Az EP is új köztes kategóriát vezetne be a régióknak 2011. július 5.
A jövőben egy új, köztes finanszírozási kategóriát hoznának létre azon régiók számára, ahol a GDP az uniós átlag 75-90 százaléka között alakul – az erről szóló jelentést kedden fogadta el az Európai Parlament.
Egy új jogosultsági kategóriát hozna létre az Európai Parlament azon régiók számára, ahol egy főre jutó GDP az uniós átlag 75-90 százalékát teszi ki, „ezáltal elkerülve, hogy hasonló helyzetű régiók különböző elbírálás alá essenek”. A képviselők szerint ugyanis ezen régiókra már nem vonatkozik a konvergenciával kapcsolatos célkitűzés (konvergencia régió alatt azokat a térségeket értjük, ahol az egy főre jutó GDP nem éri el az uniós átlag 75 százalékát – a szerk.), mások esetében pedig a válság vagy strukturális problémák akadályozzák a fejlődést.
Az EP által 506-48-101 arányban jóváhagyott jelentés szerint
a jelenlegi úgynevezett phasing-in és phasing-out rendszert egy sokkal kiszámíthatóbb és
kiegyensúlyozottabb strukturális támogatási rendszer váltaná fel. Az Agence
Europe korábban arról írt, hogy az új köztes kategóriába nagyjából 51 régiót
lehetne besorolni. A potenciálisan érintett régiók között akad francia (10
régió), brit (9), német (9), görög (6), belga, olasz, spanyol (4-4), osztrák,
finn, máltai, lengyel és portugál (1-1).
A német, néppárti Markus Pieper által jegyzett jelentés szerint (amely
egyébként nem jogalkotási állásfoglalásnak minősül) növelni kell a régióközi együttműködésre, elsősorban pedig a határokon
átnyúló transzeurópai közlekedési és energiahálózatok támogatására fordított
összegeket. Az EP mindemellett azt szeretné, ha a 2. célkitűzés
(„regionális versenyképesség és foglalkoztatás”) teljesítésére felhasználható
forrásokat bizonyos uniós prioritások érdekében hívnák le. Ezek közé tartozik a
kis- és közepes vállalkozások, a környezetbarát innováció, a helyi gazdaságok,
az oktatás és képzés, az infrastruktúra, a fenntartható mobilitás, a megújuló
energiaforrások és az energiaellátás, az erőforrás-hatékonyság és a társadalmi
befogadás támogatása. A képviselők ezzel összefüggésben ugyanakkor fontosnak
tartották kiemelni, hogy a stratégiákat kellő rugalmassággal alakítsák ki,
lehetővé téve ezzel, hogy az egyes régiók problémáit és sajátosságait szem
előtt tartsák.
Az EP szerint fontos szempont, hogy az
Európai Szociális Alap továbbra is a kohéziós politika részét képezze, és
elérhető legyen számos kis, helyi projekt számára. Az Európai Bizottságnak
ugyanakkor csökkentenie kell a
kisvállalkozások és a szervezetek bürokratikus terheit, melyek számára
gyakran nehézségek okoz, hogy hozzáférjenek a strukturális alapokhoz. A
képviselők mindezeken túl egyszerűsítenék
a támogatások felhasználásának ellenőrzését: az EP így egyebek között „az
egyszintű ellenőrzési eljárás alkalmazását” szorgalmazza. Ennek során a
tagállamok ellenőriznék a projekteket, a Bizottság pedig a tagállamok
ellenőrzési rendszereit felügyelné.
Markus Pieper szerint ugyanis a Bizottságnak jobban utána kellene néznie, hogy
hova és hogyan költik el a strukturális alapok milliárdjait. „Az ellenőrzéseket
azokra a területekre kell összpontosítani, ahol a múltban a legnagyobb
problémák voltak” – húzta alá közleményében a képviselő.
A zöldpárti frakció tartózkodott a szavazáson, mivel tagjai úgy vélik, hogy a
GDP-nél sokkal relevánsabb mutatót kellene alkalmazni, és a szociális, illetve
környezetvédelmi kritériumokat is figyelembe kellene venni.
A tervek szerint az Európai Bizottság szeptember végén ismerteti javaslatait a
szociális alap, a kohéziós alap, a regionális fejlesztési alap és régiók közti
együttműködésekre vonatkozó szabályokról. Az év végén egy átfogó javaslatot
nyújtanak be az összes uniós támogatási alap jövőjéről.