A Kormány a közlekedésbiztonsági fejlesztéseket támogatja az Új Széchenyi Terv keretében2012. június 22.
A héten aláírták a „Közlekedésbiztonsági projektcsomag a MÁV hálózatán” című projekt támogatási szerződését. A közreműködő szervezet és a vasúttársaság megállapodásával szabad utat kapott mind a hét tervezett közlekedésbiztonsági beruházás. Jelenleg a munkák egy részén tervezés, előkészítés folyik, így a most aláírt szerződéssel a teljes programra megítélt támogatási összeg 39 milliárd forint, azonban a megvalósítás tervezett összes költsége 56 milliárd forint.
Az Új Széchenyi Terv Közlekedésfejlesztési Programjának átfogó stratégiai céljai között szerepel a közlekedésbiztonság javítása. Ennek érdekében a Nemzeti Fejlesztési Ügynökség (NFÜ) kezdeményezésére a közútkezelők és vasút üzemeltetők javaslatokat tettek a kezelésükben lévő hálózatokon történt balesetek megelőzésére, illetve célzott, hatékony beavatkozásokra. Az Állami Autópályakezelő Zrt., a MÁV Zrt., a GySEV Zrt. és a Magyar Közút NZrt. elképzelései alapján összesen 7 projektből álló közlekedésbiztonsági program állt össze, amelyben a legveszélyesebb helyszíneken tervezett, célzott balesetmegelőző, infrastrukturális beavatkozások szerepelnek.
A fejlesztés célja a problémás vasúti átjárók átépítésének előkészítése, úgy, hogy az alacsony járművek is biztonsággal használhassák azokat. A vasúthálózaton összesen 180 vasúti átjáróban történnek biztonságot javító beavatkozások, korszerűsítik többek között a vonatérzékelést, diagnosztikai és monitoring berendezéseket telepítenek a vasúti pálya folyamatos ellenőrzésére, és kiépítik a videós pályafelügyeleti rendszert is.
A tervezett fejlesztések szerint továbbá a gyorsforgalmi úthálózat 11 helyszínén átépítik a csomópontokat, bővítik a pihenőhelyeket, hiányzó kapaszkodósávot, forgalmi sávot létesítenek. Az autópályákon, autóutakon biztonságosabb terelőeszközöket alkalmaznak, intelligens közlekedési eszközöket (ITS) telepítenek, korszerűsítik a forgalomirányítást. Magasabb visszatartási fokozatú szalagkorlátokat építenek, védve ezzel a hidakat, az elválasztott forgalmi irányokat, több helyen pedig megszüntetik a veszélyes vízátfolyásokat vízmegállásokat, illetve a vadelütések megelőzése érdekében is beavatkoznak több helyszínen.
Az országos főúthálózat 69 baleseti góchelyén is történnek beavatkozások: átépítik például a veszélyes íveket, balra kanyarodó sávokat hoznak létre, jelzőlámpás forgalomirányítást telepítenek. 11 gyalog-átkelőhely válik biztonságosabbá, 520 kilométer hosszban lecserélik a korlátokat, 713 helyszínen pedig járműérzékelőket telepítenek és forgalomfüggő jelzőlámpás irányítást vezetnek be. Elkezdődik 23 veszélyes közúti csomópont átépítésének előkészítési munkája is.
A Kormány által támogatott fejlesztések közös jellemzője a hatékonyság, illetve a relatív kis költségráfordítás, mellyel komoly eredmények érhetőek el a balesetek számának csökkenésében, az okozott személyi és anyagi károk mérséklésében.
Az Európai Bizottság kiemelte, hogy a kezdeményezéssel fontos uniós elvárást céloz meg a magyar Kormány, mivel a tagállamok közül elsőként fogalmazta meg uniós támogatás igénybevételével programszerűen balesetmegelőző fejlesztéseit.