NFÜ Nemzeti
Fejlesztési Ügynökség

Elérhetőségek

Írjon nekünk:
http://www.nfu.hu/eugyfelszolgalat
Infovonal: 06 40 638-638 Telefonos menürendszer

small counter placeholder

Aláírta a GYSEV és a Stadler a motorvonatok szállításáról szóló szerződést2012. április 12.

Dávid Ilona, a Győr-Sopron-Ebenfurti Vasút Zrt. (GYSEV) elnök-vezérigazgatója, és Dunai Zoltán, a Stadler Rail Csoport (Stadler) magyarországi országigazgatója a mai napon aláírta a Sopron-Szombathely-Szentgotthárd vasútvonal korszerűsítéséhez kiírt 4 db regionális villamos motorvonat szállításáról szóló szerződést. A szerződés összértéke 20.332.000 euró, amelynek 85%-át az Európai Unió Kohéziós Alapja biztosítja. A Stadler a tervek szerint az első vonatot 2014 elején, míg az utolsót 2014 közepén adja át a vasúttársaság részére. Az új vonatok kocsiszekrényeit a Stadler szolnoki üzeme gyártja.

A GYSEV Zrt. 2011. november 26-án írt ki tárgyalásos közbeszerzést 4 db regionális villamos motorvonat szállítására, amelyet a Sopron-Szombathely-Szentgotthárd vasútvonal közlekedésének korszerűsítésével összefüggésben hirdetett meg a vasúttársaság. A tender dokumentációját 4 vállalat vásárolta meg, majd a közbeszerzésen való részvételre egyedüli ajánlattevőként a Stadler Bussnang AG nyújtott be pályázatot. Az előminősítést követően a tárgyalásos eljárás során a felek minden részletben sikeresen megállapodtak, és a Stadler által benyújtott kötelező érvényű ajánlatot a GYSEV Zrt. bíráló bizottsága egyhangúan támogatta és elfogadta. Ennek megfelelően a közbeszerzési eljárást a vasúttársaság a Stadler Bussnang AG kihirdetésével 2012. március 30-án sikeresen és eredményesen tudta lezárni.

4_500
A 4 vonat együttes beszerzési költsége összesen 20.332.000 euró, ami járművenként 5.083.000 euró árat jelent. A szállítási szerződés szerint a Stadler az első járművet a szerződés hatályba lépésétől számítva 620 napra, míg az utolsót 710 napra szállítja, azaz az első soproni FLIRT már 2014 elején utasokat szállíthat, míg az utolsó nagyjából 2014 közepén áll majd forgalomba.

A Stadler a vonatok kocsiszekrényeit teljes egészében a szolnoki gyárában gyártja majd le. Amennyiben a Stadler a tervezett végösszeszerelő tevékenységének szolnoki kiépítését még az idén megkezdi, úgy jó esély nyílik arra, hogy már a soproni FLIRT vonatok összeszerelése is Magyarországon valósulhasson meg. Ehhez a Stadler a helyi piac további kedvező alakulására számít, ugyanis egy újabb jelentős gyáregység létrehozásához és az üzem egészséges és hosszú távú működésének biztosításához a helyi piac hozzájárulása is szükséges. A Stadler szolnoki üzeme jelenleg 100%-ban exportpiacokra szállít.

A jármű a Magyar Államvasutak számára szállított FLIRT vonattal azonos kivitelű, így új típusengedély megszerzése nem szükséges. Az egyáramnemű, alacsonypadlós, 160 km/h maximális végsebességre képes járművek 200 ülőhellyel és 164 állóhellyel rendelkeznek majd, a páholyos ülések aránya 95% lesz. A soproni FLIRT-öket a kor követelményeinek megfelelően korszerű utastájékoztató rendszerrel, légkondicionáló berendezéssel, kerékpárok szállítására is alkalmas multifunkcionális terekkel, illetve mozgáskorlátozottak számára is könnyedén igénybe vezető mellékhelyiséggel látják el. A jármű a FLIRT-öknél megszokott 1,2 m/s2 gyorsítóképességgel rendelkezik majd, amelynek köszönhetően a vonatok akár 10 perces késések behozására is képesek lesznek, erre Magyarországon jelenleg a MÁV FLIRT-ökön kívül egyetlen más típusú motorvonat sem képes. Az utasokkal teli motorvonat mindössze 28 másodperc alatt éri el a 100 km/órás sebességet. A FLIRT a gyorsulás mellett fékezési technikájában is jelentős értékeket képvisel, ugyanis 120 km/h-ról üzemi fékkel fékezve is képes úgy megállni, hogy közben nem használja a légféket, vagyis a felhalmozott mozgási energiát villamos energiává alakítva, szinte teljes egészében visszatermeli azt a felsővezetékbe. A számítások szerint egy V43-as mozdony vontatta ingaszerelvényhez képest, napi 530 km futásteljesítmény mellett ez minden nap vonatonként mintegy 92 ezer forint megtakarítást jelenthet az üzemeltető számára.

„Több mint fél éve készült el a GYSEV Zrt. által üzemeltetett Sopron-Szombathely-Szentgotthárd vonal teljes rekonstrukciója. A vonatok azóta jelentősen gyorsabban, biztonságosabban, kedvezőbb menetidőkkel közlekedhetnek. A statisztikából azt látjuk, hogy az utazóközönség hálás a fejlesztésekért: idén februárban Sopron és Szombathely között 26, Szombathely és Szentgotthárd között 20%-kal szállítottunk több utast, mint egy évvel korábban. A közösségi közlekedést választó utasokat szeretnénk hosszú távon megtartani. Ebben segíthet most ez az aláírás, hiszen nem egészen két év múlva már modern, szerte Európában népszerű FLIRT motorvonatok járhatnak a GYSEV Sopron és Szentgotthárd közötti vonalán” – mondta az aláírás kapcsán Dávid Ilona, a GYSEV Zrt. elnök-vezérigazgatója.

A Stadler az első FLIRT vonatot a Svájci Szövetségi Vasúttársaságnak (SBB) szállította le még 2004-ben. Azóta a járműtípus népszerűsége töretlen, a FLIRT-ök összesen már 12 országban, azaz Svájc mellett Németországban, Ausztriában, Franciaországban, Norvégiában, Olaszországban, Lengyelországban, Algériában, Fehéroroszországban, Észtországban, Csehországban, és természetesen Magyarországon közlekednek. Ezzel a FLIRT egyértelműen a cégcsoport legnépszerűbb vonatává vált, eddig összesen 722 motorvonatot rendeltek ebből a típusból.

Forrás: GYSEV Zrt.