NFÜ Nemzeti
Fejlesztési Ügynökség

Elérhetőségek

Írjon nekünk:
http://www.nfu.hu/eugyfelszolgalat
Infovonal: 06 40 638-638 Telefonos menürendszer

small counter placeholder

A vasúti szolgáltatások javítását szorgalmazza a Bizottság2010. szeptember 22.

A Bizottság célja a vasúti piacon belüli verseny növelése, a nemzeti szabályozók hatáskörének megerősítése és a vasúti beruházások kereteinek javítása.

Jobb minőséget, jobb megbízhatóságot, nagyobb választékot és több innovációt kell nyújtanunk az utasok és a szállítmányozók számára – hangsúlyozta az egységes vasúti térség létrehozásáról szóló irányelvjavaslat ismertetésekor Siim Kallas közlekedési biztos. A tervezet egységes szerkezetbe foglalja a három hatályban levő irányelvet és vonatkozó módosításaikat, így a Bizottság szerint az egyszerre tekinthető jogszabály-egyszerűsítési és összevonási intézkedésnek is.

A javasolt irányelv átláthatóbb piaci hozzáférési feltételekkel és könnyebb hozzáféréssel szeretné növelni a versenyt a vasúti piacon. Emellett a tervezet különös figyelmet szentelne az összeférhetetlenségre és hátrányos megkülönböztetésre vonatkozó szabályokra, valamint részletesebb „vasúthálózat-használati feltételeket” írna elő (ezen évente közzétett dokumentumokból a potenciális új belépők egyértelműen tájékozódhatnának a rendelkezésre álló infrastruktúráról és annak felhasználási feltételeiről).

A javaslat mindezeken túl megerősítené a nemzeti vasúti szabályozók hatásköreit is (szankcionálás, ellenőrzés, fellebbezési eljárások és a hivatalból végzett vizsgálatok), így például azt kiterjesztené a vasúttal kapcsolatos szolgáltatásokra is. A tervezet értelmében a nemzeti vasúti szabályozóknak minden más közhatóságtól függetlenül kellene tevékenykedniük. A Bizottság emellett a határokon átnyúló ügyekben bevezetné a külföldi társhatóságokkal való együttműködési kötelezettséget.

Ami a magán- és állami beruházások kereteinek megerősítését illeti, a tervezet hosszú távú nemzeti stratégiák, valamint az állam és a pályahálózat-működtetők közötti többéves (a finanszírozást a teljesítményhez és üzleti tervekhez kötő) szerződéses megállapodások kidolgozását írná elő. Emellett „precízebb és intelligensebb” infrastruktúra-használati díjszabást szorgalmaz.

A javaslattal együtt a Bizottság egyébként egy, az egységes európai vasúti térség kiépítésének befejezésére irányuló stratégiát bemutató közleményt is elfogadott, amely a testület által a következő öt év során elindítandó további kezdeményezésekre is kitér. Ezek alapján konzultációt fognak tartani.