NFÜ Nemzeti
Fejlesztési Ügynökség
Leghátrányosabb helyzetű kistérségek
felzárkóztatási programja

Elérhetőségek

Írjon nekünk:
http://www.nfu.hu/eugyfelszolgalat
Infovonal: 06 40 638-638 Telefonos menürendszer

small counter placeholder

Bevezetés

Mit adhatnak nekünk a kötetben szereplő térségek, települések? 

Lehetőséget, hogy megismerhessük hazánk olyan természeti, történelmi és kulturális emlékeit, a jelenbeli életmódot és gazdálkodási formákat, amelyek a köztudatból kiszorultak, illetve nem kapnak értéküknek megfelelő hangsúlyt.  A 16 kistérség (46 település) kiválasztásának alapvető szempontjai a következők voltak:

  • természeti, történelmi, művészeti, és egyéb kulturális értékek;
  • közlekedésbeli megközelíthetőség, bejárhatóság;
  • komplex feldolgozási lehetőség;
  • olcsó, és hangulatos szállás-, és étkezési lehetőségek;
  • egyedi, különleges hangulat, érzelmi kötődés kialakulásának lehetősége;
  • a helyi emberekkel (kutatók, pedagógusok, diákok, mesterek, művészek, lakosság) való közvetlen kapcsolatépítés lehetősége.

Mit adhatnak nekünk a kötetben szereplő módszertani ajánlások, minták? 

Segítséget, hogy a pedagógusoknak megfelelő ismeretek álljanak a rendelkezésükre a szakmai programok összeállításához, megfelelő módszertani ajánlatok, azok eredményes, és nem utolsó sorban olcsó és minőségi megvalósításához. Lehetőséget, az iskolán kívüli tanítástól, a tanítványoktól való „félelem” megszüntetésére. A helyszín adta nevelési és oktatási formák, keretek szakmai, értelmi, és érzelmi feltételeire alapozva jelentősen hozzájárulhatunk az ön-, és közösségismeret fejlődéséhez, természeti és társadalmi összefüggések megértéséhez. A helyszíni tanítási forma magában hordozza a lehetőségét egy új típusú, - saját környezetünk és országunk jellegzetességeit személyes tapasztalatok alapján jobban ismerő - cselekvő identitástudat kialakításának. Jelentősen javítva a tanár-diák viszonyt, amely közvetlenül hat az iskolai munka eredményességére.  

Hogyan építhetők be a tantárgyi és iskolai rendszerbe a tanulmányi kirándulások nevelési és oktatási eredményei? 

A korábban tanult iskolai elméleti ismeretek egy jelentős része megélt valósággá válik, ösztönöve a folyamatos tudás bővítésére.A mai kor diákjainak és tanárainak a megszerzett személyes és gyakorlati tapasztalatokat a személyes és az intézményi IKT-s eszközök használatával módja van összehasonlítani a virtuális világ keretein belül a saját és más korosztályok ismereteivel, illetve tapasztalataival itthon és külföldön egyaránt. Az elkészült diák, és diák-tanár közös munkák az iskolai honlapra fölkerülve akár szakmai fórum témák is lehetnek, melynek vitáit követően beépülhetnek az iskola más tanulóinak tananyagaiba is. Nem beszélve arról, hogy a helyi tanterv részévé is válhatnak. A tanulmányi kirándulás anyagainak földolgozását követően a szülőknek is lehet PowerPoint-os, filmes, kötetlen hangulatos beszámolót tartani, mely jelentősen erősítheti a szülő és iskola kapcsolatát. A személyes tapasztalatok, természeti, társadalmi és kulturális értékeink megismerése nemcsak a lokálpatriotizmust és a hazaszeretet erősíti, hanem egyben lehetőséget teremt az ország eltérő fejlettségű területei, oktatási intézményei közötti különbségek csökkentésére, és élő kapcsolatok kiépítésére is.