Az Új Széchenyi Terv forrásaiból épült meg az Enesét elkerülő út2011. december 21.
Több mint 10 ezer jármű, köztük 1200 tehergépkocsi haladt át a 85. számú főút enesei átkelő szakaszán naponta, egészen máig – mondta Völner Pál, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium infrastruktúráért felelős államtitkára a 85. számú főút elkerülő szakaszának átadási ünnepségén 2011. december 21-én, szerdán, Enesén. Az Új Széchenyi Terv keretein belül megvalósuló beruházás jelentősen felgyorsítja a Győr és Csorna közötti közlekedést, a forgalom csökkentésével pedig élhetőbbé teszi a települést annak lakói számára.
A fejlesztés eredményeként megépült hét kilométeres, kétszer kétsávos út a jövőben emelt sebességű főútként funkcionál majd. „Az Új Széchenyi Terv forrásainak köszönhetően Enese levegője kitisztul, csökken a zajszennyezés, javul a közlekedésbiztonság, az útmenti ingatlanok elértéktelenedése, rohamos állagromlása a múlté lesz” - hangsúlyozta Völner Pál az átadó ünnepségen.
Az államtitkár hozzátette: a Kormány és a szaktárca a közlekedéspolitikai törekvések és infrastruktúrafejlesztési tervek között egyaránt kiemelten kezeli az elkerülő utak létesítését. 2011-ben az eneseivel együtt hat ilyen készült el 36 kilométer hosszban 23 milliárd forintos beruházási értékben, az előkészítés alatt álló 32 elkerülő projekttel pedig 265 kilométeren, 220 millió forintból épülhetnek a településeket tehermentesítő útszakaszok a következő években.
Az Új Széchenyi Terv országos jelentőségű beruházásokat összesítő nemzeti programjai között több elkerülő utat is nevesít, többek közt a várpalotait, a pécsit, a perkátait, a seregélyesit és a jászberényit. A nyáron elfogadott hosszú távú gyorsforgalmi és főútfejlesztési terv szintén kiemelt célként azonosítja be a települési szakaszok mentesítését az átmenő forgalomtól.
A program Győr-Moson-Sopron megyei elemei a 2016-ig tartó első időszak legsürgetőbb feladatai között tartja számon Csorna elkerülését. A tervek között szerepel a 85. számú főút távlati bővítése és autóúttá fejlesztése, valamint a Peresztegtől Sopronig tartó szakaszának megépítése. Az országhatárig tartó folytatás a következő, 2024-ig tartó programciklus része, ekkor készül el a gyorsforgalmi út Csorna – Kapuvár közötti szakasza is. Az M85 teljes megvalósítása a 2027-ig tartó programciklusban a hiányzó Kapuvár – Pereszteg szakasz kiépítésével zárul, újabb korszerű közlekedési kapcsolatot biztosítva Ausztria felé.
Forrás: Nemzeti Fejlesztési Minisztérium