Megkedveltette a Dunát a magyar elnökség2011. július 14.
Az eddigi egyik legsikeresebb EU-elnökségnek nevezte Magyarország hat hónapját Brian Simpson, az Európai Parlament közlekedési szakbizottságának elnöke, a magyar szakállamtitkár brüsszeli beszámolóját követően.
„Olyan kérdésekben
tudott előre jutni az elnökség, ahol régóta állóháború és nagyfokú bizalomhiány
alakult ki az EU-intézmények között” – hangoztatta Simpson, kiemelve többek
között az európai autópálya-matrica (Euromatrica) bevezetéséről szóló irányelv
elfogadását. Hozzáfűzte: az elnökségi stafétát átvevő lengyel kollégától is azt
fogja kérni, hogy hasonló kompromisszumépítő szellemben vigye tovább az
ügyeket.
Hiányosságként rótták fel a képviselők, hogy nem született megállapodás az
úgynevezett korrelációs táblákról, amely a tagállamok egyfajta számadási
kötelezettsége arról, hogy egy EU-irányelvet megfelelően és idejében átültettek
a nemzeti jogba. Ezzel kapcsolatban azonban Simpson megjegyezte: „A magyar
elnökség itt is megtett minden tőle telhetőt, de hát itt leginkább Isten
kezében vagyunk…”
Völner Pál, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium közlekedési területért felelős
államtitkára, beszámolójában kiemelte, hogy a tárca talán leglátványosabb
eredményét a félév során az egységes autópálya-matricáról szóló irányelv
elfogadása jelentette. A dosszié hosszú ideig a Parlamenttel való együttdöntés
folyamatában vergődött, és a Tanács soros magyar elnöke szükségét érezte, hogy
némi engedékenységre és nagyobb rugalmasságra sarkallja az uniós képviselőket.
Képviselői fenntartásokra válaszolva – amelyek felrótták, hogy a
kompromisszumos megállapodás túl nagy rugalmasságot enged a tagországoknak
például a matrica bevezetéséből származó jövedelmek felhasználásában – a magyar
politikus emlékeztetett arra, hogy a dossziéról már 2008. óta húzódott a vita,
és az előző, belga EU-elnökség olyan szűk többséggel tudott csak zöld utat
szerezni a tagországoktól az irányelvvel kapcsolatban, hogy azon a térfélen a
magyar elnökségnek gyakorlatilag nem volt további mozgástere a Parlamenttel
folytatott egyeztetések során.
„Lehet, hogy az EP többet szeretett volna kihozni a
dologból, de látni kell, hogy a jogszabály tervezet – ami alapelvként például a
„szennyező fizet” elvet fogadja el – sok
év munkájának eredményeként született. Nem végállomásnak, hanem fontos első
lépésnek kell tekinteni” – emlékeztetett.
Völner Pál a félév eredményei között kiemelte az első vasúti liberalizációs
csomag felülvizsgálatáról a tagállamok között elért kompromisszumot, valamint a
transzeurópai közlekedési hálózatok (TEN-T) kiépítését szolgáló program
felülvizsgálatáról és az Európai Bizottság által a teljes európai közlekedési
ágazat 2050-ig tekintő reformjáról nemrégiben közzétett elképzelésekről (Fehér
Könyv) elfogadott tagállami következtetéseket, iránymutatásokat.
Ami az első vasúti csomag felülvizsgálatát illeti, képviselői felszólalásra
reagálva Völner úgy vélekedett, hogy ha a Tanácsban elért kompromisszum nem is
oldja meg teljesen az ágazat liberalizációját, a tervek szerint az eddiginél
nagyobb piaci hozzáférést adna a vasúti szolgáltatóknak, és javítaná a
szolgáltatások minőségét is.
Ismeretes, hogy az uniós közlekedési miniszterek júniusi ülésükön úgynevezett
általános megközelítést értek el az egységes
európai vasúti térség létrehozását megcélzó irányelvről, amely lényegében a
2001-ben elfogadott első vasúti csomag felülvizsgálata. A tárcavezetők a
luxemburgi ülésen elfogadhatónak tartották a magyar elnökség által készített
kompromisszumos szöveget, így – bár számos vitatott pont akad még a bizottsági
javaslat kapcsán a tagországok között –, a Tanács zöld jelzést adott az
elnökségnek a tárgyalások megkezdésére az Európai Parlamenttel.
Az Európai Bizottság tavaly szeptemberben tett javaslatot a 2001-ben elfogadott
három irányelv felülvizsgálatára, és „egybegyúrására”, amellyel tovább javítaná
a vasúti szolgáltatások minőségét, és megkönnyítené a piaci hozzáférést a
nemzeti hatóságok szerepkörének tisztázásával. Mindkét célkitűzés a verseny
növelését szolgálja, amelynek a végén eltűnhetnek a kényelmetlenséget és
bonyolultságot okozó nemzetállami sajátosságok, és létrejöhet az egységes
európai vasúti térség.
A legtöbb vitát a vasúti szolgáltatók és a pályaüzemeltető cégek tulajdonosi
függetlensége, a díjszabás meghatározására vonatkozó előírások, és a
változtatások költségvetési vonzata váltotta ki.
A Bizottság elképzelései szerint ugyanis világosan el kell választani egymástól
a személy- és teherszállítást végző cégeket azoktól a vállalkozásoktól, amelyek
a vasúti hálózatot üzemeltetik. „A vasúti csomag kapcsán is be kellett látnunk,
hogy az EU-ban nem születnek markáns eredmények gyorsan. De nagyot léptünk
előre azzal, hogy a tervezetről megindulhatott az egyeztetés az Európai
Parlamenttel, és a tanácsi mandátum szerintem megfelelően tág mozgásteret
biztosít a lengyel elnökségnek a további haladásra” – összegezte a dossziéval
kapcsolatos eredményeket az államtitkár.
A Duna-stratégia közlekedési vonatkozásai szintén a tárca elnökség prioritásai
közé tartoztak – folytatta az eredménylistát Völner. Az EU második makro területfejlesztési stratégiájáról szólva a
politikus kiemelte, hogy a Duna
vízgyűjtő területén található 14 ország – köztük nyolc uniós tagállam –
fejlesztési stratégiáját hangolja össze, és közös projektek fogják a
térségen belül növelni a mobilitást az infrastruktúra – főként a belvízi
hajózás – fejlesztésével.
A stratégiáról szólva Simpson elismerte, hogy a folyó jelentőségét és a benne rejlő lehetőségek kihasználatlanságát a
magyar elnökség tudatosította a képviselőkben.
„El kell ismernem, hogy a hat hónap alatt a szakbizottság tagjai egészen
beleszerettek a Dunába” – vélekedett Simpson.