Tisztelt
Közgyűlés!
A településképet
meghatározó reklámok, reklámhordozók és cégérek elhelyezéséről szóló önkormányzati
rendelet (a továbbiakban: rendelet) megalkotásának szükségességét a
jogalkotásról szóló 2010. CXXX. törvény (továbbiakban: Jat.) 18. §-ára
figyelemmel, részletesen az alábbi okokkal és célokkal indokolom:
Az építésügyi
igazgatásban történt jelentős változások egyik új jogszabályi eleme a
településkép védelméről szóló 2016. évi LXXIV. törvény (a továbbiakban: törvény),
mely önkormányzatunk számára is kötelezővé tette a Településképi Arculati
Kézikönyv és új településképi rendelet megalkotását. A kézikönyvön alapuló új
településképi rendelet fog majd szabályokat adni a „hogyan, milyen arculattal
lehet építeni” kérdésre, míg a Helyi Építési Szabályzat a „mit lehet építeni”
kérdéskörre fókuszál. A törvény szeptember végi módosítása az említett
dokumentumok elkészítésének határidejét a korábbi szeptember 30. helyett 2017.
december 31-ben határozta meg. Önkormányzatunknál is folyamatban van az
említett dokumentumok készítése - a közeljövőben várható a tervezetek lakossági
véleményeztetése. A településkép, így a készülő dokumentumok meghatározó és
markáns eleme a reklámok, és a különböző vállalkozásokat népszerűsítő cégérek,
hirdető
berendezések elhelyezésének szabályozása– melyek, amint azt mindannyian
tapasztalhatjuk, jó és rossz irányban is befolyásolhatják a településképet.
A törvény már
említett szeptember végi módosítása rendelkezett arról, hogy még az új
településképi rendelet elkészültéig szükséges az önkormányzatnak szabályozni a
reklámok, reklámhordozók, cégérek és egyéb hirdető berendezések elhelyezésének
feltételeit. A szabályozás alapelveit a törvény, és annak végrehajtási
rendelete, a településkép védelméről szóló törvény reklámok közzétételével
kapcsolatos rendelkezésének végrehajtásáról szóló 204/2017. (IV.28.) Korm.
rendelet (a továbbiakban: kormányrendelet) határozza meg, melyeket a helyi
rendeletalkotásnál is figyelembe kell vennünk.
A törvény és kormányrendelet szétválasztja
a többnyire közterületeken található gazdasági reklámokat, és a vállalkozások
tulajdonában lévő ingatlanokon, épületen elhelyezett cégéreket és egyéb hirdetési
célú berendezéseket.
Az önkormányzati rendeletnek
szabályoznia kell a reklámok, reklámhordozók, cégérek elhelyezésének,
alkalmazásának követelményeit, feltételeit, és a tilalmakat, valamint a
településképi bejelentési eljárást, mely mind a reklámok, mind a cégérek
tekintetében kötelező.
1. Reklámok, reklámhordozók
elhelyezésének szabályozása
A
településkép javítása, rendezettségének elérése céljából a jövőben a reklámok
elhelyezésére szigorú szabályok vonatkoznak. Általánosságban megállapítható,
hogy magántulajdonú területen a vasútállomások és buszpályaudvarok kivételével
nem lehet reklámot elhelyezni, közterületen pedig csak utcabútoron – a
kormányrendelet 1. számú melléklete tartalmazza a településszerkezeti terv
terület-felhasználási kategóriái szerinti szabályokat. Az új, központi
szabályozás azt jelenti, hogy pl. óriásplakátot a jövőben sem közterületen, sem
magánterületen nem lehet elhelyezni. A közterületen elhelyezhető utcabútor lehet
az utasváró, kioszk, közművelődési hirdetőoszlop és információs vagy más célú
berendezés. Az önkormányzat a rendeletében definiálhatja az információs vagy
más célú berendezések körét, megállapítja a város területén létesíthető egyes
utcabútorok számát, és a kialakításukra vonatkozó formai követelményeket. A
képviselő-testületnek felhatalmazása van arra is, hogy a törvény és
kormányrendelet keretei között meghatározza a szabályoktól való eltérés eseteit
és időtartamát is.
2. Cégérek és egyéb hirdetési célú
berendezések elhelyezése
A
vállalkozások tulajdonában álló ingatlanokon, többnyire a vállalkozásnak helyet
adó épületen, esetleg kerítésen elhelyezésre kerülő cégérek és egyéb műszaki
berendezések – pl. cégtábla, üzletfelirat – kialakítására, számára,
felületméretére tartalmaz szabályokat a rendelet. Az általános szabályokon
kívül a településképi szempontból kiemelt területekre – pl. helyi értékvédelmi
terület, városközpont, alközpontok – külön szabályok is megállapításra
kerültek.
A rendelet
tartalmazza a reklámok, reklámhordozók, cégérek és egyéb hirdetési célú műszaki
berendezések elhelyezése előtti településképi bejelentési eljárásra vonatkozó
szabályokat, valamint pl. a bejelentés elmulasztása esetén a településképi kötelezés
és bírság szabályait is.
A rendelet elfogadásával – a
szabályok lényeges megváltozása miatt – hatályát veszti a hirdető-berendezések
és hirdetmények elhelyezéséről szóló 18/2005. (VI.01.) önkormányzati rendelet
és Érd megyei Jogú Város településképi védelméről szóló 2/2013. (II.6.)
önkormányzati rendelet néhány bekezdése, szövegrésze.
Kérem a Tisztelt Közgyűlést, hogy
az előterjesztés áttekintése után döntsön a településkép kedvezőbb alakítását,
rendezettségét elősegítő rendelet-tervezet elfogadásáról!
Érd, 2017. október 18.
hatásvizsgálati lap
TERVEZET!
ÉRD MEGYEI JOGÚ
VÁROS
|
ÖNKORMÁNYZAT
KÖZGYŰLÉSE
|
|
__/2017.
(__.__.)
|
önkormányzati
rendelete
|
a településképet
meghatározó reklámok, reklámhordozók és cégérek elhelyezéséről
Érd Megyei Jogú Város Önkormányzatának
Közgyűlése a településkép védelméről szóló 2016. évi LXXIV. törvény 12. § (2)
bekezdés g)–h) pontjaiban kapott
felhatalmazás alapján, az Alaptörvény 32. cikk (1) bekezdés a) pontjában
meghatározott feladatkörében eljárva a következőket rendeli el:
1.
A rendelet hatálya
1. § (1) E rendelet
hatálya Érd Megyei Jogú Város közigazgatási területén közterületen, a
közterületről látható magánterületen, köztulajdonban álló ingatlanon, vagy
köztulajdonban álló, valamint közforgalmi személyszállítási szolgáltatást végző
személy tulajdonában álló ingatlanon történő reklám, illetve plakát
elhelyezésére terjed ki.
(2) E rendelet személyi
hatálya kiterjed minden természetes személyre, jogi személyre és jogi
személyiséggel nem rendelkező szervezetre- ideértve a külföldi székhelyű
vállalkozás magyarországi fióktelepét is - aki (amely) Érd Megyei Jogú Város
közigazgatási területén:
a) reklámot
tesz közzé, reklámhordozót tart fenn, reklámhordozót tartó berendezést kíván
elhelyezni, vagy
b) vállalkozás
használatában álló ingatlanon cégért, vagy egyéb hirdetési célú műszaki
berendezést kíván elhelyezni.
2.
Értelmező rendelkezések
2. § E rendelet
alkalmazásában:
a) reklám: Az a gazdasági reklámtevékenység
alapvető feltételeiről és egyes korlátairól szóló 2008. évi XLVIII. törvény 3.§
d) pontja szerinti gazdasági reklám, amit a településkép védelméről szóló 2016.
évi LXXIV- törvény (a továbbiakban: Tktv.) 11/F. § 3. pontja határoz meg. A
reklámhordozó, a reklámhordozót tartó berendezés reklám elhelyezését biztosítja,
b.) citylight formátumú eszköz: olyan függőleges
elhelyezkedésű berendezés, amelynek mérete legfeljebb 118 cm x 175 cm nagyságú,
egy vagy kétoldalú, papíralapú reklámközzétételre alkalmas felülettel, vagy
digitális kijelzővel rendelkezik,
c.) cityboard
formátumú eszköz: olyan, teljes szerkezetével maximum 5 méter magasságú,
egy vagy két lábon álló berendezés, amely egy vagy két oldalon plexi vagy üveg
felület mögött papír vagy fólia alapú, nem ragasztott, szerkezeten belül
megvilágított, maximum 9 m2 nagyságú, fekvő téglalap felülettel,
vagy ilyen méretű digitális kijelzővel rendelkezik,
d.) kandeláber
reklám: Közvilágítási oszlopokon 1- 1,5 m2
méretben, egyvonalban, azonos magasságban, négyzetes, vagy álló téglalap
kivitelben alakítható ki. Oszloponként két darab helyezhető el, úttesttől
kifelé és/vagy befelé, a hatályos útügyi jogszabályok figyelembevételével,
e) komfort
pont: a városhasználók kényelmét biztosító, jól
felismerhető logóval, hálózatba telepített több funkciójú építmény, melyben például
a higiénés szükségletek kielégítése (WC, mosdó, pelenkázó) mellett
kerékpártároló és töltő, automata csomagmegőrző, információs és
reklámfelületek, hírlapárusítás, kereskedelmi automaták, térkép, wifi, hot
spot, világítás, segélykérés, nagy forgalmú helyeken újraélesztő készülék, stb.
is telepíthető. Anyaghasználatát és formavilágát tekintve időtálló, kortárs
szemléletű, funkcionalitás előtérbe helyező megjelenés, mely könnyen
fenntartható például megújuló energiaforrások felhasználásával üzemeltethető,
f) információs
célú berendezés: önkormányzati hirdetőtábla, önkormányzati faliújság,
információs vitrin, útbaigazító hirdetmény, közérdekű molinó, Citylight és
Cityboard eszközök, kandeláber reklám,
g) közérdekű
molino: olyan, elsődlegesen a település életének valamely jelentős
eseményéről való közérdekű tájékoztatást tartalmazó, nem merev anyagból készült
hordozófelületű hirdetmény, amely falra, vagy más felületre, illetve két
felület között van kifeszítve oly módon, hogy az nem képezi valamely építmény
homlokzatának tervezett és engedélyezett részét.
h) más célú berendezés: a közterületi pad,
kerékpárállvány, hulladékgyűjtő, telefonfülke, közterületi illemhely és a
komfort-pont.
3.
A reklámok elhelyezésének általános szabályai, követelményei és feltételei
3.
§ (1)
A reklámhordozók elhelyezése a hagyományosan kialakult településképet nem
változtathatja meg hátrányosan.
(2)A Helyi Építési Szabályzat (a továbbiakban: HÉSZ) 3., 4. melléklete és 1.
számú függeléke tartalmazza azokat a Tktv. 1. számú melléklet szerinti fokozott
védelem alatt álló területeket, ahol reklámhordozó és reklám nem, vagy csak
funkcionális célokat szolgáló utcabútoron helyezhető el.
(3) A HÉSZ 3. melléklet szerinti helyi
értékvédelmi területen az információs célú berendezések közül Cityboard
formátumú eszköz és kandeláber reklám nem helyezhető el.
(4) E Rendelet 1. mellékletében jelölt
városközponti területen, a Parkvárosi, és Érdligeti alközpont területén az
információs célú berendezések közül Cityboard formátumú eszköz nem helyezhető
el.
(5) Reklámhordozó az épületek utcai
homlokzatán - építési reklámháló kivételével - nem helyezhető el.
(6) A közérdekű molinó, az építési
reklámháló és a közterület fölé nyúló árnyékoló berendezés kivételével molinó
ponyva reklámhordozóként, reklámhordozót tartó berendezésként nem alkalmazható.
4.
§
(1) A település közigazgatási területén utcabútorok legfeljebb az alábbi darabszámban
helyezhetőek el:
a) Citylight
formátumú eszköz: maximum 80 darab,
b) Cityboard
formátumú eszköz: maximum 120 darab,
c) Kandeláber reklám: legfeljebb 1000 darab,
d) kioszk: 10 darab,
e) közművelődési célú hirdetőoszlop: 10 darab.
(2) Az információs célú berendezésekről
helyszín, és darabszám szerint a közterület-felügyelet naprakész listát vezet.
(3) Közterületről két vagy több oldalról
látható reklámhordozót két vagy több oldali reklámfelülettel kell
kialakítani.
5.
§ (1) A reklámhordozó berendezések léptesítésekor
egységes megjelenésű, időjárásálló szinterezett horganyzott acél vagy alumínium
szerkezet alkalmazható. A szerkezeten kerülendők a harsány, rikító színek. A
reklám a lehető legvékonyabb keretszerkezetben, plexi vagy biztonsági üveg mögött,
hátsó szerkezeten belüli, meleg színű, nem villogó fényforrás által
megvilágított eszközön helyezhető el.
(2) Reklám megvilágítására kizárólag
statikus meleg fehér színű fényforrások használhatók. A Citylight és Cityboard
eszközök
megvilágítása kizárólag a szerkezeten belül történhet.
(3) Reklám analóg és digitális
felületen, állandó és változó tartalommal is közzétehető. Nem alkalmazható
villogó, káprázást okozó fény, futófény, fényvisszaverő anyag, mely a
közlekedés biztonságát zavarja.
4.
Utcabútorokra vonatkozó szabályok
6.
§ (1)
Az utcabútoroknak illeszkedniük kell a meglévő épített és természetes
környezetbe, településképbe.
(2) Közterületi utcabútort közterület-használati
engedély alapján lehet elhelyezni, figyelembe véve az országos településrendezési
és építési követelményekről szóló 253/1997. (XII.20.) Korm. rendelet 39. §-ában
foglalt előírásokat, külön figyelemmel arra, hogy a közúti, kerékpáros és
gyalogos közlekedés számára szükséges közterületi felületek nem szűkíthetők le.
(3) A közterületi utcabútor a közterület
más, közcélú igénybevétele esetén elbontható, mely esetben az utcabútor
építtetőjét, használóját, üzemeltetőjét kártalanítás nem, vagy a használatra
kötött megállapodás szerint illeti meg.
7. § Utasváró
fülkét úgy kell kialakítani, a meglévőket átalakítani, hogy azok oldalfalán
átlátható, legalább A/2 méretű műanyag vagy üvegfelület mögött lehetővé váljon
könnyen cserélhető közérdekű hirdetések, városi szintű programokról való
tájékoztatás elhelyezése.
8.
§
Kioszk reklám elhelyezésre felhasználható felülete nem lehet nagyobb az
építmény teljes homlokzati felületének kétharmadánál.
9.
§
(1) Az információs és más célú berendezések reklám céljára hasznosítható
felületének legfeljebb kétharmadán, a kétoldalas Citylight, Cityboard formátumú
eszközök, és kandeláber reklám összes felületének pedig legfeljebb 50 %-án tehető
közzé reklám. A további felületeken az alábbi, közérdekű információk közlése
lehetséges:
a)
az önkormányzat működése körébe tartozó információk;
b)
a település szempontjából jelentős eseményekkel kapcsolatos információk;
c) a településen
elérhető szolgáltatásokkal, ügyintézési lehetőségekkel kapcsolatos tájékoztatás
nyújtása;
d)
idegenforgalmi, kulturális és közlekedési információk,
e)
várostérkép;
f)
a lakosság egészét vagy széles rétegeit érintő, elsősorban állami információk.
(2) A Citylight és Cityboard típusú
berendezés meglévő reklámhordozót tartó berendezésektől légvonalban mérve 50 méteren
belül nem helyezhető el.
(3) Információs és más célú berendezés
kialakításakor a harmonikus, a település egészén egységes megjelenést biztosító
kialakítás mellett törekedni kell arra, hogy a berendezés egyéb közterületi
funkcióhoz – például: pad, biciklitároló, virágtartó – is kapcsolódjon.
(4) A településen működő közművelődési
(Szepes Gyula Művelődési Központ), és közgyűjteményi (Magyar Földrajzi Múzeum,
Csuka Zoltán Város Könyvtár) intézmények, valamint azok telephelyei önállóan
vagy együttesen közművelődési célú hirdetőoszlop létesítését kérelmezhetik a
polgármesterhez benyújtott településképi bejelentési eljárás keretében.
(5) A közművelődési célú hirdetőoszlopnak
a reklám elhelyezésre igénybe vehető felülete a 12 m2-t nem
haladhatja meg.
(6) A közművelődési célú hirdetőoszlopra
reklámhordozó ragasztás útján is rögzíthető. A létesítést kérő közművelődési
intézmények kötelesek a hirdetőoszlop reklám céljára hasznosítható felületének
karbantartására, az avult, megrongálódott reklámok hirdetések eltávolítására.
5.
A reklámokra vonatkozó szabályoktól való eltérések
10.
§ A
reklámok, és reklámhordozók elhelyezésére vonatkozó e rendeletben meghatározott
korlátozások és tilalmak alól átmeneti időre, az alábbiak szerint lehet
eltérni:
a) Városi rendezvények, jelentős események
népszerűsítésére évente összesen legfeljebb 12 hét időtartamra a városközpont,
alközpontok és a főbb városi útvonalak mentén ideiglenesen egyéb reklám is
elhelyezhető,
b) Építési
tevékenység idejére – minden esetben kérelemre, és építési napló vezetésével
igazoltan – építési reklámháló, molino is elhelyezhető. Építési reklámhálón a
reklám közzétételre 2-9 m2 nagyságú felület használható fel,
c) Közérdekű
molino ideiglenesen helyezhető el városi rendezvények népszerűsítésére a
rendezvényt megelőzően legfeljebb 3 hét időtartamra.
6.
A cégérek és egyéb hirdetési célú berendezések elhelyezésével kapcsolatos
általános szabályok
11. § A vállalkozás használatában álló
ingatlanon elhelyezett, kizárólag a vállalkozást, az ott folyó tevékenységet
népszerűsítő hirdetési célú berendezések különösen:
a) üzletfelirat,
cégtábla, címtábla – mely a vállalkozás, üzlet nevét, adatait tartalmazza, megvilágított
formátumban is, és rendszerint a bejárat közelében kerül elhelyezésre,
b) cégér
figurális elemet, címerszerű tárgyat tartalmazó épülettartozék, általában a falsíkkal
szöget bezáró kivitelben készül,
c.) totemoszlop,
amelyből ingatlanonként maximum 2 darab helyezhető el legalább 6 m2 nagyságú dobozolt hirdető
felülettel,
d) reklámgrafika,
mint homlokzati felületre készített festett grafikai mű,
e) molino – nem merev anyagból készült hordozófelületű
hirdetmény, amely falra, vagy más felületre, illetve két felület között van
kifeszítve oly módon, hogy az nem képezi valamely építmény homlokzatának
tervezett és engedélyezett részét.
12. § (1) Új épület építésénél, meglévő
átalakításánál, funkcióváltásnál, homlokzati felújításnál az épület
közterületről látható részén megjelenő cégérek és hirdetési célú berendezések
méretét és elhelyezését e rendelet előírásait figyelembe véve a közterületi
homlokzattal együtt kell tervezni és kialakítani. Meglévő épület esetén –
amennyiben a homlokzat nem változik – a kialakított homlokzat architektúráját
figyelembe véve az előírások szerint helyezhető el az ott folytatott
tevékenységre utaló cégér vagy hirdetési célú berendezés.
(2) Egy
ingatlanon belül az összes meglévő és tervezett cégér és hirdetési célú
berendezés felületi nagysága nem haladhatja meg az épület közterület felé eső
homlokzati felületének 10%-át, amely alól kivételt képez a homlokzati falra
festett reklámgrafika amennyiben az a közterületről látható homlokzat kedvező
városképi megjelenését szolgálja.
(3) Cégért és
hirdetési célú berendezést elsősorban az épület homlokzatán, az üzletportál
feletti sávban kell kialakítani.
(4) Kerítésen
vállalkozásonként egy darab, legfeljebb 1 m2 nagyságú hirdetési célú
berendezést a kerítésre szerelve, annak síkjában lehet elhelyezni, figyelembe
véve a (2) bekezdésben lévő homlokzati arányszámot.
(5) Előkertben
teljes szerkezetével csak totemoszlop állhat. A HÉSZ szerinti lakóterületeken
totemoszlopot nem lehet elhelyezni.
7.
A cégérek és egyéb hirdetési célú berendezések elhelyezésének övezetekre,
településképi szempontból meghatározó területekre vonatkozó sajátos szabályai
13.
§ (1) A HÉSZ-benkertvárosias és falusias lakóterületi övezetekbe tartozó ingatlanokon
vállalkozásonként legfeljebb 1 m2 összes hirdetőfelületű
üzletfelirat, cégtábla, címtábla, cégér az épület homlokzatára, vagy a kerítésre
szerelve, annak síkjában helyezhető el, illeszkedve azok építészeti jellegéhez.
(2) A HÉSZ 3. melléklet szerinti helyi értékvédelmi területen, vagy helyi
egyedi védelem alatt álló érték ingatlanán:
a) a rendelet
méretkorlátai között vállalkozásonként legfeljebb 2 darab cégér, vagy egyéb
hirdetési célú berendezés helyezhető el elsősorban betűkből kirakott, vagy
dobozolt kivitelben az épület homlokzatára szerelten,
b) a nemzeti
dohányboltok kivételével kirakatot át nem látható felülettel takarni nem lehet
c) hirdető
berendezésként molinó nem helyezhető el.
(3) E rendelet 1. melléklete szerinti városközpont,
alközpontok területén:
a) új épületek
esetében a homlokzati kialakítással együtt tervezett cégéreken, hirdetési célú
berendezéseken kívül egyéb hirdetési felületek nem alakíthatók ki,
b) a nemzeti
dohányboltok kivételével meglévő és létesülő kirakatokat 30%-nál nagyobb
arányban át nem látható felülettel takarni nem lehet,
c) hirdető
berendezésként molinó nem helyezhető el.
14.
§ (1)
A tulajdonosok a város bármely területén az ingatlanon, annak elidegenítésére
vonatkozó kínálati felhívást molinón is elhelyezhetik – legfeljebb 2 m2
felülettel.
(2) Jelen rendelet szerinti településképi
bejelentési eljárást követően elhelyezett cégér és hirdetési célú berendezés
jobb alsó sarkában fel kell tüntetni az elhelyezést engedélyező önkormányzati
hatósági határozat iktatószámát.
(3) A vállalkozás, tevékenység
megszűntét követően okafogyottá, gazdátlanná vált hirdető berendezések
elbontása az elhelyezőnek, illetve az ingatlan mindenkori tulajdonosának,
üzemeltetőjének, bérlőjének kötelessége.
8.
Településképi bejelentési eljárás
15. § (1) A település teljes közigazgatási területére vonatkozóan településképi
bejelentési eljárást kell lefolytatni mérettől függetlenül minden esetben a
településkép védelméről szóló törvény reklámok közzétételével kapcsolatos
rendelkezéseinek végrehajtásáról szóló 104/2017. (IV.28.) Korm. rendelet,
valamint e rendelet szerinti reklám, reklámhordozó, reklámhordozót tartó
berendezés elhelyezése előtt.
(2) A település teljes közigazgatási területére vonatkozóan településképi
bejelentési eljárást kell lefolytatni e rendelet szerinti cégér vagy hirdetési
célú műszaki berendezés elhelyezése előtt üzletenként 1 m2 feletti
összes hirdetőfelülettel rendelkező hirdető-berendezések elhelyezése előtt.
(3) A településképi bejelentési eljárás iránti kérelmet a
Polgármesteri Hivatal Főépítészi csoportjánál kell benyújtani.
(4) A Polgármester által kiadott
határozatot a Főépítész készíti elő.
(5) A véleményezésre benyújtott
papíralapú dokumentációnak – a településfejlesztési koncepcióról, az integrált
településfejlesztési stratégiáról és a településrendezési eszközökről, valamint
egyes településrendezési sajátos jogintézményekről szóló 314/2012. (XI.8.)
Korm. rendelet 26/B. § (2) bekezdésére figyelemmel, ugyanezen jogszabály 26/C.
§-a szerinti határozat kialakításához szükséges mértékben, a tervezett építési
tevékenység szempontjából érdemi adatot, tényt, körülményt nem tartalmazó
tervdokumentáció-részek elhagyhatóságával – az alábbi munkarészeket kell
tartalmaznia:
a) a jelen rendelet 2. melléklete szerinti kitöltött
adatlapot,
b) műszaki leírást; az építményre kerülő cégér vagy
egyéb hirdetési célú műszaki berendezés esetén a 12. § (2) bekezdésben meghatározott
homlokzatfelületi arányszám igazolásával,
c) helyszínrajzot,
d) a reklámhordozó, reklámhordozót tartó berendezés,
cégér, egyéb hirdetési célú berendezés elhelyezésének, illetve rögzítésének
műszaki megoldását,
e) építményre helyezendő cégér vagy egyéb hirdetési
célú berendezés esetén az érintett
felület egészét ábrázoló homlokzatot, és
f) látványtervet vagy fotómontázst.
9. Településképi kötelezés
16. § (1) A bejelentési kötelezettség teljesítését a polgármester ellenőrzi.
(2) A polgármester a bejelentési
kötelezettség elmulasztása, illetve nem a bejelentés szerinti végrehajtás
esetén a közigazgatási hatósági eljárás szabályai szerint – hivatalból vagy kérelemre
– kötelezési eljárást folytat le, melynek során szükség esetén kötelezést
bocsát ki. A kötelezésben a reklám közzétevőjét, a cégér elhelyezőjét a
reklámhordozó, a cégér, vagy más hirdető-berendezés átalakítására vagy
elbontására kötelezheti.
(3) A jelen rendeletben meghatározott bejelentési eljárás szabályainak megszegése
esetén e magatartás elkövetőjével szemben 1 000 000 Ft-ig terjedő közigazgatási
bírság szabható ki.
(4) A (3) bekezdés szerinti bírság kiszabása során mérlegelni kell a
jogsértő magatartás súlyát, különösen a jogsértések számát és a településkép
védelméhez fűződő érdek sérelmének mértékét, a jogsértés ismételtségét,
időtartamát, és a jogsértéssel elért előny mértékét.
10. Plakát
jogosulatlan elhelyezése
17. § (1) Aki
idegen vagyontárgyon a tulajdonos, a bérlő, illetve állami vagy önkormányzati
tulajdonban lévő vagyontárgy esetén a vagyonkezelői jog gyakorlójának
hozzájárulása nélkül plakátot helyez el, közigazgatási bírsággal sújtható. A
bírság kiszabására a közterület-felügyelet jogosult.
(2) Az (1)
bekezdés szerinti esetben kiszabható közigazgatási bírság összege 10.000 Ft-tól
100.000,-Ft-ig, a helyszíni bírság összege 5.000 Ft-tól 50.000 Ft-ig terjedhet.
A helyszíni bírság mértékét a hatóság korlátlanul enyhítheti, vagy a jogsértés
csekély súlya miatt mellőzheti, feltéve, hogy a jogsértést tanúsító személy a
plakátot nyomban eltávolítja.
11. Záró
rendelkezések
18. § Jelen rendelet a
kihirdetését követő napon lép hatályba.
19.
§ A Tktv. 11/F § 3. pontjának a)-d)
alpontjában meghatározott cégérek, reklámok esetén az azokat elhelyező személy
legkésőbb
2018. május 1. napjáig köteles a jelen rendeletben foglalt előírásoknak
megfelelni.
20.
§ Hatályát
veszti:
1. A hirdető-berendezések és
hirdetmények elhelyezéséről szóló 18/2005. (VI.01.) önkormányzati rendelet;
2. Az Érd Megyei
Jogú Város településképi védelméről szóló 2/2013. (II.6.) önkormányzati
rendelet:
a)
2. § (2) bekezdés b) pontja,
b)
4. § (3) bekezdés f) pontjában a „(reklám elhelyezés ábrázolásával)”
szövegrész,
c)
6/A. § (1) bekezdés b) pont bd) alpontja,
d)
6/A. § (2) bekezdése,
e) 6/A. §
(4) bekezdésében a „a 6/A. § (2) bekezdése szerinti
hirdető-berendezések elhelyezése esetén öt év, de legfeljebb aktualitása
időpontjáig (üzlet működéséig) terjedhet.” szövegrész.
f)
6/B. § (3) bekezdés c) pontja.
Mecsériné dr. Szilágyi Erzsébet
|
T. Mészáros
András
|
jegyző
|
polgármester
|
1. melléklet a ___/2017. (__.__.) önkormányzati rendelethez
Melléklet
2.
melléklet a ___/2017. (__.__.) önkormányzati rendelethez
A D A T L A P
Településképi
Bejelentési eljáráshoz
Reklám,
reklámhordozó tervezett elhelyezése: ?
Cégér, egyéb
hirdetési célú berendezés tervezett elhelyezése: ?
(kérjük
a tervezett tevékenység megjelölését)
Benyújtó
neve,
elérhetősége: ...........................................................................
Tervező Neve: ...........................................................................
(Cég
neve): ...........................................................................
Címe: ...........................................................................
Telefonszáma,
e-mail ...........................................................................
Jogosultsága: ...........................................................................
Építtető
neve és címe, telefonszáma, e-mail: .................................................................
.............................................................................................................................................
Kérelem
tárgya, építési program rövid ismertetése:
.............................................................................................................................................
.............................................................................................................................................
A
tevékenység tervezett időtartama:
.............................................................................................................................................
Ingatlan
Címe: ...........................................................................
Helyrajzi
száma: ...........................................................................
Övezeti
besorolása: ...........................................................................
Tervezett adatok:
Berendezések darabszáma:
db
Önálló tartószerkezet teljes
magassága:
m
Felület nagysága:
m2
12. § (2)
bekezdésben meghatározott arányszám:
%
Dátum:
Aláírás: