NFÜ Nemzeti
Fejlesztési Ügynökség

Elérhetőségek

Írjon nekünk:
http://www.nfu.hu/eugyfelszolgalat
Infovonal: 06 40 638-638 Telefonos menürendszer

small counter placeholder

A kommunikáció fontossága a pályázati rendszerek népszerűsítésében2010. június 20.

A források hatékonyabb pályáztatása és kifizetése kapcsán elmondható, hogy egy kiemelt terület a kommunikáció és a marketing. Azok az országok tudnak sikereket felmutatni, ahol megfelelő kommunikáció is segíti a pályázati rendszereket. Az egyes tagállamok különböző marketing stratégiákat és népszerűsítési programokat választottak az elmúlt években az operatív programjaikban lévő pályázati lehetőségek népszerűsítésére, a megvalósított projektek bemutatására.

Az alábbiakban egy lengyel és egy portugál példa kerül bemutatásra.

A „Lengyelország szépül” (jelenleg: „tovább szépül”) verseny az európai alapokkal kapcsolatos kommunikációs stratégia részeként indított program. A program évente 20 olyan projektet jelöl meg, amely valamilyen módon népszerűsíti az EU Lengyelországon belüli szerepét: kiemeli az EU-finanszírozás jelentőségét, és a lehető legszélesebb körben ismerteti a rendszer működését. Az egyik kiválasztott projekt az ország legfontosabb látnivalóit ismertető útikalauzt javasolt – innen jött aztán az évente megrendezésre kerülő verseny ötlete.
A Lengyel Regionális Fejlesztési Minisztérium célja, hogy Lengyelország fejlődjön, ezért igyekeznek országszerte népszerűsíteni a regionális finanszírozást. Az idei „Lengyelország
tovább szépül” verseny különböző kategóriákban hirdet meg díjakat. Az uniós népszerűsítő projektet az teszi igazán érdekessé, hogy a nyertes projektek díjazása ingyen reklám formájában történik. Mivel a legtöbb projekt a turizmus területéhez kapcsolódik, ezért létfontosságú, hogy milyen nyilvánosságot kap. A reklám azonban nemcsak magát a látnivalót emeli ki, de arra is rávilágít, hogy a projektet támogató pénzek egy része regionális finanszírozásból származik.

A 2007 és 2013 közötti időszakban Portugália a tervek szerint 21,5 milliárd eurós regionális finanszírozásban részesül. A rendelkezésre álló pályázati forrás rengeteg lehetséges projektet jelent, ami sok ember életét változtathatja meg. A kérdés, mint oly sok esetben, hogy hogyan lehet tudatni az emberekkel, hogy hol kerülnek felhasználásra az uniós pénzek.
A portugál kommunikációs tisztviselők - a Nemzeti Stratégiai Referenciakeret hálózata -  ezért úgy döntött, hogy rádióműsorokon keresztül próbálja bővebben ismertetni a finanszírozási programokat. Az „Objective 2013” egy minden hétköznap sugárzásra kerülő háromperces rádióműsor. A hét közben leadott adásokat a rádió szombaton egymás után megismétli. Az adásidőt szinte teljes egészében a projektek ismertetése tölti ki.
A rádió felhasználásának ötlete elsősorban azért vetődött fel, mert a portugál kommunikációs tisztviselők szerint a regionális finanszírozás kommunikálásához stílusváltásra volt szükség. Túl gyakoriak voltak a nagyközönség számára érthetetlen szakszavak. A kommunikációs szakemberek szerettek volna emellett egy olyan eszközt kihasználni, amely széles közönséget ér el.
Az Objective 2013 rádióműsor része annak a törekvésnek, amely megnyerő és a mindennapi élethez közelebb álló nyelv használatával igyekszik javítani és megkönnyíteni a közönséggel folytatott kommunikációt. A háromperces műsoridő alatt a műsorvezető ismerteti a projektet, és meghatározza az azt támogató operatív programot és alapot.
Minden esetben megszólal egy kedvezményezett is, kihangsúlyozva a projekt relevanciáját. A kedvezményezett elmondja, hogy mi várható közép- és hosszú távon, hogy a regionális finanszírozás mit jelentett számukra; és néha a pályázatok benyújtásához is tanácsot
ad a hallgatóknak. Ha valaki elmulasztja a hétköznapi adásokat, a rádióállomás
weblapján is meghallgathatja őket.