NFÜ Nemzeti
Fejlesztési Ügynökség

Elérhetőségek

Írjon nekünk:
http://www.nfu.hu/eugyfelszolgalat
Infovonal: 06 40 638-638 Telefonos menürendszer

small counter placeholder

Állami támogatások uniós szabályozása2010. június 10.

A Bizottság konzultációt folytat az állami támogatási szabályoknak az általános gazdasági érdekű szolgáltatásokra való alkalmazásáról.

Az Európai Bizottság nyilvános konzultációt indított az általános gazdasági érdekű szolgáltatásokról szóló 2005. évi csomagjának alkalmazásáról.

A csomag útmutatást nyújt arra vonatkozóan, hogy az általános gazdasági érdekű szolgáltatások állami finanszírozása milyen feltételek mellett egyeztethető össze az állami támogatásokra vonatkozó uniós szabályokkal. A csomag elfogadására 2005 júliusában, az Európai Közösségek Bíróságának az Altmark-ügyben hozott iránymutató ítéletét követően került sor.

„A közszolgáltatások kulcsfontosságú szerepet játszanak az európai társadalmi modellben. Nyilvánvaló, hogy vannak olyan tevékenységi területek, amelyeket semmilyen esetben sem bízhatunk kizárólag a piaci erőkre. A tagállamok túlnyomórészt maguk dönthetik el, hogy mely szolgáltatásokat tekintenek általános érdekű szolgáltatásnak. Az EU egységes piaca tekintetében azonban biztosítanunk kell, hogy a verseny torzulásának elkerülése végett az ilyen szolgáltatások nyújtása a Szerződés által előírt szabályok alapján történjen. Ez még inkább fontos a mostanihoz hasonló időszakokban, amikor is a költségvetési konszolidáció alapvető feltétele a válság leküzdésének, a növekedés ösztönzésének és a társadalmi kohézió javításának” nyilatkozta Joaquín Almunia alelnök, versenypolitikai biztos, majd hozzátette: „A Bizottság elfogulatlan értékelést fog végezni, hogy a lehető legpontosabban azonosíthassa a 2005. évi csomag előnyeit és természetesen azokat a nehézségeket is, amelyekkel a tagállamok és az érdekelt felek az alkalmazás során szembesülhettek”.
Az Európai Bizottság nyilvános konzultációt indít az általános gazdasági érdekű szolgáltatásokról szóló 2005. évi csomag alkalmazásának értékelése céljából. A csomag azt kívánja egyértelműen meghatározni, hogy az általános gazdasági érdekű szolgáltatások állami finanszírozása mely feltételek mellett minősülhet összeegyeztethető állami támogatásnak.

A versenypolitikát nem kell minden általános érdekű szolgáltatásra alkalmazni, csupán azokra, amelyek gazdasági jellegűek. Ezeket nevezzük általános gazdasági érdekű szolgáltatásoknak. Az uniós jogszabályok értelmében az a tevékenység számít „gazdasági” tevékenységnek, amely egy adott piacon termékek előállítását és/vagy szolgáltatások nyújtását foglalja magában, mint például a műsor-, az energiaszolgáltatás, a fuvarozás és a postai szolgáltatások.

Az Európai Közösségek Bírósága az Altmark-ügyben hozott ítéletében megállapította, hogy az általános gazdasági érdekű szolgáltatások ellentételezése a Szerződés 107. cikkének (1) bekezdése értelmében állami támogatásnak minősül, és ezáltal a Bizottság ellenőrzése alá tartozik, kivéve ha az alábbi négy feltétel mindegyike teljesül:
- a kedvezményezett egyértelműen meghatározott közszolgáltatási feladatot lát el,
- az ellentételezés kifizetésének kiszámításához alapul szolgáló paramétereket előzetesen meghatározott, tárgyilagos és átlátható módon állapítják meg,
- az ellentételezés nem haladhatja meg a közszolgáltatási kötelezettségek végrehajtása során felmerülő költségeket, levonva abból a szolgáltatás nyújtásával elért bevételeket (az ellentételezés azonban tartalmazhat bizonyos összegű méltányos nyereséget),
- a kedvezményezettet pályázati eljárás útján választják ki vagy az ellentételezés nem lépi túl egy olyan, jól működő vállalkozás költségeit, amely megfelelő eszközökkel rendelkezik a közszolgáltatás nyújtására.

A Bizottság az Altmark-ítéletet követően 2005 júliusában fogadta el az általános gazdasági érdekű szolgáltatásokról szóló csomagot, amely a következőket foglalja magában:
– egy bizottsági határozatot, amely megállapítja azokat a feltételeket, amelyek mellett a közszolgáltatásokat nyújtó vállalkozásoknak fizetett ellentételezés az állami támogatásra vonatkozó szabályokkal összeegyeztethető, és a Bizottságnak nem kell előre bejelenteni. A határozat kórházakra és szociális célú lakásépítésre összegtől függetlenül vonatkozik, valamint egyéb ágazatokra is, amennyiben az ellentételezés éves szinten 30 millió euró és a kedvezményezett éves forgalma 100 millió euró alatt marad. A határozat hatálya alá tartozik – meghatározott küszöbértékeket el nem érő utasforgalom esetén – az unión belüli szigetekre történő tengeri és légi közlekedés, továbbá a meghatározott utasforgalmat el nem érő repülőterek és kikötők.
– egy keretszabályt, amely előírja azokat a feltételeket, amelyek alapján a határozat alá nem tartozó ellentételezések mégis összeegyeztethetőnek minősülnek az állami támogatásra vonatkozó szabályokkal. A közszolgáltatás költségeit meghaladó, vagy a vállalkozások által más, a verseny számára nyitott piacokon felhasznált ellentételezések nem indokoltak, és a Szerződés állami támogatásokra vonatkozó szabályaival nem egyeztethetők össze.

A határozat és a keretszabály egyaránt előírja, hogy a Bizottság a csomag alkalmazását illetően szerzett információk és különösen a határozat alkalmazásáról a tagállami jelentésekben szereplő adatokra épülő széles körű bizottsági konzultációk eredményei alapján értékelő jelentést készít.

A Bizottság közzétette a szabályok alkalmazásáról szóló tagállami jelentéseket, valamint a közszolgáltatóknak, a közszolgáltatások felhasználóinak, az érdekelt feleknek, a polgároknak és minden érdekeltnek szóló kérdőívet. A Bizottság a nyilvános konzultáció eredményeit a 2005. évi csomag értékeléséhez és az esetleges korrekciós javaslatokhoz is felhasználja majd.

Nyilvános konzultáció
http://ec.europa.eu/competition/consultations/open.html