NFÜ Nemzeti
Fejlesztési Ügynökség

Elérhetőségek

Írjon nekünk:
http://www.nfu.hu/eugyfelszolgalat
Infovonal: 06 40 638-638 Telefonos menürendszer

small counter placeholder

Újraszabják a TEN-T programot2011. február 11.

A tagállamoknak alapvetően nincs kifogásuk az ellen, hogy a Bizottság a transzeurópai közlekedési hálózatok programot kétrétegűvé alakítaná, ugyanakkor fontosnak tartják, hogy álláspontjaikat a végső tervezet kialakításakor figyelembe vegye a testület.

A közlekedési miniszterek támogatták a Bizottságnak a transzeurópai közlekedési hálózat (TEN-T) kétrétegű felosztását célzó kezdeményezését. A testület egyelőre csak körvonalazódó elképzelései szerint a hálózat így két elemből, egy átfogó és egy mag- vagy más néven törzshálózatból (core network) állna. Míg az előbbi lényegében a mai TEN-T hálózatnak felelne meg, addig az ezen belül jelentkező maghálózatot a Bizottság központilag kívánja meghatározni – alapvetően a népességi és a forgalmi adatok összevetésével.

A Huszonhetek most is egyértelműen a Bizottság tudomására hozták: nem szeretnék, ha a fejük fölött döntene a tervezetről a testület. Miként Völner Pál infrastruktúráért felelős államtitkár kifejtette: a „tagállamok számára nem mindegy, hogy milyen változások lesznek a TEN-T hálózatban”. Vélhetően már csak azért sem, mert bár a Bizottság elképzelései egyelőre még eléggé ködösek, de annyit nagyjából már tudni lehet, hogy azok a tagállamok, melyek a maghálózaton kívül rekednek, nagy eséllyel kevesebb forráshoz jutnak majd, hiszen a testület a rendelkezésre álló pénzösszegeket főként a leendő törzs- vagy maghálózat fejlesztésére fordítaná.

A TEN-T felülvizsgálatát még a Bizottság kezdeményezte. A 2009-es Zöld Könyv megjelenését szakértői egyeztetések sora követte, melyek során kiderült, hogy a testület a jelenlegi hálózati és finanszírozási rendszer gyökeres átalakítását tervezi. Ennek legfőbb oka, hogy a TEN-T fejlesztése lassú ütemben halad, alapvetően az anyagi források hiánya miatt. Siim Kallas közlekedési biztos kiemelte, hogy a felülvizsgálat Európa számára kritikus időpontban történik. „Létfontosságú segítséget nyújt majd az európai vállalkozásoknak versenyképességük megőrzéséhez, és általa fenntarthatóbbá tesszük a közlekedést” – sorolta érveit a bizottsági alelnök.

A tagállamok noha támogatják a Bizottság által kezdeményezett felülvizsgálatot, ugyanakkor lényeges számukra, hogy végső javaslata kidolgozásához a testület meghallgassa a véleményüket.