NFÜ Nemzeti
Fejlesztési Ügynökség

Elérhetőségek

Írjon nekünk:
http://www.nfu.hu/eugyfelszolgalat
Infovonal: 06 40 638-638 Telefonos menürendszer

small counter placeholder

„A kohéziós források relatív súlyának megtartása a tét”2011. július 15.

A következő hónapok tétje nem kisebb, mint hogy a kohéziós alapok relatív súlya megmarad-e az uniós költségvetésen belül – vélte Fellegi Tamás nemzeti fejlesztési miniszter, aki Budapesten a magyar elnökségi félév eredményeit értékelte.

A kohéziós kiadások részaránya jelenleg 35 százalékos a 2013-ig tartó hétéves uniós költségvetésben; a régió számára az egyik legfontosabb kérdés az lesz majd a költségvetési tárgyalások alatt, hogy megmarad-e ez az arány, illetve, hogy változnak-e azok a feltételek, melyekkel hozzá lehet jutni ezekhez a forrásokhoz – hangzott el azon a budapesti sajtótájékoztatón, melyen Fellegi Tamás fejlesztési miniszter értékelte a magyar elnökségi félév eredményeit.

A tárcavezető felhívta a figyelmet arra, hogy két nagy olyan ágazati politika van (az energia és a közlekedés), melynek nagy beruházási ténye van, ám amelyet nem minden elemében lehet a piacról finanszírozni; nagy kérdés, hogy ezek részesedése a kohéziós forrásokból milyen szintet érhet majd el.

Az energiapolitikáról szólva a miniszter eredményként értékelte, hogy februárban a tagállamok képviselői kimondták, hogy 2014-ig létre kell hozni az egységes belső piacot. Ebből a szempontból fontos célkitűzés az is, mely szerint 2015-ig meg kell szüntetni Európában az energiaszigeteket. Az „észak-déli energiafolyosó uniós projektként való megfogalmazása”elindította azt a hosszú távú energiapiaci átrendeződést, mely a kelet-nyugati energiamozgáshoz hozzá kapcsolja a vele egyenértékű észak-déli energiamozgást – hangsúlyozta a régió szempontjából fontos eredményt Fellegi Tamás.

A klímapolitikában az egyik legfontosabb feladat az volt, hogy az elnökség feltárja az Unión belüli nézetkülönbségeket, megtalálja a közös pontokat, lehetővé téve ezzel, hogy az EU majd egységes hangon tudjon megszólalni az év végén Durbanben megrendezendő klímacsúcson. „Nem vagyok túlságosan optimista” – közölte a miniszter, utalva arra, hogy a tagállami nézetkülönbségek még mindig túl nagyok a Kiotó utáni rendszer megítélésében.

Völner Pál infrastruktúráért felelős államtitkár emlékeztetett arra, hogy az Európai Parlament szakbizottsága a közlekedés terén az egyik legsikeresebb elnökségnek nevezte a magyart. Az eredmények közül az államtitkár egyebek között kiemelte, hogy sikerült lezárni a tárgyalásokat az euromatrica-, azaz a nehéz tehergépjárművek infrastruktúrahasználati díjairól szóló irányelv módosításáról, a légi közlekedés területén pedig sikerült elfogadni a Budapest Nyilatkozatot, amely lehetővé teszi a funkcionális légtérblokkok kialakítását.