II/2 Az országos illetékességű szervek, valamint a fővárosi és megyei kormányhivatal esetében a közfeladatot ellátó szerv feladatáról, tevékenységéről szóló tájékoztató magyar és angol nyelven

Az országos illetékességű szervek, valamint a fővárosi és megyei kormányhivatal esetében a közfeladatot ellátó szerv feladatáról, tevékenységéről szóló tájékoztató magyar és angol nyelven

 

Az NFH alaptevékenysége az Alapító Okirat szerint:


a) véleményezi a fogyasztókat érintő jogszabálytervezeteket megkeresés alapján, szükség szerint javaslatot tesz a fogyasztókat érintő jogszabályok módosítására;

b) részt vesz a fogyasztóvédelmi politika kidolgozásában, figyelemmel kíséri és elemzi a fogyasztóvédelmi politika érvényesülését;

c) együttműködési megállapodás alapján együttműködik a fogyasztóvédelmi tevékenységet ellátó más állami szervekkel;

d) szakmai segítséget nyújt a fogyasztói érdekek képviseletét ellátó társadalmi szervezetek tevékenységéhez és a fogyasztók oktatásához;

e) a fogyasztói jogokat ismertető kiadványokat jelentet meg;

f) termék-összehasonlító vizsgálatokat végez, végeztet, és közzéteszi azok eredményét;

g) módszertani segédanyagokat készít a helyi önkormányzatok fogyasztóvédelmi tevékenységének elősegítése és egységessége érdekében;

h) részt vesz a fogyasztóvédelmi oktatással kapcsolatos feladatok ellátásában;

i) összekötő hivatalként végzi a fogyasztóvédelmi hatóságok együttműködéséről szóló 2004. október 27-i 2006/2004/EK európai parlamenti és tanácsi rendelet végrehajtásának Magyarországon történő összehangolását, hatáskörrel rendelkező hatóságként végzi a rendelet 6–9. cikke szerinti megkeresések küldését és fogadását;

j) Magyarország részéről részt vesz a Nemzetközi Fogyasztóvédelmi Végrehajtó Hálózat (ICPEN) munkájában;

k) szakértői véleményt készít, illetve vizsgáló laboratóriumaiban vizsgálatot végez;

l) a tisztességtelen általános szerződési feltételek kapcsán közérdekű keresetet indít;

m) pert indíthat a fogyasztók polgári jogi igényeinek érvényesítése iránt;

n) működteti a Központi Piacfelügyeleti Információs Rendszert (a továbbiakban: KPIR);

o) Magyarország részéről részt vesz a termékbiztonsággal kapcsolatos ügyekben illetékes piacfelügyeleti hatóságok európai hálózatában, az Európai Termékbiztonsági Hálózatban;

p) működteti a Közösségi Gyors Tájékoztatási Rendszert (RAPEX), melynek célja a tagállamok közötti gyors információcsere súlyos veszély esetén (Magyarország az NFH-n keresztül kapcsolódik a rendszerhez);

q) ellátja a termékek forgalmazása tekintetében az akkreditálás és piacfelügyelet előírásainak megállapításáról és a 339/93/EGK rendelet hatályon kívül helyezéséről szóló 2008. július 9-i 765/2008/EK európai parlamenti és tanácsi rendelet 23. cikk (1) bekezdése alapján kialakított elektronikus archiválást és információcserét biztosító rendszer (Information and Communication System for Market Surveillance, ICSMS) nemzeti kapcsolattartói feladatait;

r) ellátja a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló 2008. évi XLVII. törvényből adódó feladatokat;

s) az Európai Fogyasztói Központok Hálózatának nemzeti tagjaként működteti a hazai Európai Fogyasztói Központot;

t) ellátja a fogyasztóvédelmi referensképzéssel összefüggő hatósági feladatokat;

u) támogatja az önkormányzati tanácsadó irodák működését;

v) prevenciós, figyelemfelhívó és tájékoztatási jellegű feladatokat lát el a fenntartható és egészségtudatos fogyasztási szokások kialakítása érdekében;

w) ellátja a „Fogyasztói érdekek képviseletét ellátó egyesületek támogatása” című fejezeti kezelésű előirányzatból finanszírozott támogatások szakmai és pénzügyi kezelői feladatait, részt vesz az NFM által kiírásra kerülő Fogyasztói érdekek képviseletét ellátó egyesületek támogatása (FV kódjelű) pályázat eredményes lebonyolításában a pályázat előkészítésétől a pályázat lezárásáig;

x) ellátja az olyan oktatással és képzéssel összefüggő feladatokat, amelyek nem adnak hivatalosan elismert oklevelet, diplomát, a felnőttképzési törvény szerint szakmai képzésnek minősülnek, ugyanakkor korábban megszerzett szakképesítéssel betöltött foglalkozás, munkakör eredményesebb, magasabb szintű ellátásához szükséges kompetenciát nyújtanak;

y) ellátja az elsősorban felnőtteknek ajánlott és tartott, olyan oktatással és képzéssel összefüggő feladatokat, amelyek nem adnak hivatalosan elismert oklevelet, diplomát, és a felnőttképzési törvény szerint általános, illetve szakmai képzésnek minősülnek;

z) ellátja mindazon feladatokat, amelyeket egyéb jogszabályok a hatáskörébe utalnak.

 

Az NFH a miniszterrel közreműködve szakmai támogatást nyújt a fogyasztóvédelmi hatáskörben eljáró fővárosi és megyei kormányhivataloknak, valamint koordinálja a fogyasztóvédelmi hatáskörben eljáró fővárosi és megyei kormányhivatalokat az alábbi fogyasztóvédelmi hatósági feladatok elvégzése tekintetében:

a) a termékbiztonság ellenőrzésével összefüggő piacfelügyeleti tevékenység;

b) az áruk forgalmazására és a szolgáltatások nyújtására vonatkozó jogszabályok megtartásának ellenőrzése;

c) külön jogszabályban meghatározott fogyasztóvédelmi rendelkezések megtartásának ellenőrzése;

d) az áruk és szolgáltatások minőségére, az áruk összetételére, csomagolására vonatkozó előírások megtartásának ellenőrzése;

e) a fogyasztóknak értékesítésre szánt, illetve értékesített áru mérésére, hatósági árára vagy egyébként kötelezően megállapított árára vonatkozó előírások megtartásának ellenőrzése;

f) a fogyasztók minőségi kifogásaival és panaszaival kapcsolatos ügyintézésre vonatkozó szabályok betartásának ellenőrzése;

g) a fogyasztók tájékoztatására vonatkozó jogszabályi előírások teljesítésének ellenőrzése;

h) a termék forgalmazása vagy szolgáltatás nyújtása során az egyenlő bánásmód követelménye megtartásának ellenőrzése;

i) a fogyasztók tájékoztatására vonatkozó rendelkezések betartásának ellenőrzése.

 

Az NFH – a jogszabály által hatáskörébe utalt esetekben – közreműködik mindazon tevékenységekre vonatkozó jogszabályi és hatósági előírások megtartásának ellenőrzésében, amelyek a fogyasztókat érintik vagy érinthetik, valamint vizsgálatot rendelhet el a fogyasztókat érintő ügyekben.

 

Az NFH a szakmapolitikai szempontok érvényesülése céljából a miniszter megkeresése alapján, a miniszter szakmai irányító jogkörében közreműködik (szervezi, összehangolja) a fogyasztóvédelmi hatáskörben eljáró fővárosi és megyei kormányhivatalok szakmai tevékenységének ellenőrzésében, meghatározza a szakmai minőségi irányítási elveket, továbbá részt vesz a tagállami kötelezettségekből fakadó feladatok végrehajtásában.

Az NFH a fogyasztóvédelmi hatáskörben eljáró fővárosi és megyei kormányhivatalok számára a miniszter megkeresése alapján a hatósági feladatok ellátása során alkalmazandó szakmai eljárásrendeket, útmutatókat, minőségirányítási elveket dolgoz ki.

Az NFH biztosítja és működteti a fogyasztóvédelmi hatáskörben eljáró fővárosi és megyei kormányhivatalok hatósági tevékenységéhez a szakmai informatikai rendszereket.


Alaptevékenységének szakágazati száma és megnevezése:

841318 Gazdasági, kereskedelmi, munkaügyi igazgatás;

Az alaptevékenységek államháztartási szakfeladatrendi besorolása:

  • 013330 Pályázat- és támogatáskezelés, ellenőrzés;
  • 041110 Általános gazdasági és kereskedelmi ügyek igazgatása;
  • 041170 Műszaki vizsgálat, elemzés;
  • 084010 Társadalmi tevékenységekkel, esélyegyenlőséggel, érdekképviselettel, nemzetiségekkel, egyházakkal összefüggő feladatok központi igazgatása és szabályozása;
  • 095020 Iskolarendszeren kívüli egyéb oktatás, képzés.

A fogyasztóvédelmi hatóság hivatott ellenőrizni a kereskedelmi forgalomba kerülő termékek biztonságosságát, a fogyasztói alapjogok érvényesülését, különös tekintettel a fogyasztók részére nyújtott tájékoztatások megfelelőségére.
 
A Nemzeti Fogyasztóvédelmi Hatóság a 225/2007. (VIII.31.) Korm. rendelet alapján központi hivatalként működő központi költségvetési szerv.

Az NFH

a) véleményezi a fogyasztókat érintő jogszabálytervezeteket a miniszter megkeresése alapján;

b) szükség szerint javaslatot tesz a miniszternek a fogyasztókat érintő jogszabályok módosítására;

c) közreműködik a fogyasztóvédelmi politika kidolgozásában, figyelemmel kíséri és elemzi annak érvényesülését;

d) működteti a Központi Piacfelügyeleti Információs Rendszert;

e) koordinálja az NFH és a fővárosi és megyei kormányhivatalok fogyasztóvédelmi feladatkörükhöz kapcsolódó nemzetközi kapcsolatait;

f) végzi, illetve végezteti a feladatainak és a fővárosi és megyei kormányhivatalok fogyasztóvédelmi feladatkörének ellátásához szükséges laboratóriumi vizsgálatokat, ennek érdekében működteti az Élelmiszer és Vegyipari Laboratóriumot, valamint a Mechanikai és Villamos Laboratóriumot;

g) gondoskodik az NFH és a fővárosi és megyei kormányhivatalok 3. § (2) bekezdése szerint a miniszter szakmai irányítói jogkörébe tartozó feladatokat ellátó kormánytisztviselőinek szakmai továbbképzéséről;

h) együttműködési megállapodást köthet a fogyasztóvédelmi tevékenységet ellátó más állami szervekkel;

i) az Európai Fogyasztói Központok Hálózatának nemzeti tagjaként működteti a hazai Európai Fogyasztói Központot;

j) ellátja a termékek forgalmazása tekintetében az akkreditálás és piacfelügyelet előírásainak megállapításáról és a 339/93/EGK rendelet hatályon kívül helyezésről szóló, 2008. július 9-i 765/2008/EK európai parlamenti és tanácsi rendelet 23. cikk (1) bekezdése alapján kialakított elektronikus, archiválást és információcserét biztosító rendszer (Information and Communication System for Market Surveillance) nemzeti kapcsolattartói feladatait;

k) ellátja a fogyasztói érdekek képviseletét ellátó egyesületek támogatására kiírt pályázatok kezelésével összefüggő feladatokat;

l) közreműködhet a miniszter 3. § (2) bekezdése szerinti szakmai irányítói jogkörének gyakorlásában, valamint a fővárosi és megyei kormányhivatalok e rendelet szerinti közigazgatási hatósági ügyei tekintetében gyakorolja az Áht. 9. § f) pontja szerinti jogkört.

 

Az NFH és a fogyasztóvédelmi hatáskörben eljáró fővárosi és megyei kormányhivatalok

a) szakmai segítséget nyújtanak a fogyasztói érdekek képviseletét ellátó egyesületek tevékenységéhez és a fogyasztói ismeretek bővítéséhez, a fogyasztói tudatosság erősítéséhez;

b) fogyasztói jogokat ismertető kiadványokat jelentetnek meg;

c) termék-összehasonlító vizsgálatokat végeznek, illetve végeztetnek, és közzéteszik azok eredményét;

d) módszertani segédanyagokat készítenek a helyi önkormányzatok fogyasztóvédelmi tevékenységének elősegítése és egységessége érdekében,

e) támogatják az önkormányzati tanácsadó irodák működését,

f) prevenciós, figyelemfelhívó és tájékoztatási jellegű feladatokat látnak el a fenntartható és egészségtudatos fogyasztási szokások kialakítása érdekében.

 

A Kormány a textilszál-elnevezésekről és a textiltermékek szálösszetételének ehhez kapcsolódó címkézéséről és jelöléséről, valamint a 73/44/EGK tanácsi irányelv, és a 96/73/EK és a 2008/121/EK európai parlamenti és tanácsi irányelv hatályon kívül helyezéséről szóló, 2011. szeptember 27-i 1007/2011/EU európai parlamenti és tanácsi rendeletben meghatározottak követésének betartása végett piacfelügyeleti hatóságként az NFH-t és a fővárosi és megyei kormányhivatalokat jelöli ki.

Az NFH és a fogyasztóvédelmi hatáskörben eljáró fővárosi és megyei kormányhivatalok piacfelügyeleti feladat- és hatáskörükben ellenőrzik az építési termékek forgalmazására vonatkozó harmonizált feltételek megállapításáról és a 89/106/EGK tanácsi irányelv hatályon kívül helyezéséről szóló, 2011. március 9-i 305/2011/EU európai parlamenti és tanácsi rendelet 4–9., valamint 11–16. cikkeiben foglalt követelmények betartását, és eljárnak azok megsértése esetén.

Fogyasztóvédelmi hatóságként a Kormány – a pénzügyi közvetítőrendszer felügyeletével kapcsolatos feladatkörbe tartozó ügyek kivételével – közigazgatási hatósági ügyekben az NFH-t és az illetékes fővárosi és megyei kormányhivatalt jelöli ki.

Közigazgatási hatósági ügyekben első fokon a fogyasztóvédelmi, illetve piacfelügyeleti hatáskörben eljáró fővárosi és megyei kormányhivatal, másodfokon az NFH jár el.


A fogyasztóvédelemről szóló 1997. évi CLV. törvény értelmében

A fogyasztóvédelmi hatóság látja el a 2006/2004/EK európai parlamenti és tanácsi rendelet végrehajtását a következő irányelveket átültető tagállami jogszabályokba ütköző Európai Közösségen belüli jogsértések tekintetében:

a) az üzlethelyiségen kívül kötött szerződések esetén a fogyasztók védelméről szóló 85/577/EGK tanácsi irányelv,

b) a fogyasztói hitelre vonatkozó tagállami törvényi, rendeleti és közigazgatási rendelkezések közelítéséről szóló – a 90/88/EGK tanácsi irányelvvel, továbbá a 98/7/EK európai parlamenti és tanácsi irányelvvel módosított – 87/102/EGK tanácsi irányelv,

c) a szervezett utazási formákról szóló 90/314/EGK tanácsi irányelv,

d) a fogyasztókkal kötött szerződésekben alkalmazott tisztességtelen feltételekről szóló 93/13/EGK tanácsi irányelv,

e) az ingatlanok időben megosztott használati jogának megszerzésére irányuló szerződések egyes szempontjai vonatkozásában a fogyasztók védelméről szóló 94/47/EK európai parlamenti és tanácsi irányelv,

f) a távollevők között kötött szerződések esetén a fogyasztók védelméről szóló – a 2002/65/EK európai parlamenti és tanácsi irányelvvel módosított – 97/7/EK európai parlamenti és tanácsi irányelv,

g) a fogyasztók számára kínált termékek árának feltüntetésével kapcsolatos fogyasztóvédelemről szóló 98/6/EK európai parlamenti és tanácsi irányelv,

h) a fogyasztási cikkek adásvételének és a kapcsolódó jótállásnak egyes vonatkozásairól szóló 1999/44/EK európai parlamenti és tanácsi irányelv,

i) a belső piacon az információs társadalommal összefüggő szolgáltatások, különösen az elektronikus kereskedelem egyes jogi vonatkozásairól szóló 2000/31/EK európai parlamenti és tanácsi irányelv 5. és 10–11. cikke,

j) az emberi felhasználásra szánt gyógyszerek közösségi kódexéről szóló 2001/83/EK európai parlamenti és tanácsi irányelv – 2004/27/EK európai parlamenti és tanácsi irányelvvel módosított – 86–100. cikke,

k) a belső piacon az üzleti vállalkozások fogyasztókkal szemben folytatott tisztességtelen kereskedelmi gyakorlatairól szóló 2005/29/EK európai parlamenti és tanácsi irányelv.

(2) A fogyasztóvédelmi hatóság látja el – szükség szerint a légiközlekedési hatóság megkeresésével – a 2006/2004/EK európai parlamenti és tanácsi rendelet végrehajtását a visszautasított beszállás és légijáratok törlése vagy hosszú késése esetén az utasoknak nyújtandó kártalanítás és segítség közös szabályainak megállapításáról szóló 261/2004/EK európai parlamenti és tanácsi rendelet rendelkezéseibe ütköző Európai Közösségen belüli jogsértések tekintetében.

(3) A fogyasztóvédelmi hatóság végzi Magyarországon – összekötő hivatalként – a 2006/2004/EK európai parlamenti és tanácsi rendelet végrehajtásának összehangolását.

(4) A kölcsönös jogsegély során a fogyasztóvédelmi hatóság a – 2008/282/EK bizottsági határozattal módosított – 2007/76/EK bizottsági határozatnak megfelelően jár el.

 

A fogyasztóvédelmi hatóság ellenőrzi – a szerződés létrejöttére, érvényességére, joghatásaira és megszűnésére vonatkozó rendelkezések kivételével –

a) a forgalmazással, szolgáltatásnyújtással,

b) a gyermek- és fiatalkorúak védelmével,

c) a fogyasztói csoporttal,

d) a panaszkezeléssel, ügyfélszolgálattal, fogyasztóvédelmi referens foglalkoztatásával, valamint

e) a vállalkozásnak a békéltető testületre vonatkozó 17/A. § (1a) bekezdése szerinti tájékoztatási, valamint a békéltető testületi eljárásban fennálló, a 29. § (11) bekezdésében meghatározott együttműködési kötelezettségével

összefüggő, e törvényben és a végrehajtására kiadott jogszabályokban foglalt rendelkezések betartását, és eljár azok megsértése esetén.

(2) A fogyasztóvédelmi hatóság ellenőrzi a külön jogszabályban fogyasztóvédelmi rendelkezésként meghatározott rendelkezések betartását, és – ha a fogyasztókkal szembeni tisztességtelen kereskedelmi gyakorlat tilalmáról szóló törvény eltérően nem rendelkezik – eljár azok megsértése esetén.

(3) Az (1) és (2) bekezdésben meghatározott rendelkezéseken túl, ha külön törvény vagy kormányrendelet eltérően nem rendelkezik, a fogyasztóvédelmi hatóság ellenőrzi

a) az áru fogyasztók számára való értékesítésére,

b) a fogyasztóknak forgalmazott termék minőségére, összetételére, csomagolására,,

c) a fogyasztóknak értékesítésre szánt, illetve értékesített áru mérésére, hatósági árára vagy egyébként kötelezően megállapított árára,

d) a fogyasztói panaszok intézésére,

e) a fogyasztói szerződés keretében érvényesített szavatossági és jótállási igények intézésére,

f) a termék forgalmazása vagy szolgáltatás nyújtása során az egyenlő bánásmód követelményére, továbbá

g) a fogyasztók tájékoztatására vonatkozó rendelkezések betartását, és eljár azok megsértése esetén.


A fogyasztóvédelmi hatóság ellenőrzi a fogyasztói szerződés megkötésénél alkalmazott vagy e célból nyilvánosan megismerhetővé tett általános szerződési feltételeket abban a tekintetben, hogy azok nem tartalmaznak-e a jóhiszeműség és tisztesség követelményébe ütközően a szerződéses jogokat és kötelezettségeket egyoldalúan és indokolatlanul a fogyasztó hátrányára megállapító feltételt.

 



Act CLV of 1997 on Consumer Protection

 

The consumer protection authority is vested with authority for the implementation of Regulation (EC) No. 2006/2004 of the European Parliament and of the Council on cooperation between national authorities responsible for the enforcement of consumer protection laws with a view to any intra-Community infringements of national laws on the transposition of the following directives:
a) Council Directive 85/577/EEC to protect the consumer in respect of contracts negotiated away from business premises;
b) Council Directive 87/102/EEC for the approximation of the laws, regulations and administrative provisions of the Member States concerning consumer credit, as amended by Council Directive 90/88/EEC and Directive 98/7/EC of the European Parliament and of the Council;
c) Council Directive 90/314/EEC on package travel, package holidays and package tours;
d) Council Directive 93/13/EEC on unfair terms in consumer contracts;
e) Directive 94/47/EC of the European Parliament and of the Council on the protection of purchasers in respect of certain aspects of contracts relating to the purchase of the right to use immovable properties on a timeshare basis;
f) Directive 97/7/EC of the European Parliament and of the Council on the protection of consumers in respect to distance contracts, as last amended by Directive 2002/65/EC of the European Parliament and of the Council;
g) Directive 98/6/EC of the European Parliament and of the Council on consumer protection relating to the indication of the prices of products offered to consumers;
h) Directive 1999/44/EC of the European Parliament and of the Council on certain aspects of the sale of consumer goods and associated guarantees;
i) Articles 5, 10 and 11 of Directive 2000/31/EC of the European Parliament and of the Council on certain legal aspects of information society services, in particular electronic commerce, in the Internal Market;
j) Articles 86-100 of Directive 2001/83/EC of the European Parliament and of the Council on the Community code relating to medicinal products for human use, as amended by Directive 2004/27/EC of the European Parliament and of the Council.
k) Directive 2005/29/EC of the European Parliament and of the Council of 11 May 2005 concerning unfair business-to-consumer commercial practices in the internal market.
   
The consumer protection authority is vested with authority for the implementation - upon consultation with the civil aviation authority if necessary - of Regulation (EC) No. 2006/2004 of the European Parliament and of the Council with a view to any intra-Community infringements of Regulation (EC) No. 261/2004 of the European Parliament and of the Council of 11 February 2004 establishing common rules on compensation and assistance to passengers in the event of denied boarding and of cancellation or the long delay of flights.

The consumer protection authority shall function as the single liaison office in Hungary, designated as responsible for coordinating the application of Regulation (EC) No. 2006/2004 of the European Parliament and of the Council.

In connection with mutual assistance the consumer protection authority shall proceed in accordance with Commission Decision 2007/76/EC, as amended by Commission Decision 2008/282/EC.
   
With the exception of the regulations pertaining to the conclusion, validity, legal aspects and termination of contracts, the consumer protection authority shall monitor compliance with the provisions of this Act and other decrees adopted for the implementation of this Act relating to:
a) marketing and the supply of services,
b) the protection of children and young people,
c) consumer groups,
d) complaints handling and customer service, and the employment of a consumer relations officer, and
e) the business entitys obligation to make a response in the proceedings of the arbitration board,
and shall take action in the event of any infringement thereof.

The consumer protection authority shall monitor compliance with the provisions set out in specific other legislation pertaining to consumer protection and shall take action in the event of any infringement unless otherwise prescribed in the act on the prohibition of unfair business-to-consumer commercial practices.

In addition to the provisions contained in Subsections (1) and (2), unless otherwise prescribed by specific other legislation or government decree, the consumer protection authority shall monitor compliance with the provisions relating to:
a) goods supplied to consumers;
b) to the quality, composition, packaging of products supplied to consumers;
c) the measurement of goods offered and supplied to consumers, and to the official price and the mandatory price of such goods;
d) the handling of consumer complaints;
e) warranty claims and associated guarantees relating to certain aspects of the sale of consumer goods;
f) enforcing the principle of equal treatment in connection with the supply of products and services; and
g) consumer information;
and shall take action in the event of any infringement.

The consumer protection authority shall monitor the standard terms and conditions applied to consumer contracts or those made available to the public for this purpose as to whether they are commensurate with honest market practice and/or the general principle of good faith and that they do not contain any one-sided and unjustified rights and obligations to the detriment of the consumer.

   
   

 

 

 

Share on Tumblr