Számháború kezdődött a Bizottság pénzügyi javaslatáról2011. július 7.
Teljes a zavar az Európai Parlamentben azzal kapcsolatban, hogy a javasolt főösszeget tekintve hogyan viszonyul a 2014 és 2020 közötti keretköltségvetés a jelenlegihez. A képviselők közül sokan a plenáris vitán a büdzsé befagyasztásáról beszéltek, míg mások a kiadások növekedése miatt bírálták Brüsszel javaslatát.
Az Európai Bizottság - meglehet akaratán kívül -
számháborút indított el a 2014 és 2020 közötti többéves pénzügyi keretre
vonatkozó javaslatával, amelyből nem derül ki egyértelműen, hogy a kiadások
növekednek-e vagy sem az előző, jelenleg is futó hétéves időszakhoz képest. Ezt
a bizonytalanságot tükrözte az a vita is, amelyet az Európai Parlament tartott
Strasbourgban a Bizottság múlt heti javaslatáról. A képviselők nagyobb
része, főleg a meghatározó frakciókból, az uniós kiadások befagyasztásáról
beszélt, míg zömében az EU-n spórolni kívánó tagországot képviselő
parlamenterek a kiadások növelése miatt bírálták Barroso elnököt és testületét.
A Bizottság feje és Janusz Lewandowski költségvetési biztos, akárcsak
háttérbeszélgetéseken bizottsági tisztviselők, azonban elengedték fülük mellett
ezeket a megjegyzéseket és nem kívántak állást foglalni a kérdésben.
Ennek egyik oka lehet, hogy a gazdasági válság és az ezzel
összefüggő GNI-adatok miatt a szokásosnál sokkal nehezebb elvégezni az összehasonlítást.
A Bizottság a Tanácsnak is csak ezekben a napokban mutatja be számításait,
ugyanazon az árakon összehasonlítva a mostani és a következő hétéves pénzügyi
tervet. Egyes források szerint a pénzügyi kötelezettségvállalások szintjén
a Bizottság 2013-hoz képest szinten tartaná a kiadásokat, ezt tükrözi az, hogy
az 1 billió 25 milliárd eurós főösszeg a 2013-as összeg héttel való
megszorzásából jött ki. A tényleges kifizetéseknél, amit a GNI 1 százalékánál
húzna meg Brüsszel, már nem ugyanezt a módszert választották, hiszen az adott
időszak utolsó évében mindig a legtöbb a kifizetés. Ennek oka az, hogy a tényleges kifizetéseket szinte
lehetetlen előre megsaccolni.
Ugyancsak ezen források szerint a Bizottság a 2014 és 2020 közötti
közös agrárpolitikai kiadásoknál a 2013-as szintet lőtte be, ám nem vette
figyelembe a várható inflációt, nominálértékben tehát nem, reálértékben viszont
mindenképpen csökkennek az agrárkiadások. Brüsszel így képezett mozgásteret az
új, jövőbe mutató politikák (kutatás, innováció, infrastruktúra-fejlesztés,
klímavédelem stb.) emelt összegű finanszírozásához. A regionális politikára
fordított kiadások sem nőnek, viszont 10 milliárd eurót átemelnek a kohéziós
büdzséből az új infrastruktúra alapba.
A plenáris vitában felszólaló képviselők közül
mindenesetre Salvador Garriga Polledo, a nemrég megszavazott parlamenti
álláspont néppárti jelentéstevője úgy vélekedett, hogy a Bizottság nem vette
figyelembe az EP 5 százalékos (1,06-ról 1,11 százalékra) emelésre vonatkozó
kérését és „gyakorlatilag befagyasztaná a büdzsét”. Martin Schulz, a
szocialisták és demokraták frakcióvezetője közölte, hogy a Bizottság által a
pénzügyi kötelezettségvállalásnál javasolt GNI-arányosan 1,05 százalék nem sok,
és hozzátette, hogy „önök befagyasztják a büdzsét a jelenlegi számok alapján”.
José Manuel Barroso „ambiciózusnak, felelősnek, szigorúnak és innovatívnak”
nevezte a Bizottság javaslatát, ami „nem fog többe kerülni, mint a jelenlegi”.
Reimer Böge, német néppárti képviselő szerint a Bizottság javaslata valahol az
öt befagyasztást követelő nettó befizető és az 5 százalékos emelést szorgalmazó
parlamenti álláspont között van, amit „elég bölcsnek” nevezett. Másfelől főleg
brit színeket képviselő politikusok emelési kísérletet látnak a Bizottság
tervében. Martin Callanan, a brit tory-kat tömörítő Európai Konzervatívoktól és
Reformerektől (ECR) igazolhatatlannak mondta, hogy „az EU 5-7 százalékkal
növelni akarja a kiadásokat”. Pártbeli kollégája, Richard Asworth azt vetette
Barroso szemére, hogy figyelmen kívül hagyja az öt nettó befizető, köztük
London kérését a büdzsé befagyasztására. Marta Andreasen, brit euroszkeptikus
szerint a javaslat hosszú távon 11 százalékkal növelné a kiadásokat.
Janusz Lewandowski, az EU költségvetési biztosa azzal replikázott a panaszkodó
képviselőknek, hogy országaik (itt a hollandokra is gondolt) idén és jövőre is
növelni fogják a költségvetési kiadásokat, miközben az Unióét befagyasztanák.
Barroso és biztosa is azt bizonygatta, hogy a Bizottság pénzügyi javaslata
igyekszik körültekintően figyelembe venni minden igényt, így a garasoskodó
tagállamokét és az EP-ét is. Szerintük ezt támasztja alá az úgynevezett
„pozitív feltételesség”, aminek értelmében ezentúl csak a közös prioritásokhoz
igazodó célokra lehetne költségvetési forrásokat költeni. De szorosan
idetartozik az is, hogy Brüsszel először határozott meg olyan „negatív
prioritásokat” (köztük az adminisztratív kiadásokat), amelyek fontosságban
hátrébb sorolódnak és így kevesebb jut majd rájuk azért, hogy alapvetően a
növekedés- és foglalkoztatás orientált célokra több pénz legyen. A Bizottság
elnöke arra is felhívta a figyelmet, hogy páneurópai célokat jelöltek ki, mint
az infrastruktúra alap, ahol minden egyes befektetett euró többet fial és a
tagállamok ezzel kapcsolatos költségvetési kiadásait csökkenti.
Több képviselő, köztük a parlamenti jelentéstevő is kifogásolta a közös
agrárpolitikától javasolt elvonásokat, miközben mások – így Barroso és Surján
László magyar néppárti képviselő is – elégedetten vették tudomásul, hogy a KAP
és a kohéziós politika így is a legfontosabb költségvetési tétel marad. Surján
ugyanakkor úgy vélte, hogy a kohéziós politikánál a legszegényebb konvergencia
régiók rovására módosulnak majd az arányok, miközben Lewandowski arról beszélt,
hogy több pénz jut majd az új tagállamok régióira. A magyar képviselő szerint a
KAP-ból kifizetendő szubvenciók (direkt támogatások) is jelentős mértékben
vissza lennének vágva a javaslatok szerint. Surján ugyanakkor számos
képviselővel ellentétben arra kérte kollégáit, hogy hét évben gondolkozzanak és
ne a kedvezőtlen pillanatnyi gazdasági helyzet talaján leragadva vitatkozzanak
a költségvetésről.
Barroso a meghatározó frakcióktól dicséretet zsebelt be azért, mert tartotta
magát ahhoz az ígéretéhez, hogy megreformálja a költségvetés bevételi oldalát.
Többen, köztük Guy Verhofstadt, liberális frakcióvezető, Alain Lamassoure,
francia néppárti, az elképzelés nagy híve és mások is üdvözölték a Bizottság
javaslatát a tagállami nemzeti befizetés arányának csökkentésére és részleges
kiváltására két új saját forrás bevezetésével. Az egyik a pénzügyi
tranzakciókat terhelő adó, a másik a jelenlegi áfa-befizetés modernizálása
lenne. Jutta Haug, szocialista párti képviselő ugyanakkor csalódottnak mondta
magát amiatt, hogy a brit visszatérítés megszüntetésével egy időben a Bizottság
egyszeri költségvetési visszatérítést javasol a büdzséből azok számára, akik
aránytalanul sokat fizetnek be a kasszába a számukra eszközölt kifizetésekhez
képest.
Guy Verhofstadt a közvélemény meggyőzését nevezte a legnagyobb kihívásnak.
Szerinte ugyanis el kell magyarázni az állampolgároknak, hogy a javasolt új
rendszernek köszönhetően közvetlenebbül ellenőrizni tudják majd az uniós
büdzsét. Arra is felhívta a figyelmet, hogy az uniós kiadások megrövidítése nem
oldja meg a tagállami deficitek problémáját. Az EU egészét tekintve ugyanis 800
ezer milliárd az államháztartási hiány, amin aligha változtat bármit is, ha
cserébe az uniós büdzsét 4 milliárd euróval megvágják.
Mikolaj Dowgielewicz, lengyel európai ügyi államtitkár a soros elnökség nevében
elmondta, hogy Varsó a következő hat hónapban részletes elemzésnek veti alá a
Bizottság javaslatát, az általános ügyek tanácsának vezetésével egyfajta felvilágosító
szakasz kezdődik. Azt is megerősítette, hogy néhány EP-képviselő
kezdeményezését a gyakorlatba átültetve a lengyel elnökség késő ősszel
nagyszabású konferenciát szervez az uniós költségvetés különböző aspektusainak
a megvitatására, amit a képviselők üdvözöltek.