Áttekintő
A 33 kistérség áttekintője
kistérség | település | program, évfolyam, tanár | ajánlás |
Észak-Magyarország | |||
Abaúj-Hegyközi | Boldogkőváralja, Regéc, Gönc | 2 napos kirándulás, 6. és 10. évfolyam, földrajz-társadalomtudomány | A térség meglátogatását olyan diákoknak és pedagógusoknak ajánljuk elsősorban, akik nem riadnak el az izgalmas, vadregényes tájak megismerésének fizikai fáradtságaitól, akik lelkesednek a romantikus és különleges várakért, kultúrtörténeti emlékekért. |
Bátonyterenyei | Bátonyterenye, Mátraverebély, Sámsonháza, Tar | 3 napos kirándulás, 6-7. és 9-10-11. évfolyam, földrajz-társadalomtudomány, történelem-művészet | A térség meglátogatását olyan diákoknak és pedagógusoknak ajánljuk elsősorban, akik nem riadnak el az izgalmas, vadregényes tájak megismerésének fizikai fáradtságaitól, értékelik a vulkáni jelenségek felszíni formakincseit, kőzeteit, akiket különösen érdekelnek a vallástörténet-, és a vallási kultuszok, kegyhelyek kérdései. Kíváncsiak Kőrösi Csoma Sándor munkásságára és nemzetközi elismerésére, vagy azoknak, akiket érdekel a magángyűjteményként létrehozott, négy nemzedék korát bemutató különleges képeslap-gyűjtemény.Ezen a tájon a diákok megismerhetik azokat a problémákat is, amelyekkel a korábbi bányaszén vidékeken élő embereknek meg kellett és meg kell küzdeniük a bányák bezárása óta. |
Bodrogközi | Karcsa, Pácin | 2 napos kirándulás, 5-6-7. és 9-10. évfolyam, földrajz-társadalomtudomány, biológia | Az ország egyik legeldugottabb zugába való kirándulást azoknak a diákoknak és tanároknak ajánljuk, akik a vízi és vízparti élővilágot, az ott gazdálkodó és természetátalakító embert, és az ősi honfoglalás-, és Árpád-kori emlékek megismerését tartják szívügyüknek. |
Edelényi | Jósvafő, Teresztenye, Szalonna | 3 napos kirándulás, 6. és 10. évfolyam, földrajz-társadalomtudomány, biológia 1napos kirándulás, 6. és 10. évfolyam, természet- és társadalomtudomány | Minden évszakban minden látogató számára kiemelkedő programlehetőségek adódnak a területen. Természetjárók, barlangászok, a néprajz, népi hagyományok iránt érdeklődők, fotósok egyaránt több napra való élménydús programot állíthatnak össze. A hangulatos és romantikus felfedezéshez jól jelzett turistautak, a tudományos megismerést is segítő táblák és tanösvények adnak segítséget. A világörökség helyszínéhez kötődő, - többnyire uniós forrásból megvalósuló – infrastrukturális fejlesztések ma már minőségi szállás és étkezési lehetőségeket biztosítanak, de vadregényes falusi szálláshelyek között is válogathatunk. |
Encsi | Forró, Gibárt, Hernádbűd, Pere | 3 napos kirándulás, 6-7-8. és 9-10-11-12. évfolyam, földrajz-biológia, történelem | Kifejezetten a természetet: folyóvizeket, vadvizeket, horgászatot kedvelő, a táj és az ember kiegyensúlyozott együttélését megismerni kívánó diákoknak és tanároknak ad felejthetetlen élményt ez a kistérség. |
Hevesi (és Tiszafüredi) | Kisköre (Tiszafüred, Abádszalók) | 1 hetes komplex humán és sporttábor, 7. és 11. évfolyam, természet- és társadalomtudomány, testnevelés | Főként a természettudományok (ökológia, fizika) és népi mesterségek (fazekasság, bőrdíszművesség, halászat) iránt érdeklődő diákoknak, tanároknak ajánlott. Vízi világ, vízi élőhely, és vízi élőlények (madarak, halak, vízi-, és vízparti növények), a vízi energia hasznosításának tanulmányozásához, tanításához, osztálykirándulásoknál, szakköröknél, tematikus táboroknál. |
Mezőcsáti | Gelej, Mezőcsát, Tiszakeszi | 2 napos kirándulás, 6-7. és 9-10-11. évfolyam, földrajz-társadalomtudomány, művészet | A természetet, különösen a vízi világot és ehhez kötődő tevékenységeket, mesterségeket kedvelő, szabadon bóklászni szerető diákok és tanárok számára ideális kiránduló- és táborozási helyekben, népi emlékekben gazdag terület. |
Ózdi | Arló, Szentsimon, Kissikátor | 2 napos kirándulás, 6-7. és 10-11. évfolyam, földrajz-társadalomtudomány | Nyolcvan éve létrejött suvadásos tó, freskókkal és festett kazettás mennyezettel díszített román kori templom és ritka körtemlom szerepel a bányavidék látnivalói között. |
Sárospataki | Sárospatak, Bodrogolaszi, | 2 napos kirándulás, 7. és 11. évfolyam, történelem-magyar | A kistérség az ország azon területei közé tartozik, amelyben minden korosztály, és különböző érdeklődésű emberek egyaránt megtalálhatják a számukra fontos értékeket. Vulkáni csúcsok, szőlőültetvények, az Árpád-kortól napjainkig ívelő művészettörténeti, kultúrtörténeti emlékek tárháza ez a vidék. Ezért az iskolák összes évfolyamának ajánljuk a környék meglátogatását, megismerését. |
Szerencsi | Szerencs, Mád, Tállya, Rátka, Golop, Monok | 3 napos kirándulás, 6-7. és 9-10-11-12. évfolyam, földrajz-biológia, történelem-művészet | Azoknak a diákoknak és tanároknak ajánljuk a kistérség meglátogatását, akik szeretik és kíváncsiak a vulkánikus felszíni formakincsre, az okosan, környezetbarát módon – több száz éve – fenntartható fejlődés elvét valló szőlősgazdák életére és mindazon színes, kulturális, történeti emlékre, amelynek eredményeképpen a térség, nemcsak a magyarság, hanem a világörökség kiemelt területei közé tartozik. |
Szikszói és Edelényi | Szikszó, Boldva, Kázsmárk, Felsővadász | 1 napos kirándulás, 5-6-7-8. és 9-10-12. évfolyam, történelem-földrajz, művészet | A térségbe látogatók olyan városokat és falvakat ismerhetnek meg, melyek a különböző történelmi korokban szinte egyik napról a másikra pusztultak el és születtek újjá, így a megmaradt emlékekben hol a gazdagság, hol a szegénység jeleit láthatjuk. Az utóbbi évtizedekben a terület hátrányos helyzete miatt a Cserehát és a Hernád meg tudta őrizni természetes környezetét, amely így alkalmas a nyugodt, csendes szemlélődésre, megfigyelésre és ezt követően az összehasonlításokra. |
Tokaji | Tokaj, Bodrogkeresztúr | 3 napos kirándulás, 5-6-7-8. és 9-10-11-12. évfolyam, földrajz-biológia, történelem-magyar | A terület kiválóan alkalmas természetföldrajzi vulkánikus felszínalaktani és ártéri vizsgálatokhoz, ökológiai megfigyelésekhez, kísérletekhez. Tanulmányozhatjuk a szőlőművelés és feldolgozás hagyományos és legmodernebb formáit, technikáit. Láthatunk honfoglalás kori földvárat, Árpád-kori templomot és izgalmas vízitúrákat is tehetünk. |
Észak-Alföld | |||
Baktalórántházi | Baktalórántháza, Levelek | 2 napos kirándulás, 6-7-8. és 9-10-11. évfolyam, földrajz-társadalomtudomány, testnevelés | Azoknak a természetet, vízi sportokat kedvelő diákoknak és tanároknak ajánljuk a környék meglátogatását, akik szeretik a változatos felszíni formákat, kíváncsiak az ember és természet közvetlen viszonyára, és fontosnak tartják a környezetvédelmet és a fenntartható fejlődés elvét. A terület lehetőséget ad arra, hogy csendes, nyugodt szemlélődés közben megfigyelhessük a növényzet, állatvilág jellegzetességeit, és az e környezetben dolgozó emberek természetszemléletét. |
Berettyóújfalui | Berettyóújfalu, Nagykereki, Kismarja | 1 napos kirándulás, 7. és 11. évfolyam, természet- és társadalomtudomány | A terület meglátogatását azoknak az iskoláknak ajánljuk, akik a természetföldrajz és ökológia iránt érdeklődnek, illetve az erdélyi fejedelmek, - különös tekintettel Bocskai István – tevékenységével, életútjával foglalkoznak. Különösen jól érezhetik magukat a tájon a népművészettel, népi mesterségekkel foglalkozó diákok és tanárok, kihasználva a bihari emberek még mindig meglévő vendégszeretetét. |
Csengeri | Pátyod, Csenger, Szamostatárfalva, Komlódtótfalu, Csengersima | 3 napos kirándulás, 6-7-8. és 9-10-11-12. évfolyam, földrajz-biológia, történelem | Faluról falura, folyókanyaroktól a holtágakig szinte lépten-nyomon találunk olyan természeti és kulturális látnivalót, amelyről az útikönyvek és netes források többsége ma még semmit sem tud. A felfedezés örömének hódoló diákoknak és tanároknak ajánljuk a térség meglátogatását.A látnivalók mellett megismerhetjük a munkanélküliség igazi hatását a mindennapi életre. A környékre jellemző almatermesztés és állattenyésztés mai problémáit, a vele foglalkozók kiszolgáltatottságát.Jó felfedezést! |
Fehérgyarmati | Túristvándi, Szatmárcseke, Tiszacsécse | 2 napos kirándulás, 7. és 11. évfolyam, földrajz-társadalomtudomány, magyar | E sokféle értékben rendkívül gazdag területen egyaránt taníthatunk szépirodalmat, irodalomtörténetet, az árterek népének hagyományos és jelenlegi életmódját, gazdálkodási formáit, ökológiai ismereteket. Eredményesen folytathatunk tájföldrajzi, tájértékelési vizsgálatokat, tanulmányozhatjuk a vallástörténetet, régi magyar hitvilágot. Még működő ipari műemlékeknél akár fizikát is. |
Mátészalkai és Nyírbátori | Nyírbátor, Bátorliget, Nagyecsed | 3 napos kirándulás, 5-6-7. és 9-10. évfolyam, történelem-magyar | E sokféle értékben rendkívül gazdag területen egyaránt taníthatunk szépirodalmat, irodalomtörténetet, az árterek népének hagyományos és jelenlegi életmódját, gazdálkodási formáit, ökológiai ismereteket. Eredményesen folytathatunk tájföldrajzi, tájértékelési vizsgálatokat. A terület kiválóan alkalmas ősi magyar családok (Báthori, Bethlen, Rákóczi) családtörténeti vizsgálatára, művészettörténeti és történelmi tanulmányok folytatására. Életszerűen, vagy bemutató jelleggel működő ipari létesítményeinél, illetve műemlékeinél akár fizikát is taníthatunk. |
Tiszafüredi (és Hevesi) | Tiszafüred, Abádszalók (Kisköre) | 1 hetes komplex humán és sporttábor, 7. és 11. évfolyam, természet- és társadalomtudomány, testnevelés | Főként a természettudományok (ökológia, fizika) és népi mesterségek (fazekasság, bőrdíszművesség, halászat) iránt érdeklődő diákoknak, tanároknak ajánlott. Vízi világ, vízi élőhely, és vízi élőlények (madarak, halak, vízi-, és vízparti növények), a vízi energia hasznosításának tanulmányozásához, tanításához, osztálykirándulásoknál, szakköröknél, tematikus táboroknál. |
Vásárosnaményi | Vásárosnamény, Tákos, Csaroda | 2 napos kirándulás, 5-6-7. és 9-10-11. évfolyam, földrajz-társadalomtudomány | Különösen azoknak a diákoknak, tanároknak, szakköröknek, önképzőköröknek és iskoláknak ajánljuk a terület meglátogatását, akik programjukban kiemelten foglalkoznak a természetvédelemmel, a népi díszítő-művészettel, mesterségekkel, Árpád-kori, és későbbi korok templomainak történelmi és művészeti sajátosságaival, illetve kíváncsiak a természet és ember harmonikus együttélését tükröző természeti-történelmi tájegyüttesekre. |
Dél-Alföld | |||
Bácsalmási és Jánoshalmai | Bácsalmás, Jánoshalma, Kéleshalom, Mélykút | 3 napos kirándulás, 4-5-6-7-8. és 9-10-11-12. évfolyam, történelem-földrajz, biológia | A Bácsalmási kistérség meglátogatását azoknak a diákoknak és tanároknak ajánljuk, akik kíváncsiak a dél-alföldi természeti- és gazdasági adottságokra, és az erre épülő történeti, kulturális, társadalmi sajátosságokra. Különös tekintettel a nemzetiségi, etnikai keveredésre, ezen közösségek együttélésére, illetve politikai okokból bekövetkező egyéni és közösségi tragédiákra. A térség kiemelkedően alkalmas a multikulturális szemlélet és a tolerancia erősítésére.A Jánoshalmai kistérséget a természet- és környezetvédelem, a dél-alföldi mezőgazdasági termelés, illetve ipartörténeti emlékek és hozzájuk kötődő történeti-, kulturális értékek iránt érdeklődő diákok és tanárok számára ajánljuk. A tanyákon és a meglátogatott településeken még a régi, hagyományosnak mondott vendégszeretettel fogadják az ide látogatókat. |
Kisteleki | Kistelek, Ópusztaszer, Balástya | 3 napos kirándulás, 5-6-7-8. és 9-10-11-12. évfolyam, történelem-földrajz, művészet | A térség meglátogatását azoknak a diákoknak és tanároknak ajánljuk, akik érdeklődnek a honfoglalás korának természeti- és kulturális jellegzetességei, a tanyaszerkezetes települések sajátosságai iránt, és mindezekről átfogó képet szeretnének alkotni a Nemzeti Történeti Emlékparkban látottak segítségével. Az itt található értékek mellett különleges színfoltja a környéknek a nandafalvi Hindu Templom, ahol egy különleges távoli világ bölcseletével és díszítımővészetével találkozhatunk. |
Mezőkovácsházi | Mezőkovácsháza, Mezőhegyes, Battonya | 2 napos kirándulás, 6-7-8. és 9-10-11-12. évfolyam, történelem-földrajz, biológia | A kistérség különleges lehetőségeket ad a lovak és a lótenyésztés iránt érdeklődőknek az e tevékenységbe való elmélyülésre, illetve a különböző nemzetiségek és vallási közösségek békés együttélésének megismerésére. |
Sarkadi | Sarkad, Geszt, Biharugra | 2 napos kirándulás, 6-7-8. és 9-10-11-12. évfolyam, történelem-földrajz, biológia | A térség meglátogatását azoknak a diákoknak és tanároknak ajánljuk, akik szeretik az érintetlen természetet, korábbi korok – néha még lerobbant állapotban is – fenséges kulturális emlékeit. Személyes tapasztalataink alapján elgondolkodhatunk azon, hogy értékeink megvédésével tartozunk a jövő nemzedékének! |
Dél-Dunántúl | |||
Barcsi | Barcs, Babócsa, Darány | 3 napos kirándulás, 5-6-7. és 9-10-12. évfolyam, földrajz-társadalomtudomány, biológia | Az ország egyik legérintetlenebb természeti területe, vadregényes kirándulásokra, vízitúrákra ad lehetőséget, természetet kedvelő és szerető tanulók és tanárok, illetve kalandtúrákra járó szüleik, baráti társaságok részére. Az egyedülálló darányi gólya- és gyepprogram megtekintése példaadó lehet a hasonló kísérletekre fogékony, ötleteket kereső pedagógusok számára. |
Csurgói | Csurgó, Iharosberény, Zákány-Zákányfalu | 2 napos kirándulás, 5-6-7. és 9-10-11. évfolyam, földrajz-társadalomtudomány | A kultúrtörténetet, azon belül kifejezetten iskolatörténetet vizsgáló érdeklődőknek nélkülözhetetlen a terület meglátogatása. Nagyon hangulatos irodalom órákat tarthatunk a gimnázium parkjában, költők és írók szobrai között. Az osztálykirándulások célkitűzéseinek több szempontból is megfelelő programok és szállás található Kaszón, vagy ahogy az emberek a környéken emlegetik Kaszópusztán (ami ugyan nem tartozik Csurgói kistérséghez, de nagyon közel található). Kaszó Belső-Somogy legnagyobb összefüggő erdőtömbjében található, úgy is nevezik, hogy „Somogy zöld szíve”. Célszerű a kistérség bejárásához innen indulni, illetve igénybe venni az Erdőgazdaság szolgáltatásait, mert ez tematikusan beilleszthető a programunkba. |
Kadarkúti | Szenna, Patca, Zselickisfalud | 3 napos kirándulás, 5-6-7. és 9-10-11. évfolyam, földrajz-társadalomtudomány | Természetimádó és természetvédő békés erdei harmóniára vágyó tanárok, diákok és családok részére ideális kirándulóhely, melyet a népművészet kiemelkedő értékei, és még gyakran ma is megtalálható mesterei színesítenek. Közvetlenül tanulmányozhatók a paraszti életmód különböző korszakokban, és ma is meglévő jellegzetességei. |
Lengyeltóti | Somogyvár, Somogyvámos, Nikla | 2 napos kirándulás, 10-12. évfolyam, földrajz-társadalomtudomány, biológia | Azoknak a diákoknak és tanároknak ajánljuk a környék meglátogatását, akik az államalapítás és a korai Árpád-kor, a nemzeti emlék-, és kultuszhelyek iránt érdeklődnek, illetve a 19. századi magyar irodalommal foglalkoznak. Különleges érdekessége a térségnek a somogyvámosi Krisna-völgy, melyet a biogazdálkodás, multikulturalitás és a vallástörténet iránt érdeklődőknek érdemes megtekinteni. |
Sásd | Sásd, Bikal, Felsőegerszeg | 1 napos kirándulás, 5-6-7. és 10-12. évfolyam, földrajz-társadalomtudomány, művészet | A térség meglátogatását azoknak a diákoknak, tanároknak, családoknak ajánljuk, akik kedvelik a nyugalmas, szinte érintetlen erdőket, völgyeket, szeretnek sétálni a természetben. A térség egyetlen igazi nagy látványossága a Bikali Reneszánsz Élménybirtok – az előbbiekkel ellentétesen – nyüzsgő, látványos, turisták által sűrűn látogatott különleges élményeket adó programlehetıséget rejt magában. |
Sellyei és Szigetvári | Szigetvár, Sellye | 2 napos kirándulás, 6. és 10. évfolyam, történelem-művészet | Azoknak a diákoknak és tanároknak ajánljuk, akik fogékonyak a végvári harcok és a török-magyar kapcsolatok alakulásának megismerésére, érdeklődnek a romák helyzete iránt, kíváncsisággal fordulnak a néprajz és a szépirodalom felé. |
Tamási | Tamási, Hőgyész, Gyönk, Simontornya, Ozora | 3 napos kirándulás, 5-6-7-8. és 9-10-11-12. évfolyam, történelem-földrajz, biológia | A kirándulást, természetet, középkori várakat és népi kultúrát, azon belül német nemzetiséget kedvelő, vagy megismerni akaró diákcsoportoknak és tanároknak ajánljuk a kistérség felkeresését. |