv 2010. január 1-től hatályos módosítása, mely alapján:
„31. § (1) A felsőoktatási intézmény az alapító okiratában meghatározott feladatok ellátása céljából együttműködési megállapodást köthet bármely, a feladatai ellátásában érdekelt hazai vagy külföldi szervezettel, illetve természetes személlyel. Az együttműködési megállapodást írásba kell foglalni. Az együttműködés irányulhat különösen: képzési programok vagy más programok, tantervek kidolgozására, képzés, gyakorlati képzés megszervezésére, a tanulmányok beszámítására, pályázatok kidolgozására, lebonyolítására, kutatási és fejlesztési feladatok megoldására.”

Az együttműködés módszertani modell kísérletének kidolgozása céljából első fázisban szükséges egy olyan kiemelt projekt, amely elősegíti az intézmények regionális együttműködését, a párhuzamosságok csökkentését és a képzési-kutatási hiányosságok pótlását, ezzel együtt a közös akkreditációs eljárások kezdeményezését.