AZ ISZKI és jogelődjei

Az Igazságügyi Szakértői Intézetek Hivatalát 1992-ben az igazságügyi miniszter alapította. Jogelőd intézménye az a 10 területi igazságügyi szakértői iroda volt, amelyeket a 29/1964 (XI. 23) kormányrendelet hozott létre Budapesten és vidéken.

A szakértői intézetek közül legkorábban a ma Toxikológiai Intézetként működő intézet alakult meg, „Országos Művegyészeti Intézet néven 1872-ben, majd a neve 1897-ben „Országos Bírósági Vegyészeti Intézetté” változott, és 1976-tól 2006-ig az „Országos Igazságügyi Toxikológiai Intézet” nevet viselte.

A 1/2006. (IK2.) utasítás rögzíti, hogy az Igazságügyi Szakértői Intézetek Hivatala elnevezés 2006. január 1-jétől Igazságügyi Szakértői és Kutató Intézetek (rövidítve: ISZKI) elnevezésre módosult.

Az Igazságügyi Szakértői és Kutató Intézetek felépítését és működését 2/2006.(IK3.) IM utasításban közreadott Szervezeti és Működési Szabályzat határozza meg. Az Igazságügyi Szakértői és Kutató Intézetek, mint önálló költségvetési szerv, ellátja az 1964-2001 között alapított, az ország 12 pontján, szervezeti egységeként működő szakértői intézményekkel kapcsolatos igazgatási, gazdálkodási, munkaügyi, valamint nyilvántartási feladatokat, és a költségvetés keretei között biztosítja a megfelelő színtű működéshez szükséges feltételeket.

 

Az intézetek és alapításuk éve:

  • Budapest Műszaki- Könyv és Adószakértői Intézet, 1965
  • Budapesti Orvosszakértői Intézet, 1964
  • Országos Toxikológiai Intézet, 1872
  • Debreceni Intézet, 1986
  • Győri Intézet, 1977
  • Kecskeméti Intézet, 1977
  • Miskolci Intézet, 1972
  • Kaposvári Intézet, 1976
  • Veszprémi Intézet, 1977
  • Szegedi Intézet, 1981
  • Szolnoki Intézet, 1980
  • Szombathelyi Intézet, 2001

 

Az Országos Toxikológiai Intézet és a nem budapesti szakértői intézeteink a Magyar Állam tulajdonában és az ISZKI vagyonkezelésében lévő, korszerűen felújított épületekben tevékenykednek. A többi szakértői intézet és az ISZKI Hivatal a BRFK vagyonkezelésében lévő objektumban található.

Minden intézetünk akadálymentesen megközelíthető.

Az ISZKI szakértői intézeteiben dolgozó szakértők és tisztviselők az 1997. évi LXVII. Tv. alapján igazságügyi alkalmazotti jogviszonyban dolgoznak.

 

Az ISZKI tevékenysége

A szakértői intézetek állami feladatként ellátott alaptevékenysége, rendeltetése olyan ügyekben történő hatósági kirendelés teljesítése, amelyben jogszabály lehetővé vagy kötelezővé teszi a bizonyítási eljárás hivatalból történő lefolytatását, a külön jogszabályban meghatározott ügyekben való kirendelés teljesítése, továbbá megbízás alapján igazságügyi szakértői vélemények készítése.

A szakértői intézetek kiegészítő tevékenysége alkalmazott kutatás folytatása a hatás- és kompetenciakörükbe tartozó szakterületeken annak érdekében, hogy a tudomány mindenkori állásának megfelelő, megalapozott szakvélemények elkészítéséhez szükséges szakmai háttér álljon rendelkezésre.

Az intézményrendszerben dolgozó igazságügyi szakértők 59 különböző kompetencia területen, a humánbiológiai, műszaki és közgazdasági tudományok szakterületein végzik szakértői tevékenységüket.

2005-ben 76.433 ügyben adtunk igazságügyi szakértői véleményt, amelynek 80%-a az orvosi, biológiai, pszichológiai valamint toxikológiai szakterületeken készült.

Szakértői szakterületeink között kiemelt hangsúlyt kap a humánbiológiai laborhátterű igazságügyi szakértői tevékenység. Elnyert Európai Uniós pályázat révén valamennyi laborunk akkreditált státuszt nyert.

A jelenleg Országos Toxikológiai Intézet néven működő, legrégebbi múltra visszatekintő intézetünk tevékenysége egyrészt a boncolásból származó biológiai anyagok analitikai toxikológiai vizsgálata, gyógyszerek, növényvédő szerek, egyéb mérgező anyagok kvantitatív meghatározása, másrészt 1992-től a biológiai mintákból (vér, vizelet) kábítószernek vagy pszihotrop anyagnak minősülő vegyületek minőségi és mennyiségi azonosítása. Az intézet műszerezettsége korszerű, GC-MS, LC-MS, HPLC-DAD, REMEDI, Ax SYM, TDX műszerekkel dolgoznak. Az intézet több minőségi kontrollban, 1994-óta az ENSZ, UNODC korábban UNDCP kör kísérletben, valamint az IPT minőségkontrollban vesz részt.

Az ISZKI rendszerén belül 2001-ben indult meg a DNS technológia alkalmazása. A Budapesti Orvosszakértői Intézet számos egyéb igazságügyi szakértés (orvos, elmeorvos, pszichológus, antropológus) mellett igazságügyi származás megállapítási célból DNS vizsgálatokat is végez, 19 autoszómális és 12 Y kromoszómán lokalizálódó STR lokusz vizsgálatával. A műszerezettség itt is korszerű, ABI Prism 310 Genetic Analyzer, Gene Amp.9600 PCR műszerrel végzik a vizsgálatokat, az ISFG, PTW és GEDNAP minőségi kontrollok alkalmazásával. Az intézet haemogenetikus szakértői tudományos tevékenysége kapcsán részt vesz az európai online Y-STR haplotipus referencia adatbázis (www.ystr.org) folyamatos karbantartásában, valamint az ELTE Genetikai Doktori Iskola programban.

Az ISZKI hálózatában működő 4 véralkohol laboratórium (Miskolc, Győr, Szolnok és Veszprém) tevékenysége testnedvekből 0,2-4,0 mg/ml alkohol meghatározás gázkromatográfiás módszerrel, évi 3-4 alkalommal Deutsche Vereinte Geselschaft für Klinische Chemie und Labormedizine Ref. für Bioanalytic (DGKC) kontroll mellett történik. A négy intézet 2005-ben több mint 16 000 ügyben adott szakvéleményt.

A közlekedési szakértés területén a szakértői munkát megkönnyítő, rendszeresen frissített számítógépes programok (PC-CRASH 7.3, valamint EUROTAX rendszer) állnak szakértőink rendelkezésére. Ezek segítségével egy baleset jól szimulálható, képernyőn megjeleníthető és a döntéshozók számára a baleset folyamata is jól szemléltethető.

Az ISZKI intézeteiben és intézetei között korszerű számítástechnikai hálózat működik.

2000 januárjától az intézményhálózatban igazságügy-miniszteri döntés alapján szakmai csoport működik az 1945-1962 között bizonytalan körülmények között elhaltak és jeltelen sírokban eltemetett személyekkel kapcsolatos kegyeleti jogok gyakorlásának elősegítésére. E szakmai csoport a rendszerváltozással egyidőben a Budapesti Orvosszakértői Intézetben elkezdett igazságügyi exhumálásokat és azonosításokat végzi.

Az ISZKI intézeteiben elkészített szakvélemények száma évről évre növekszik. Az intézményhálózatban felhalmozott évtizedes szakmai tapasztalat és a folyamatosan fejlesztett technikai háttér eredményeként lehetőség van az időszerű, ellenőrzött, megalapozott és érdek-független szakvélemények adására mind a kirendelők, mind a megbízók számára.