NFÜ Nemzeti
Fejlesztési Ügynökség

Elérhetőségek

Írjon nekünk:
http://www.nfu.hu/eugyfelszolgalat
Infovonal: 06 40 638-638 Telefonos menürendszer

small counter placeholder

Folytatódik a Budapest Szíve Program: 2011-re megújul a Kiskörút és a Március 15. tér2010. augusztus 18.

Ünnepélyes keretek között helyezték el a Budapest Szíve Program két újabb állomásának, a „Reprezentatív Kaputérség kiépítése I. ütem”, valamint a „Hídfőterek és Új Pesti Korzó I. ütem” alapköveit a Városháza Parkban és a Március 15. téren.

A fejlesztéseket az Európai Unió 4,2 milliárd forintot meghaladó összeggel támogatja, a beruházások összköltsége több mint 5,3 milliárd forint. A két projekt alapkőletételével folytatódik Budapest történelmi belvárosának megújulási folyamata, melynek első látványos eleme, a „Belváros új főutcája” áprilisban került átadásra.

A Budapest Szíve Program alapvető célja, hogy erősítse a történelmi belváros kulturális, kereskedelmi és igazgatási szerepét. Az Európai Unió Európai Regionális Fejlesztési Alapja által támogatott beruházás a Főváros, az V. kerület és a Kormány összefogásának eredménye, melyet 2008-ban emelt be a Kormány a kiemelt projektek közé. A program stratégiai célja, hogy csökkentse a jelentős átmenő gépkocsiforgalmat és a gyalogos és kerékpáros közlekedés feltételeinek megteremtésével visszaadja a belvárost az itt élő, itt dolgozó embereknek és az idelátogató turistáknak. A munkák befejeztével megújul a belváros hangulata, tisztább lesz a levegő, sétálóutcák, parkok és fasorok, színvonalas közösségi terek, új vendéglátóhelyek, pihenésre csábító teraszok teszik élhetővé és vonzóvá Budapest szívét. Megújul a közterületek burkolata, az utcabútorok, a világítótestek és a közművek is. Jelentős mértékben változik majd a közlekedési és a parkolási rend is.

A Reprezentatív Kaputérség kialakításának I. üteme során az Astoria és az Anker köz közötti területen több ütemben átalakulnak a közművek. Ennek a munkának a befejezését követően elkezdődnek a Károly körút közterületének megújítási munkálatai, melynek során az Astoria kereszteződéstől a Deák térig újul meg a Belváros. Ennek leglátványosabb eleme a csomópont forgalmi rendjének átalakítása, melyben két újabb felszíni gyalogos átkelőhelyet is kialakítanak. Csökkenni fog a gépkocsik rendelkezésére álló sávok száma, melynek eredményeképpen az épületek előtti járdaszakaszok szélesebbek lesznek. Ezáltal lehetővé válik hangulatos teraszok kialakítása a vendéglátóhelyek előtt. A Károly körút a Dohány utca és az Astoria között továbbra is 2 x 2 sávos marad, de a Dohány utca és a Deák tér között – a járdákat övező fasor mellett a villamospályák széthúzásával 8 méter széles zöld sáv jön majd létre, az Andrássy úthoz hasonló ligetes hangulatot adva a Kiskörútnak. Így a jelenleg háromsávos úttest két-két sávra szűkül majd. Teljes hosszában kicserélik az arra szoruló közműveket és a burkolatot, megújítják a növényzetet és a közvilágítást. Megújul a Sütő utcai Tourinform iroda is. Korszerűsítik és energiatakarékossá teszik a fűtési-hűtési, világítási rendszert és megteremtik az akadálymentes használat feltételeit. A Reprezentatív Kaputérség első ütemének teljes költsége meghaladja a 3,1 milliárd forintot, melyből több mint 2,6 milliárd forintot az Európai Unió finanszíroz.

Megkezdődtek a Hídfőterek és új pesti korzó kiépítése I. szakaszának munkálatai is, amelyeknek eredményeképpen az Erzsébet híd pesti hídfője és kapcsolódó Duna-parti korzó újul majd meg.

Ennek első ütemeként átépítésre kerül a Március 15. tér északi részén található romterület – a Contra-aquincum -, a hozzá tartozó bemutatóhellyel együtt. Megújul a Piarista tömb is. Ennek a földszintjén új üzletek, szolgáltató és vendéglátóhelyek nyílnak majd. A jelenleg parkolóként funkcionáló terület sok zöldterülettel a most meglévő park részévé válik majd, a Piarista köz gyalogosan átjárható lesz. A sétálók, kerékpárosok számára fákat és új növényeket telepítenek, a kerékpárosok számára a területen kiépül a kerékpárút. A forgalmi rend jelentős átalakítását a Ferenciek tere átrendezését is tartalmazó Főutca projekt II. üteme hozza majd. A projekt I. üteme több mint 2,2 milliárd forintból valósul meg, melyből az uniós támogatás mintegy 1,6 milliárd forint. A hídfőterek és új pesti korzó kiépítésének I. üteme a tervek szerint 2011 tavaszára készül el.

Az építkezésekkel összefüggésben Budapest belvárosának közlekedésében jelentős változások várhatók. A változások és forgalmi korlátozások egy része ideiglenes jellegű és az építkezés üteméhez kapcsolódik. Ugyanakkor a munkálatok befejezése után sem áll majd vissza a korábbi forgalmi rend, hiszen az alapvető cél, hogy a belváros gépjárműforgalma a program révén számottevően csökkenjen. Nagymértékben növekedni fog a járdák felülete, a gyalogosok és kerékpárosok közlekedési feltételei sokkal kényelmesebbek, biztonságosabbak lesznek.