Magyarok olyat találtak fel, amire az egész autós világ rácsodálkozott2012. április 13.
Kádár Lehel irányításával a BME gépjárműtanszékén készült a teljesen magyar fejlesztésű hibridüzemű villanyautó üzemeltetése mindössze négy forintba kerül kilométerenként.
Meg kell ragadni minden alternatív energiaforrást, amivel helyettesíthetők a már megszokott, ám egyre fogyó készletek. Kádár Lehel, a Budapesti Műszaki és Gazdaságtudományi Egyetem tudományos főmunkatársa csapatával különleges megoldásokat keres kisautók gazdaságos meghajtására. A 2000-es évek eleje óta kísérletezik sikeresen a hibrid és a tisztán elektromos meghajtású járművekkel.
Első sikere egy háromkerekű elektromos kisautó volt, amiben a villanymotort nagy kapacitású kondenzátorokkal hajtotta meg. Versenyeken, bemutatókon vettek részt a kis villanyautóval, joggal voltak büszkék rá a tanszék oktatói és hallgatói, hiszen még a NASA küldöttsége is elismerően nyilatkozott róla egy látogatásuk után. Elcsodálkoztak a gyorsulásán, az ötletes megoldásokon. Ez újabb lökést adott a kutatóknak, és a hibrid autó kifejlesztésén kezdtek el dolgozni az NFÜ uniós pályázatának segítségével. A hibrid kocsitól a konstruktőrök idegenkedtek, azzal az indokkal, hogy egyrészt drága, másrészt a vevők nem szeretik azt az autót, amit tovább kell tankolni öt percnél, és a hatótávolsága nem több 150 kilométernél.
Ennek ellenére Kádár Lehel nem adta fel, és egy magyar találmánynak, a hidrogénakkumulátornak köszönhetően munkatársaival olyat találtak fel, amire az egész autós világ rácsodálkozott.
A nagy autógyártókhoz hasonlóan a gépjárműtanszék is kísérletezett korábban a hidrogénmeghajtásnak azzal a módszerével, melynek során a gázt dupla falú, nagy nyomású tartályban tárolták, és onnan nyerték ki. A nagy térfogat és a nagy nyomás állandó veszélyt jelentett. A nagy áttörést a hidrogénakkumulátor hozta meg számukra, amikor a magyar feltaláló felajánlotta nekik használatra. Érdekesség, hogy a hidrogén oxigénnel elegyedve meggyullad, és színtelen lánggal ég, így nem nagyon fedezhető fel az égés szabad szemmel. A sokáig titkolt technológia lényege, hogy a desztillált vízzel töltött műanyag palackokból az egyik elektródához tartozó ioncsapdában, nanorácsokban raktározódnak el a hidrogénatomok, és csupán felhasználáskor, amikor megváltoztatják az akku polaritását, akkor szabadul fel a hidrogén. Ezekbe az akkumulátorokba akár bele is lehetne lőni, akkor sem robbannának fel. Ezt használta fel Kádár Lehel a Hidrocar névre keresztelt különleges kisautójában.
A tudományos részletektől eltekintve a lényege az, hogy a két hátsó kerékbe szinkronmotort szereltek, amit elektromos áram hajt meg. Akkumulátorról kapja az áramot, amit egy belső égésű motor hajtotta generátor tölt. A motort benzin, etanol vagy hidrogén hajtja meg.
Kádár Lehel sokat mesél a kisautó paramétereiről, különleges tudományos műszaki megoldásairól, ezeket persze elég nehéz közérthető nyelvre lefordítani. Tény, hogy a villanyautó üzemeltetése mindössze négy forintba kerül kilométerenként. Ez persze köszönhető annak is, hogy a kerekekben lévő szinkronmotorok fékezéskor generátor üzemmódra váltanak, és energiát termelnek vissza az akkumulátorokba, így akár ötven százalékkal is megnőhet a gépjármű hatékonysága.
A kutató-fejlesztő elmondta, hogy sok munka vár még rájuk, hiszen saját fejlesztésű, nagyobb teljesítményű szinkronmotorokra szeretnék majd cserélni a kerékagyakban lévő motorokat, így tovább nőhet a visszanyerhető energia, és azt is meg szeretné oldani, hogy a hidrogénmeghajtás teljesítményét a jelenlegi két kilowattról magasabbra tornássza. Közben persze más fejlesztésekkel is foglalkoznak munkatársaival és tanítványaival.
Kádár Lehel egyébként csak úgy mellékesen említi meg, hogy jó néhány járműféleség kifejlesztése, tervezése köthető a nevéhez. Tervezett a Balaton partjára gőzmozdony kinézetű, gumikerekes városnéző járművet, ami három kocsit húz. De készített motor meghajtású, háromkerekű fagylaltos kocsit, továbbá különleges állatok vagy rakományok szállítására is alkalmas, speciális járműveket.
Forrás: Napló