Tovább csökkenhet az agrárium részesedése az EU-büdzséből2011. július 21.
Nominálértéken befagyasztaná a Bizottság javaslata 2014 és 2020 között a közös agrárpolitikára és a kohéziós politikára fordított kiadásokat – erősítette meg Janusz Lewandowski költségvetési biztos, miután bemutatta a tagállamoknak a többéves pénzügyi tervre vonatkozó hivatalos javaslatot.
A költségvetés kiadási oldalán evolúciós, a bevételi oldalon
viszont forradalmi („revolúciós”) a Bizottság javaslata – ezekkel a szavakkal
vezette be Janusz Lewandowski a 2014 és 2020 közötti többéves keretköltségvetés
tervezetét, amit június 29-én fogadott el a biztosi kollégium. Az általános
ügyek tanácsának ülésén csak a dokumentum bemutatására került sor, az első vita
a július végi sopoti (lengyelországi) informális tanácsülésen lesz.
Lewandowski a nyilvános vitán előrebocsátotta, hogy a javaslat kidolgozásakor a
Bizottság lényegében arra törekedett, hogy miként
lehet többé-kevésbé ugyanakkora összegből több Európát építeni. Arra is
felhívta a figyelmet, hogy a teljes uniós GDP-n belül az elmúlt években
folyamatosan csökkent az uniós büdzsé aránya, a korábbi 2,5 százalékról mára
2,1 százalékra. Az EU kiadásai a ’90-es évek közepe óta a GDP-arányában is
csökkentek, a 2020-ig terjedő időszakban egyértelműen az 1 százalékos szint alá
kerülnek majd. És mindeközben a közösség hatáskörei nőttek – mutatott rá az
ellentmondásra.
A Bizottság javaslatáról szólva elmondta, hogy 2014 és 2020 között csak „inflációs kiigazítás” lesz (valójában a
Bizottság a 2013-as kiadásokat szorozta meg héttel, a várható inflációt viszont
már nem tette hozzá – a szerk.). Közölte, hogy a közös agrárpolitikára és a felzárkóztatásra fordított kiadásokat is
nominálértéken befagyasztják majd a következő keretköltségvetésben.
A KAP teljes uniós büdzsén belüli aránya a 2013-as körülbelül 43 százalékról
2020-ra 33 százalékra csökken majd, míg a
kohéziós politika egészen belüli aránya „többé-kevésbé stabil lesz”. Ezzel
szemben az agrárpolitikából és a
kohéziós politikából elért megtakarításokat a kutatás-fejlesztési, innovációs,
infrastrukturális és külügyi kiadások növelésére fordítják majd. Az Európai
Szomszédságpolitikára jutó összegek például 57 milliárd euróról 70 milliárd
euróra nőnek majd a következő pénzügyi időszakban. Az infrastrukturális alap pedig
összesen 50 milliárd euróval gazdálkodhat majd.
Arra is kitért, hogy a konvergencia és a versenyképességi régiók mellett
létrehoznak egy harmadik kategóriát is
az átmeneti régióknak (a GDP 75 és 90 százaléka között). A legszegényebb
kategóriát elhagyó keletnémet régiók így a korábbi támogatás 60 százalékát
megkapják majd.
Az agrárpolitikánál a közvetlen jövedelemtámogatások 30 százalékát
feltételekhez kötik majd. A direkt támogatásoknál „nagyon kényes konvergencia”
lesz, utalt a biztos arra, hogy a jelenlegi rendszerben igen mostohán kezelt
balti és délkelet-európai termelők hektáronkénti kifizetéseit megemelik,
miközben néhány régi tagállam termelőinek kevesebbel kell majd beérniük. De a
direkt kifizetések kiigazítása és igazságosabbá tétele nem lesz teljes, az olló
egyharmaddal zárul majd – tette hozzá.
Lewandowski utalt rá, hogy a jelenlegi rendszerben egy lett
gazdálkodó hektáronként 87 euró támogatást kap, miközben görög kollégája 400
eurónál is többet. Ám még a kiigazítás után, a legszélsőségesebb esetben is
csak 7 százalékkal kevesebbet kapnak majd a jelenlegi szinthez képest az eddig
kivételezett helyzetben lévő országok termelői, miközben a másik oldalon 66
százalékos lesz a legszámottevőbb emelkedés. Lewandowski hozzátette, hogy a
bolgár, a román és a balti termelők járnak majd a legjobban a változással.
A lengyel elnökség közben egy három kérdésből álló kérdőívet küldött ki a
tagállamoknak, amire a július 28-29-i sopoti informális tanácsülésen vár
választ. Az első kérdés azt tudakolja, hogy vajon a kormányok egyetértenek-e
azokkal az elvekkel, amelyek a Bizottság javaslata szerint meg kell hogy
határozzák a következő többéves keretköltségvetést (hangsúly a hozzáadott
értéken és az eredményeken, kondicionalitás, egyszerűsítés stb.)?
A második kérdés arra keres választ, hogy a tagállamok egyetértenek-e azzal a
megközelítéssel, hogy a következő pénzügyi keret az EU 2020-as stratégiára
helyezze a hangsúlyt?
Végül pedig a kormányok egyetértenek-e azzal, hogy a Bizottság javaslatai a
Lisszaboni Szerződésben rögzített politikai irányokat tükrözik?