Tisztelt
Közgyűlés!
A Magyarország helyi
önkormányzatairól szóló 2011. évi CLXXXIX. törvény 93. § 14. pontja alapján az
önkormányzati társulásoknak, a társulási megállapodásban foglaltak szerint
legalább évente be kell számolniuk a társulás működéséről.
Az Érd és Térsége Szilárd
Hulladékkezelési Önkormányzati Társulás (a továbbiakban: Társulás) Társulási
Megállapodásának XI. 2. pontja szerint a polgármester évente legalább egyszer
a
képviselő-testületének beszámol a Társulás tevékenységéről, pénzügyi helyzetéről,
a társulási cél megvalósulásáról.
A fenti előírásokra
tekintettel a Társulás 2016. évi tevékenységéről az alábbi beszámolót
terjesztem Érd Megyei Jogú Város Közgyűlése elé:
Érd Megyei Jogú Város Közgyűlése
88/2012. (III.29.) határozatával alapító tagként hozta létre a Társulást, mely
azzal
az alapvető céllal jött létre, hogy a tagok a hulladékkezelési
közszolgáltatásukat összehangoltan megújítsák és fejlesszék a közigazgatási
területükön.A Társulást Érd,
Százhalombatta, Tárnok, Diósd, illetve Sóskút települések önkormányzatai
alkotják.
A Társulás munkaszervezeti
feladatait Érd Megyei Jogú Város Polgármesteri Hivatalán belül az
Önkormányzati, Szervezési és Törvényességi Iroda, a Közgazdasági Iroda, és a
Pályázati Csoport kijelölt munkatársai látták el. Tevékenységük az ülések,
illetve előterjesztések előkészítésére, a költségvetés, a pénzügyi beszámolók
elkészítésére, illetve a pályázatokkal kapcsolatos teendőkre irányultak.
A 2016. évben a Társulás
döntéshozó szerve a Társulási Tanács négy alkalommal ülésezett, melynek során
az alábbi előterjesztéseket tárgyalta, illetve döntéseket hozta:
- Javaslat
a Társulás 2015. évi költségvetésének 3. számú módosítására:
A költségvetési előirányzat-módosítás hatására a költségvetési főösszeg
2.179.013 forinttal növekedett. A bevételi oldalon beépítésre kerültek a
pénzforgalmilag teljesült működési és felhalmozási bevételek, valamint a
társulási tagok által nyújtott pénzeszközök, melyre a pályázat megvalósítása
miatt volt szükség. A kiadási oldalon átcsoportosítás történt a rovatok között
a pénzforgalmilag ténylegesen felmerült kiadások figyelembevételével, valamint
a bevételekkel összhangban megemelték a kiadásokat. Erre tekintettel a Tanács
a
Társulás 2015. évi költségvetésének 3. számú módosítását a 1/2016. (I.29.)
határozatával elfogadta.
- Tájékoztató
az Érd és Térsége Szilárd
Hulladékkezelési Önkormányzati Társulás KEOP-1.1.1/C/13-2013-0018 kódszámú
pályázatával kapcsolatos többlet önrészről:
A Társulás a hatályos Támogatási
szerződéssel összhangban 2015. november 30-án 5.879.155 Ft összegben
benyújtotta az EU Önerő Alaphoz a támogatási kérelmét. A kérelem 2015. december
30-án pozitív elbírálásban részesült, így a pályázat keretében jelentkező önerő
teljes egészében támogatás formájában került biztosításra, összegszerűen
90.251.155 Ft.
- Javaslat az Érd és Térsége Szilárd
Hulladékkezelési Önkormányzati Társulás KEOP-1.1.1/C/13-2013-0018 kódszámú
pályázata keretében beszerzett eszközök vonatkozásában létrejövő bérleti
szerződés jóváhagyására:
A Társulási Tanács a települési szilárdhulladék-gazdálkodási
rendszerének eszközpark fejlesztése, informatikai korszerűsítése” című
KEOP-1.1.1/C/13-2013-0018 kódszámú pályázat keretében beszerzett eszközöket
2016. február 1-től 5 éves határozott időtartamra az ÉTH Érd és Térsége
Hulladékkezelési Nonprofit Kft, a SZÁKOM Nonprofit Kft. és a Zöld Bicske
Nonprofit Kft. részére bérbeadta - és 2/2016. (I.29.) határozatával felhatalmazta
a Társulás elnökét, a bérleti szerződések megkötésére.
- Javaslat informatikai szolgáltatás
beszerzésére:
A Társulás települési
szilárdhulladék-gazdálkodási rendszerének eszközpark fejlesztése, informatikai
korszerűsítése című KEOP-1.1.1/C/13-2013-0018. kódszámú pályázat keretében
történt informatikai fejlesztés komplex és átfogó módon történt. A felmerült
informatikai költségeknek több típusa volt, egyrészt az ÉTH Érd és Térsége
Hulladékkezelési Nonprofit Kft. és a SZÁKOM Nonprofit Kft. telephelyén történt
fejlesztés, másrészt a beszerzett és a már meglévő járművek esetében történt
korszerűsítés. Ezen felül jelentkezett költség az RFID matricák beszerzése
miatt, melyet a kommunális hulladékot tároló edényzetre szükséges majd
elhelyezni.
A rendszer fenntartása és továbbfejlesztése
komplex feladat, hiszen abban nem csak a telepítési helyek közszolgáltatóit
(SZÁKOM és ÉTH), hanem a csak hulladékgyűjtő járműveket üzemeltető Zöld Bicskét
is be kell vonni. Fontos, hogy a fejlesztések a további pályázati lehetőségek
kiaknázása érdekében egységesen történjenek, a szereplők – amennyire csak
lehetséges – egy úton induljanak el.
A fentiekben leírt komplexitás miatt indokolt
volt, hogy az informatika vonatkozásában ne az üzemeltetést végző
közszolgáltatók, hanem a tulajdonos, azaz a Társulás gondoskodjon a jövőben
felmerülő karbantartásról, és az esetlegesen felmerülő fejlesztések
végrehajtásáról. Ennek érdekében a Társulási Tanács 3/2016. (I.29.) határozatával
felhatalmazta a Társulás elnökét, hogy informatikai karbantartás és fejlesztés
tárgyában beszerzési eljárást folytasson le, az eljárás eredményessége esetén
megbízási szerződést kössön 3 év határozott időtartamra.
- Javaslat a Pest Megyei Hulladékgazdálkodási
Stratégia elkészítésének támogatásáról:
Az előterjesztés alapján a Társulási Tanács 4/2016. (I.29.)
határozatával úgy döntött, hogy a Társulás a 2015-2020. évekre vonatkozó Pest
Megyei Hulladékgazdálkodási Stratégia elkészítésének költségeihez nem kíván
hozzájárulni. Ugyanakkor a Társulási
Tanács - figyelemmel a dokumentum jelentőségére - felkérte az Érd és Térsége Hulladékkezelési
Nonprofit
Korlátolt Felelősségű Társaságot, hogy a stratégia kidolgozásában szakmailag
működjön közre, és annak elkészítési költségeihez legfeljebb 1.500.000
forint erejéig járuljon hozzá.
- Javaslat
a Társulás 2016. évi költségvetésének elfogadására:
A Társulás 2016. évi költségvetési bevételi
és kiadási főösszege 443 484 ezer forintban került megállapításra.
A Társulás 2016. évi költségvetési bevételeinek összege 443 484 e
Ft, amelyből a „Helyi önkormányzattól származó működési támogatások” összege 11
430 e Ft, mely összeg tartalmazza a társulási megállapodásban rögzített tagdíj
összegét és a 2015. évben elmaradt, be nem fizetett tagdíj összegét is.
A Tagönkormányzatok hozzájárulási aránya (2011. december 31-ei
lakosságszám alapján) a következő:
TELEPÜLÉS
|
2016. évi TAGDÍJ
|
Érd
|
6,530,000-
|
Diósd
|
900,000-
|
Százhalombatta
|
1,890,000-
|
Tárnok
|
900,000-
|
Sóskút
|
310,000-
|
összesen:
|
10,530,000-
|
A bevételi oldalon - mint működési célú támogatások bevétele - jelenik
meg 9 412 e Ft, ami pénzforgalmilag 2016. január 7-én, a 10. és 11.
kifizetési kérelem jóváhagyása után teljesült a KEOP pályázattal kapcsolatban.
Bevételi oldalon jelenik meg továbbá a Társulási Tanács által
elfogadott eszközbérleti díjak összege 66 028 e Ft+ÁFA összegben, valamint
a KEOP pályázatból az eszközbeszerzés utáni ÁFA visszaigénylése 294 656 e
Ft összegben.
Az eredeti költségvetési határozatban kerül megtervezésre a 2015. évi
pénzmaradvány összege, 44 129 e Ft-ban, mivel ez nyújt fedezetet a
társulási tagok részére a pénzeszköz átadási megállapodásban rögzített összegek
visszafizetésére, ami a költségvetési határozat kiadási oldalán jelenik meg
(többlet önrész+többlet ÁFA).
A Társulás 2016. évi
költségvetési kiadási előirányzata 443 484 e Ft, amely az alábbiakban
meghatározott tételekből áll:
1) Informatikai szolgáltatás igénybevétele a
társulási tanács 3/2016. (I.29.) határozata alapján 5 000 e Ft+ÁFA
összegben;
2) Adótanácsadói szerződésből fakadó fizetési
kötelezettség 787e Ft+ÁFA összegben;
3) A szolgáltatási soron került megtervezésre a
postai kiadások, valamint az egyéb szolgáltatás igénybevételéhez szükséges
költségvetési fedezet;
4) Kamatkiadás 3 500 e Ft összegben került
megtervezésre;
5) A kiadási oldalon megjelenik a 66 027 e
Ft bérleti díj bevétel kifizetésének az előirányzata, amit a tagönkormányzatok
részére fizetne vissza a társulás;
6) Az egyéb felhalmozási célú támogatási soron
pedig a pénzeszköz átadási megállapodás alapján a tagönkormányzatok részére
történő visszafizetés költségvetési előirányzata került biztosításra;
7) 272 000 e Ft összegben került
megtervezésre a Raiffeisen Bank Zrt. részére a hitel visszafizetése, ami a
pályázat eszközbeszerzéséhez szükséges ÁFA összegének fedezete volt.
A Társulás költségvetésében általános
tartalék és céltartalék nem került meghatározásra.
- Javaslat és szöveges beszámoló az Érd és
Térsége Szilárd Hulladékkezelési Önkormányzati Társulás 2015. évi
zárszámadásának elfogadásához:
I. A társulás saját bevételének
jelentősebb összegei az alábbi tételekből állnak:
1) A
tagok által befizetett tagdíjak: 9 630 e Ft;
2) A
pályázat során támogatásként megkapott felhalmozási és működési bevételek,
valamint az önrész támogatás összege: 1 183 541 e Ft;
3) Működési
bevétel, mint a banki kamat és a közbeszerzési eljárás ajánlati dokumentációért
megfizetett ellenértéke: 9 080 e Ft;
4) Finanszírozási
bevétel, mint a Raiffeisen Bank Zrt-től felvett ÁFA finanszírozási hitel
272 000 e Ft.
II. A társulás kiadásainak jelentősebb
összegei az alábbi tételekből állnak:
1) Pályázattal
kapcsolatban felmerülő működési kiadások, szolgáltatások (kommunikáció,
projektmenedzsment, könyvvizsgálói díj és ennek ÁFA tartalma) 46 423 e Ft;
2) Egyéb
dologi kiadások a közjegyzői díj, banki kamatok költsége: 506 e Ft;
3) Informatikai
eszközök beszerzési értéke 110 207 e Ft;
4) Gépjárművek
beszerzési költsége 981 193 e Ft.
A társulás költségvetési
bevételei 1 490 271 e Ft, kiadásai 1 445 142 e Ft-ban
kerültek megállapításra.
- Tájékoztató
az Érd és Térsége Szilárd
Hulladékkezelési Önkormányzati Társulás KEOP-1.1.1/C/13-2013-0018 kódszámú
pályázatával kapcsolatos záró helyszíni ellenőrzéséről:
A Társulás „Az Érd és Térsége Szilárd
Hulladékkezelési Önkormányzatai Társulás települési szilárdhulladék-gazdálkodási
rendszerének eszközpark fejlesztése, informatikai korszerűsítése” című
KEOP-1.1.1/C/13-2013-0018 kódszámú pályázata 2015. december 20-án lezárult.
2016. március 17-én a pályázat ellenőrzése céljából helyszíni ellenőrzést
végeztek a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium megbízott szakértői. A záró
helyszíni ellenőrzés a papíralapú dokumentumok, valamint az ÉTH Érd és Térsége
Hulladékkezelési Nonprofit Kft. két telephelyén lévő, pályázat során beszerzett
eszközök ellenőrzésére irányult.
A helyszíni ellenőrzésről szóló jegyzőkönyv
hiányosságot nem állapított meg, ezért intézkedési terv készítési kötelezettség
sem került rögzítésre.
A jegyzőkönyv horizontális politikákkal
kapcsolatos tevékenységeket rögzítő 8. pontja alatt szereplő vállalások egy
részét a Társulás Tagjainak egyenként szükséges teljesíteni a fenntartási
időszak alatt is. Ezek a következők:
· Fenntarthatósági terv vagy program készítése
(Local Agenda 21 rendelkezik);
· Esélyegyenlőségi munkatárs, felelős
alkalmazása;
· Esélyegyenlőségi terv (foglalkoztatási ET)
megléte;
· Települési
esélyegyenlőségi koncepció megléte; illetve a projekt illeszkedik elfogadott
IVS-hez.
- Tájékoztató az Érd és Térsége Szilárd
Hulladékkezelési Önkormányzati Társulás informatikai szolgáltatás beszerzéséről:
Az Informatikai szolgáltatás beszerzéséről
szóló 3/2016. (I.29.) TT határozat értelmében az Érd és Térsége Szilárd
Hulladékkezelési Önkormányzati Társulás lefolytatta az uniós értékhatár alatti
értékű hirdetmény és tárgyalás nélküli (Kbt. 115. § szerinti) közbeszerzési eljárást
a „KEOP-1.1.1/C/13-2013-00018” kódszámú Érd és Térsége Szilárd
Hulladékkezelési Önkormányzati Társulás települési szilárdhulladék-gazdálkodási
rendszerének eszközpark fejlesztése, informatikai korszerűsítése című pályázat
eredményeképp létrejött informatikai rendszer karbantartása” tárgyban.
A közbeszerzési eljárás eredményeképp 2016.
április 7-én a nyertes Inteszkomp Korlátolt Felelősségű Társasággal megkötésre
került a vállalkozási szerződés.
A vállalkozási szerződés a határozat alapján
harminchat hónapos határozott időtartamra került megkötésre. A havi átalánydíj
összege nettó 475.000,- Ft/hó+ÁFA. Évekre lebontva az alábbiak szerint
alakulnak a költségek:
|
2016. év
|
2017. év
|
2018. év
|
2019. év
|
Összesen
|
Hónapok
száma
|
8
|
12
|
12
|
4
|
36
|
Nettó
díj
|
3800000
|
5700000
|
5700000
|
1900000
|
17100000
|
Összesen
(bruttó)
|
4826000
|
7239000
|
7239000
|
2413000
|
21717000
|
A finanszírozás a befizetett tagdíjak
terhére történik, tehát az többletfizetési kötelezettséget nem ró a társulási
tagokra.
- Tájékoztató a hulladékgazdálkodási rendszert
érintő változásokról:
Magyarország területét különböző
méretű hulladékszolgáltatási régiókra osztották fel, ahol húsz közszolgáltató
fog tevékenykedni. A Pest megyei régió területe mintegy 250 települést ölel
fel, és központja várhatóan Érd Megyei Jogú Város lenne. A régió területére
kijelölt közszolgáltató munkájába a többi közszolgáltató alvállalkozóként
kapcsolódna be, azzal, hogy a régiónkénti közszolgáltató kiválasztása az adott
időszak alatti teljesítmények értékelése alapján az NHKV Zrt. közreműködésével
fog megvalósulni.
A Pest megyei
hulladékszolgáltatási régió az érintett mintegy 250 település önkormányzatának
társulási úton történő együttműködését tételezi fel, azzal, hogy amely
település nem kíván a társulás tagja lenni, azokat az NHKV Zrt. az általa
kijelölt társuláshoz fogja besorolni.
A fenti előterjesztésekkel
kapcsolatban az Érd és Térsége Szilárd Hulladékkezelési Önkormányzati Társulás
2016-ban nyolc határozatot fogadott el.
Kérem a Tisztelt Közgyűlést, hogy
fogadja el az Érd és Térsége Szilárd Hulladékkezelési Önkormányzati Társulás 2016.
évi tevékenységéről szóló beszámolót!
Érd, 2017. október 13.
HATÁROZATI JAVASLAT
Érd Megyei Jogú Város Közgyűlése
az Érd és Térsége Szilárd Hulladékkezelési Önkormányzati Társulás 2016. évben
végzett tevékenységéről szóló beszámolót elfogadja.
A szavazás módja: nyílt szavazás,
egyszerű többség szükséges.