A francia elnökválasztásig nem lesz érdemi költségvetési vita2011. július 14.
Mindössze az infláció mértékével növekednek a 2014-2020 közötti uniós kiadások 2013-hoz képest – ismerte el az Európai Bizottság költségvetésért felelős tagja. Janusz Lewandowski forradalmi jelentőségűnek nevezte a közelmúltban bemutatott javaslatot, leginkább az uniós adók bevezetése miatt.
A költségvetési tervezésért felelős biztos nem rejtette véka
alá, hogy komoly vitákra számít a
következő többéves pénzügyi keret vitájában, amelynek tervezetét június 29-én
késő este mutatta be az Európai Bizottság. Janusz Lewandowski az Európai
Politikai Központ (the European Policy Center) brüsszeli rendezvényén elmondta,
a javaslat elsősorban Nagy-Britannia, Franciaország és Németország
ellenérzéseit válthatja majd ki, dacára annak, hogy a testület úgy tűnik,
meghajolt a nettó befizetők igénye előtt.
Az uniós költségvetésbe több pénzzel hozzájáruló, mint abból
visszakapó országok (nettó befizetők) közül öten (Nagy-Britannia, Németország,
Franciaország, Hollandia, Finnország) már tavaly leszögezték, csak olyan
büdzsét hajlandók elfogadni, ami kizárólag az infláció mértékével növekszik
évről évre. Tehát az öt tagállam lényegében reálértéken befagyasztaná a költségvetést.
A visszatérő brit érvelés szerint nehéz lenne „otthon eladni” az uniós
költségvetés növekedését, és ennek révén a nagyobb brit hozzájárulást akkor,
amikor otthon megszorításokat kell eszközölni.
A június 29-én bemutatott javaslatból az utána követő sajtótájékoztatón, és az azóta rendezett fórumokon nem derült ki, hogy tulajdonképpen mennyivel is emelkedik a 2014-2020 közötti többéves pénzügyi keret kiadásainak mértéke az előző hét évhez képest. Politikailag ez avanzsált az egyik legfőbb kérdéssé, az Európai Bizottság elnöke, és a költségvetési tervezésért felelős biztos viszont konkrétan soha nem válaszolt erre a kérdésre.
Janusz Lewandowski kedden az EPC rendezvényén megerősítette, hogy 2013-hoz képest évente csak az infláció
mértékének megfelelő kiadásnövekedést javasolt a testület a pénzügyi
kötelezettségvállalások szintjén. Az Európai Parlament strasbourgi plenáris
ülésén a képviselők sem jutottak dűlőre annak kapcsán, hogyan változnak a
kiadások.
A lengyel EU-biztos forradalminak nevezte a többéves
pénzügyi keret bevételi oldalát, leginkább a saját források két új formájának
megteremtése miatt. Arra a kérdésre, hogy elvérezhet-e a pénzügyi tranzakciós
adó az intézményközi vita során, Janusz Lewandowski azt mondta, korábbi
következtetéseiben a Tanács, az Európai Parlament és az uniós állampolgárok 60
százaléka is kifejtette, hogy szeretne uniós adót.
Ennek kapcsán megjegyezte, az Európai Parlament a
tárgyalások megkezdéséhez szükséges elengedhetetlen feltételnek nevezte a
pénzügyi tranzakciós adó bevezetését.
Az EU-biztos elmondta, a
pénzügyi keret legnagyobb hányadát kitevő agrárpolitikai és kohéziós források
nominális értéken maradnak 2013-hoz képest, az infláció miatt, tehát reálértéken viszont csökkenne a ténylegesen
kifizethető támogatások mértéke. Mindkét nagy európai politika esetében
nagyobb hangsúlyt kap a jövőben a feltételesség.
Az agrártámogatásoknál csökkennek a különbségek a tagállamok
között (eddig egy lett gazda hektáronként 90, míg egy görög gazdálkodó több
mint 400 eurót is kaphatott az EU-tól ugyanarra a célra).
A kohéziós politikában pedig az Európai Bizottság egy átmeneti kategória létrehozásával
kivezetné a rendszerből azokat a régiókat, amelyek a következő tervezési
ciklusban már vélhetően nem lennének jogosultak ilyen támogatásokra (finn,
francia, német és spanyol régiók). Megjegyezte, hogy ez komoly hatással lesz a nettó befizetői pozíciókra is.
Janusz Lewandowski hangsúlyozta, hogy a közeljövőben több országban (mindenekelőtt Franciaországban) várható választások miatt csak 2012 nyarától kezdődhet meg az érdemi vita a 2014-2020 közötti keretköltségvetésről.